Guest Mika Raussi Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Onks kukaan kuin perillä siitä, että millanen pyörre tohon lavan päälle? Jotenkin on tiedossa, että pyörrehän siihen muodostuu, mutta onko pyörteessä esimerkiksi kuin paljon korkeempi paine kun vaikka lavan alla? Pitäs saada lisää raitista ilmaa koneelle, mut mihin kohtaan ja mimmosia reikiä sitä oikeen tekis. Ajatus oli tehä lavanpohjan takareunaan, mut sit tuli mieleen toi miten ilma pyörtää. Vai pitääkö tässä alkaa rakentelemaan tuulitunnelia ja pienoismallia? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Kyllähän siinä aikamoinen pyörre käy, auttais varmaan jos olis loiva pitkä takaspoileri ja b-pilari taaksepäin viisto. Miten olis jos kylkiin aukot? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Kylkiaukot on käyny mielessä jopa monestikin. En oo vaan saanu vielä keksittyä miten sais siistit ja semmoseen paikkaan, ettei sieppaa tolkuttomasti kuraa. Oikeestaan ton lavan päällisen pyörteen paine ois se tärkein juttu tietää. Meinaan jos laitan vaikka imuaukon siitä suoraan koneeseen, niin vähän kusinen juttu jos ilma pyrkii menemään vastakkaiseen suuntaan. Quote Link to comment
Guest DaFox Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Myytinmurtajissa joskus selvitettiin tuo ilmanpyörteily pickkarin lavalla. Jaksossa, jossa ne testaili onko takalaidalla vaikutusta pickkarin menohaluihin ja kulutukseeen tjsp. Jotain tuosta aiheesta voisi löytyä myös googlen kuvahaulla? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 No miulla on toi jakso kyl koneellakin. Näkee siinä miten pyörteileen, mutta paineesta ei oo mitään hajua. Tietty painettahan vais mittailla ehkä ihan käytännössäkin jahka vaan keksis pätevän mittaustavan. Quote Link to comment
multanen Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Olisko eleganttia laittaa ritilät takaluukkuun lavan ylä- ja alapuolelle, sisäpuolelle molemmat? Eli ilma kulkisi takaluukun sisällä. Voisi olla toimiva monessakin mielessä. Quote Link to comment
Mika Vainio Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Tämä kuva on yleistä pickupeista, mutta tuo perusteella on mun mielestä aivan turha tehdä lavalle mitään Quote Link to comment
ARTO Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Jos ei halua kylkilinjoja rikkoa, sopivaan kohtaan alustaan imuputkistot joista happirikasta ilmaa konehuoneeseen. isonkin ilmamäärän saa sieltä jousiputkistojen tienoilta ja sopivan ovaaliksi/littanaksi imukohdat niin mahtuupi isompikin aukko josta ilmaa sisään. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Kieltämättä kyl niin kusinen toi lavan pyörre, että pitää lahtee hakemaan jotain kylkiaukon tapaista. Jossain vaiheessa kevväämmällä pitäs kokeilla onnistunko tekemään kylkipellit yhestä palasta. Jos onnistuu, niin sillon teen koko lavan paremmin. Sillon siitä tulee semmonen, että kotelon sisällä voi viedä jäähdytysilmaa helposti. Eli vaikka kylestä tai lavan etunurkista sisään ja takalaidan siäpuolelta torvella suoraan koneeseen. Tämä sis mikäli sikäli. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Jos ei halua kylkilinjoja rikkoa, sopivaan kohtaan alustaan imuputkistot joista happirikasta ilmaa konehuoneeseen. isonkin ilmamäärän saa sieltä jousiputkistojen tienoilta ja sopivan ovaaliksi/littanaksi imukohdat niin mahtuupi isompikin aukko josta ilmaa sisään. Ei tekis mieli ottaa auton alta pölystä ilmaa. Ei tässä lakasukonetta kuitenkaan olla rakentamassa. Quote Link to comment
multanen Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 No ei kai tuo pyörre sen kummempi kuin esim. kuplan perässä. Kyllä se puhallin imee vaikka olis 1 mbar alipainetta. Ehkä sais olla suoraan letkut "kaasariin" ja jäähdytyspuhaltimeen? Paskasta ilmaa auton alta -joka on kesällä on vielä kuumaa- ei toisiaan varmaan kannata imeskellä minnekään. Quote Link to comment
ARTO Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 ai kuumaa, kuinkahan kuumaa se ilma sitten on ilmajäähdytteisen konehuoneessa... Quote Link to comment
Mika Vainio Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 No ei kai tuo pyörre sen kummempi kuin esim. kuplan perässä. Vähän epäilen tuota Quote Link to comment
multanen Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 ai kuumaa, kuinkahan kuumaa se ilma sitten on ilmajäähdytteisen konehuoneessa... Meinaatko että kannattaa ottaa valmiiksi kuumaa ilmaa asvaltin pinnasta, kun lämpeneehän se konehuoneessa kumminkin... Quote Link to comment
ARTO Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Mietippä mitä tapahtuu jos esim 60 asteiseen konehuoneeseen tulee ylimääräisenä ilmana 40 asteista. Kuumentaako se sitten sitä vai viilentää?! Quote Link to comment
Mika Vainio Posted March 14, 2009 Share Posted March 14, 2009 Mietippä mitä tapahtuu jos esim 60 asteiseen konehuoneeseen tulee ylimääräisenä ilmana 40 asteista. Kuumentaako se sitten sitä vai viilentää?! Mallia: anna mä puhallan pipin pois saunassa =) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Lämpötilalla kai paskankaan väliä mut kai jokainen tietää kuinka paskanen tie on. Ja sit jos eksyy vaikka jopa hiekkatielle, niin en välttämättä haluis etupyörien nostattamaa ilmaa imeä ylimääräsen paljon pitkin konehuonetta. Quote Link to comment
ilmari Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Lämpötilalla kai paskankaan väliä mut kai jokainen tietää kuinka paskanen tie on. Ja sit jos eksyy vaikka jopa hiekkatielle, niin en välttämättä haluis etupyörien nostattamaa ilmaa imeä ylimääräsen paljon pitkin konehuonetta. Eikös pohjasta ilman imeminen oo aika trendi nykypäivänä? Muistaakseni Audi R8 imee pelkästään pohjasta. Ktm Xbow; n pohjassakin oli Naca-aukko koneen alla. Kai niilläkin saa hiekkatiellä käydä ilman, että menee tukkoon? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Mutta imeekö ne etupyörien edestä vai takaa? Quote Link to comment
jyrie Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 -type 3 ilmanottoaukot kylkiin? -nacaa kylkiin? -moottorille ilmaa "kardaanitunnelin" kautta? ;-) why not? ;-) Quote Link to comment
ilmari Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Mutta imeekö ne etupyörien edestä vai takaa? http://www.fourtitude.com/gallery/galle ... &start=24# Tuolla muutama kuva R8;n pohjalevystä. Quote Link to comment
Guest Kokkis Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Netistäkin löytyy hurjasti kuvia virtausmallinnuksesta erilaisten kappaleiden ympärillä. Henkilöauton kohdalla näyttäisi olevan niin, että korkean paineen alueita on keulassa, tuulilasin alaosassa ja sedan-mallisissa takakontin kannen takareunassa. Siis tähän tyyliin: http://www.topspeed.com/cars/chevrolet/ ... 54096.html Pick-upissa voisi lavalla olla korkean paineen alue niillä main, missä pyörre menee suoraan alaspäin jossain lavan keskiosan jälkeen. Saisihan sitä kokeiltua niin, että laittaisi u:n muotoiseen letkuun nestettä (manometri) ja toinen pää mitattavalle alueelle tehtyyn reikään ja toinen pää sopivasti näkyville ohjaamoon. Pienikin ajonaikainen painevaihtelu pitäisi näkyä pinnan muutoksena. Auton alta en ottaisi, kun pölyongelman lisäksi siellä pitäisi olla alipaine. Pitkistä kanavista aiheutuu kitkahäviöitä, joten edestäkään ei kannata tuoda. Kyljet näyttää olevan suosittuja paikkoja monissa vehkeissä, mutta noiden Nascaari-kuvien perusteella siellä ei ole korkeaa painetta, joten ilma pitää imeä aukon muotoilulla, esim. just se naca. Audissakin näyttää olevan isot aukot kyljissä ehkä välijäähdyttimiä varten ja syylarit normaalisti nokalla. Noiden pohjan aukkojen merkitys lienee vähäinen? Quote Link to comment
multanen Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 http://www.fourtitude.com/gallery/galle ... &start=24# Tuolla muutama kuva R8;n pohjalevystä. Audi R8:n moottorin imuilmanotto on takalokareiden edestä, jäähdytin taitaa olla keulassa(?). Nuo pikkuset naca-aukot lienee jarruille tms. Quote Link to comment
multanen Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Saisihan sitä kokeiltua niin, että laittaisi u:n muotoiseen letkuun nestettä (manometri) ja toinen pää mitattavalle alueelle tehtyyn reikään ja toinen pää sopivasti näkyville ohjaamoon. Pienikin ajonaikainen painevaihtelu pitäisi näkyä pinnan muutoksena. Tuostahan tulee tuloksena ohjaamon ja lavan välinen paine-ero. Ohjaamon painetta onkin helppo muuttaa vaikka ikkunaa raottamalla niin saa helpommin haetun lopputuloksen =) EDIT: Kokkiksen idea edelleenkehitettynä: Laittaa letkun toisen pään kohtaan A (esim. lavan päälle) ja toinen pää kohtaan B (vaikka konehuoneeseen). Sitten laittaa nestettä putken U:hun niin että se näkyy ohjaamoon. Tai U voi vaikka olla ohjaamossa jos on helpompi. Nesteen pinta nousee alipaineen puolella aika tarkkaan sentin per millibaari (ja mitataan siis pisteiden A ja B paine-eroa). Quote Link to comment
Guest Kokkis Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Niin ja tässähän on kiinnostavaa lavan eri kohtien väliset paine-erot, ei niinkään absoluuttinen paine. Voihan sitä laittaa samaan aikaan useamman letkun, jolloin pääsee vertaamaan paineita välittömästi. Isoista asioista ei ole kysymys, mutta sijoittamalla ilman tulo- ja lähtöaukot oikeisiin paikkoihin saa pientä hyötyä ilmaiseksi. Lentokoneissa on vertailuna staattisen paineen aukko jossain rungon kyljessä, johon ei kohdistu yli- eikä alipainetta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.