Jump to content

Tuulitunneli?


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Onks kukaan kuin perillä siitä, että millanen pyörre tohon lavan päälle? Jotenkin on tiedossa, että pyörrehän siihen muodostuu, mutta onko pyörteessä esimerkiksi kuin paljon korkeempi paine kun vaikka lavan alla?

 

Pitäs saada lisää raitista ilmaa koneelle, mut mihin kohtaan ja mimmosia reikiä sitä oikeen tekis. Ajatus oli tehä lavanpohjan takareunaan, mut sit tuli mieleen toi miten ilma pyörtää.

 

Vai pitääkö tässä alkaa rakentelemaan tuulitunnelia ja pienoismallia?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kylkiaukot on käyny mielessä jopa monestikin. En oo vaan saanu vielä keksittyä miten sais siistit ja semmoseen paikkaan, ettei sieppaa tolkuttomasti kuraa.

 

Oikeestaan ton lavan päällisen pyörteen paine ois se tärkein juttu tietää. Meinaan jos laitan vaikka imuaukon siitä suoraan koneeseen, niin vähän kusinen juttu jos ilma pyrkii menemään vastakkaiseen suuntaan.

Link to comment
Guest DaFox

Myytinmurtajissa joskus selvitettiin tuo ilmanpyörteily pickkarin lavalla. Jaksossa, jossa ne testaili onko takalaidalla vaikutusta pickkarin menohaluihin ja kulutukseeen tjsp.

 

Jotain tuosta aiheesta voisi löytyä myös googlen kuvahaulla?

Link to comment
Guest Mika Raussi

No miulla on toi jakso kyl koneellakin. Näkee siinä miten pyörteileen, mutta paineesta ei oo mitään hajua. Tietty painettahan vais mittailla ehkä ihan käytännössäkin jahka vaan keksis pätevän mittaustavan.

Link to comment

Jos ei halua kylkilinjoja rikkoa, sopivaan kohtaan alustaan imuputkistot joista happirikasta ilmaa konehuoneeseen. isonkin ilmamäärän saa sieltä jousiputkistojen tienoilta ja sopivan ovaaliksi/littanaksi imukohdat niin mahtuupi isompikin aukko josta ilmaa sisään.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kieltämättä kyl niin kusinen toi lavan pyörre, että pitää lahtee hakemaan jotain kylkiaukon tapaista. Jossain vaiheessa kevväämmällä pitäs kokeilla onnistunko tekemään kylkipellit yhestä palasta. Jos onnistuu, niin sillon teen koko lavan paremmin. Sillon siitä tulee semmonen, että kotelon sisällä voi viedä jäähdytysilmaa helposti. Eli vaikka kylestä tai lavan etunurkista sisään ja takalaidan siäpuolelta torvella suoraan koneeseen. Tämä sis mikäli sikäli.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Jos ei halua kylkilinjoja rikkoa, sopivaan kohtaan alustaan imuputkistot joista happirikasta ilmaa konehuoneeseen. isonkin ilmamäärän saa sieltä jousiputkistojen tienoilta ja sopivan ovaaliksi/littanaksi imukohdat niin mahtuupi isompikin aukko josta ilmaa sisään.

Ei tekis mieli ottaa auton alta pölystä ilmaa. Ei tässä lakasukonetta kuitenkaan olla rakentamassa.

Link to comment

No ei kai tuo pyörre sen kummempi kuin esim. kuplan perässä. Kyllä se puhallin imee vaikka olis 1 mbar alipainetta. Ehkä sais olla suoraan letkut "kaasariin" ja jäähdytyspuhaltimeen?

Paskasta ilmaa auton alta -joka on kesällä on vielä kuumaa- ei toisiaan varmaan kannata imeskellä minnekään.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Lämpötilalla kai paskankaan väliä mut kai jokainen tietää kuinka paskanen tie on. Ja sit jos eksyy vaikka jopa hiekkatielle, niin en välttämättä haluis etupyörien nostattamaa ilmaa imeä ylimääräsen paljon pitkin konehuonetta.

Link to comment
Lämpötilalla kai paskankaan väliä mut kai jokainen tietää kuinka paskanen tie on. Ja sit jos eksyy vaikka jopa hiekkatielle, niin en välttämättä haluis etupyörien nostattamaa ilmaa imeä ylimääräsen paljon pitkin konehuonetta.

 

Eikös pohjasta ilman imeminen oo aika trendi nykypäivänä? Muistaakseni Audi R8 imee pelkästään pohjasta. Ktm Xbow; n pohjassakin oli Naca-aukko koneen alla. Kai niilläkin saa hiekkatiellä käydä ilman, että menee tukkoon?

Link to comment
Guest Kokkis

Netistäkin löytyy hurjasti kuvia virtausmallinnuksesta erilaisten kappaleiden ympärillä. Henkilöauton kohdalla näyttäisi olevan niin, että korkean paineen alueita on keulassa, tuulilasin alaosassa ja sedan-mallisissa takakontin kannen takareunassa. Siis tähän tyyliin:

 

http://www.topspeed.com/cars/chevrolet/ ... 54096.html

 

Pick-upissa voisi lavalla olla korkean paineen alue niillä main, missä pyörre menee suoraan alaspäin jossain lavan keskiosan jälkeen. Saisihan sitä kokeiltua niin, että laittaisi u:n muotoiseen letkuun nestettä (manometri) ja toinen pää mitattavalle alueelle tehtyyn reikään ja toinen pää sopivasti näkyville ohjaamoon. Pienikin ajonaikainen painevaihtelu pitäisi näkyä pinnan muutoksena.

Auton alta en ottaisi, kun pölyongelman lisäksi siellä pitäisi olla alipaine. Pitkistä kanavista aiheutuu kitkahäviöitä, joten edestäkään ei kannata tuoda. Kyljet näyttää olevan suosittuja paikkoja monissa vehkeissä, mutta noiden Nascaari-kuvien perusteella siellä ei ole korkeaa painetta, joten ilma pitää imeä aukon muotoilulla, esim. just se naca. Audissakin näyttää olevan isot aukot kyljissä ehkä välijäähdyttimiä varten ja syylarit normaalisti nokalla. Noiden pohjan aukkojen merkitys lienee vähäinen?

Link to comment
Saisihan sitä kokeiltua niin, että laittaisi u:n muotoiseen letkuun nestettä (manometri) ja toinen pää mitattavalle alueelle tehtyyn reikään ja toinen pää sopivasti näkyville ohjaamoon. Pienikin ajonaikainen painevaihtelu pitäisi näkyä pinnan muutoksena.

 

Tuostahan tulee tuloksena ohjaamon ja lavan välinen paine-ero.

Ohjaamon painetta onkin helppo muuttaa vaikka ikkunaa raottamalla niin saa helpommin haetun lopputuloksen =)

 

 

EDIT: Kokkiksen idea edelleenkehitettynä: Laittaa letkun toisen pään kohtaan A (esim. lavan päälle) ja toinen pää kohtaan B (vaikka konehuoneeseen). Sitten laittaa nestettä putken U:hun niin että se näkyy ohjaamoon. Tai U voi vaikka olla ohjaamossa jos on helpompi.

 

Nesteen pinta nousee alipaineen puolella aika tarkkaan sentin per millibaari (ja mitataan siis pisteiden A ja B paine-eroa).

Link to comment
Guest Kokkis

Niin ja tässähän on kiinnostavaa lavan eri kohtien väliset paine-erot, ei niinkään absoluuttinen paine. Voihan sitä laittaa samaan aikaan useamman letkun, jolloin pääsee vertaamaan paineita välittömästi. Isoista asioista ei ole kysymys, mutta sijoittamalla ilman tulo- ja lähtöaukot oikeisiin paikkoihin saa pientä hyötyä ilmaiseksi.

 

Lentokoneissa on vertailuna staattisen paineen aukko jossain rungon kyljessä, johon ei kohdistu yli- eikä alipainetta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...