Jump to content

Ripustuksen kiinnitys koriin...


Guest Idefix

Recommended Posts

Guest Idefix

Moikka

 

Tallissa normaalisti on rakenteilla ihan muu klassikko kuin Kupla, mutta nyt otettiin Kupla talliin sillä kevään katsastus kunnostuksessa löytyi "vähän" peltitöitä.

 

Ja nyt sellainen ystävällinen vuodatus kaikille Kuplaa rakenteleville. Älkää hyvät ihmiset hitsailko paikkoja niin että hitsaatte korin pohjalevyyn kiinni. Ja jos hitsaatte autojanne, niin vaikka teette työtä vain itseänne varten, tehkää se kunnolla, älkääkä jättäkö vanhaa ruostetta uuden paikan alle ja tyhjentäkö silikooniliimaputkiloa vanhan ruosteen ja uuden pellin väliin. Muutaman vuoden päästä auton uusi omistaja löytää lattiamattojen alta ikävän yllätyksen.

 

Tänään revin tuollaisen korjauksen auki, ja yksi kysymys tuli eteen johon nyt tarvitsen kuplan rakenteen tietävien apua. Kuvassa ihan keskellä näkyy pultin reikä josta saa rungon kiinni heiluri ripustuksen runkoon kiinni.

 

Kysymys, onko tämä kiinnityskohta ollut aina käytössä, vai voiko olla malleja joissa sitä ei ole käytetty? Tässä autossa korin reikä oli peitetty muoviholkilla, ja se oli tuon kuvassa näkyvän valkoisen (alkuperäisen näköisen) korimassan alla. Toisella puolella on sama juttu...

 

Ja jos runko on aina myös tästä kohti kiinni niin tuleeko korin ja tukivarren väliin joku pusla tai vastaava. Kuten kuvasta näkyy, pelti on reilun senttimetrin päässä tukivarresta. Eli nyt kun rakennan kulman uudelleen, niin pitääkö tuon pultin kohdalla olla tuo puolentoista sentin rako, niinkuin se on muualla tukivarren ympärillä. Vai onko tuo syvennys jossa pultin reikä on, kiinni tässä varressa.

 

Kiitoksia etukäteen...

post-3342-13888360870694_thumb.jpg

Link to comment

Ei noissa uusissa kuplissa ole enää ollut korin ja alustan kiinnityspultteja tuolla kohtaa.

 

Aika outoa, että ensin vuodatat peltikorjausten laadusta ja myöhemmin suunnittelet tekeväsi kulman uudelleen ja mietit pitääkö siinä olla rako kuten alunperinkin. Eikö se nyt ole ihan itsestään selvää, että jos olet sitä kunnolla korjaamassa (etkä tekemässä varoittelemaasi pommia), korjaat sen juurikin samanlaiseksi kuin mitä se on ollut alkuperäisenä?

Link to comment
Ei noissa uusissa kuplissa ole enää ollut korin ja alustan kiinnityspultteja tuolla kohtaa.

 

Aika outoa, että ensin vuodatat peltikorjausten laadusta ja myöhemmin suunnittelet tekeväsi kulman uudelleen ja mietit pitääkö siinä olla rako kuten alunperinkin. Eikö se nyt ole ihan itsestään selvää, että jos olet sitä kunnolla korjaamassa (etkä tekemässä varoittelemaasi pommia), korjaat sen juurikin samanlaiseksi kuin mitä se on ollut alkuperäisenä?

 

no jos ei oo alkuperaisesta jaljella tarpeeksi mallia varten?

Link to comment
Guest Idefix

Jep, se tässä vähän on ongelma, kun ei sitä mallia ole. Toinen puoli on uudelleen hitsattu suoraksi, ja tämä oli laitettu ulkopuolelta suoralla pellillä ja sisäpuoli täyteen silikooniliimaa. Ja rako siellä on ja on korjauksen jälkeenkin. Nyt kysyin tarkennusta että onko tuo pultin reikä syvennyksessä joka siis vie kiinnityksen (raosta huolimatta) kiinni suoraan tukivarteen, vai että onko pultissa ollut joku holkki joka tekee sen raon sille kohtaa...

 

Lähinnä pointti oli se että nyt kun näkyy pellin ja sen kiinnityskohdan välissä melkein puolentoistasentin väli, niin että miten se oikeasti kuuluu...

 

Mutta ilmeisesti mitään pulttia siinä ei sitten ole, ja voin tehdä siihen väliin kunnon raon josta kurat voi pestä pois ilman että ne jää tukivarsien ja rungon väliin keräämään kosteutta...

 

Kiitti...

Link to comment
Guest Mika Raussi

En tiiä mitä varten noikin sit täsmälleen on tossa noi korvalliset, mut ei taida tosiaan siitä olla kiinni. Pohjalevy on ripustuksessa taas semmosessa vähän koukun muotosessa jutussa heti vääntösauvan suojakupin alla.

 

Huono kuva, koska tossa siitä on laikattu puolet pois, mutta näkyypä toi töjö kuitenkin:

pick-up26.jpg

Link to comment
Guest Mika Raussi

Se vaan näyttää järeeltä. Ei tossa oikeesti oo kun 2mm seinämä, eli ei oikeesti paljoo paina, vaikka tosin on vähän turhankin jämäkkä

 

Edellisessä muutoskatsastuksessa lisäsin painoa vielä 40 kiloa, niin sain sen takas henkilöautoksi. Noin muuten ei oo paljoo ton kanssa tapahtunu. Viime talven seiso pihalla, tän talven se on seissy tallissa. Kattoo josko tota nyt vihdoin sais ens kesänä edes vähän tehtyä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...