Guest Idefix Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Moikka Tallissa normaalisti on rakenteilla ihan muu klassikko kuin Kupla, mutta nyt otettiin Kupla talliin sillä kevään katsastus kunnostuksessa löytyi "vähän" peltitöitä. Ja nyt sellainen ystävällinen vuodatus kaikille Kuplaa rakenteleville. Älkää hyvät ihmiset hitsailko paikkoja niin että hitsaatte korin pohjalevyyn kiinni. Ja jos hitsaatte autojanne, niin vaikka teette työtä vain itseänne varten, tehkää se kunnolla, älkääkä jättäkö vanhaa ruostetta uuden paikan alle ja tyhjentäkö silikooniliimaputkiloa vanhan ruosteen ja uuden pellin väliin. Muutaman vuoden päästä auton uusi omistaja löytää lattiamattojen alta ikävän yllätyksen. Tänään revin tuollaisen korjauksen auki, ja yksi kysymys tuli eteen johon nyt tarvitsen kuplan rakenteen tietävien apua. Kuvassa ihan keskellä näkyy pultin reikä josta saa rungon kiinni heiluri ripustuksen runkoon kiinni. Kysymys, onko tämä kiinnityskohta ollut aina käytössä, vai voiko olla malleja joissa sitä ei ole käytetty? Tässä autossa korin reikä oli peitetty muoviholkilla, ja se oli tuon kuvassa näkyvän valkoisen (alkuperäisen näköisen) korimassan alla. Toisella puolella on sama juttu... Ja jos runko on aina myös tästä kohti kiinni niin tuleeko korin ja tukivarren väliin joku pusla tai vastaava. Kuten kuvasta näkyy, pelti on reilun senttimetrin päässä tukivarresta. Eli nyt kun rakennan kulman uudelleen, niin pitääkö tuon pultin kohdalla olla tuo puolentoista sentin rako, niinkuin se on muualla tukivarren ympärillä. Vai onko tuo syvennys jossa pultin reikä on, kiinni tässä varressa. Kiitoksia etukäteen... Quote Link to comment
Ketsa Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Ei noissa uusissa kuplissa ole enää ollut korin ja alustan kiinnityspultteja tuolla kohtaa. Aika outoa, että ensin vuodatat peltikorjausten laadusta ja myöhemmin suunnittelet tekeväsi kulman uudelleen ja mietit pitääkö siinä olla rako kuten alunperinkin. Eikö se nyt ole ihan itsestään selvää, että jos olet sitä kunnolla korjaamassa (etkä tekemässä varoittelemaasi pommia), korjaat sen juurikin samanlaiseksi kuin mitä se on ollut alkuperäisenä? Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Ei noissa uusissa kuplissa ole enää ollut korin ja alustan kiinnityspultteja tuolla kohtaa. Aika outoa, että ensin vuodatat peltikorjausten laadusta ja myöhemmin suunnittelet tekeväsi kulman uudelleen ja mietit pitääkö siinä olla rako kuten alunperinkin. Eikö se nyt ole ihan itsestään selvää, että jos olet sitä kunnolla korjaamassa (etkä tekemässä varoittelemaasi pommia), korjaat sen juurikin samanlaiseksi kuin mitä se on ollut alkuperäisenä? no jos ei oo alkuperaisesta jaljella tarpeeksi mallia varten? Quote Link to comment
Guest Idefix Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Jep, se tässä vähän on ongelma, kun ei sitä mallia ole. Toinen puoli on uudelleen hitsattu suoraksi, ja tämä oli laitettu ulkopuolelta suoralla pellillä ja sisäpuoli täyteen silikooniliimaa. Ja rako siellä on ja on korjauksen jälkeenkin. Nyt kysyin tarkennusta että onko tuo pultin reikä syvennyksessä joka siis vie kiinnityksen (raosta huolimatta) kiinni suoraan tukivarteen, vai että onko pultissa ollut joku holkki joka tekee sen raon sille kohtaa... Lähinnä pointti oli se että nyt kun näkyy pellin ja sen kiinnityskohdan välissä melkein puolentoistasentin väli, niin että miten se oikeasti kuuluu... Mutta ilmeisesti mitään pulttia siinä ei sitten ole, ja voin tehdä siihen väliin kunnon raon josta kurat voi pestä pois ilman että ne jää tukivarsien ja rungon väliin keräämään kosteutta... Kiitti... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 En tiiä mitä varten noikin sit täsmälleen on tossa noi korvalliset, mut ei taida tosiaan siitä olla kiinni. Pohjalevy on ripustuksessa taas semmosessa vähän koukun muotosessa jutussa heti vääntösauvan suojakupin alla. Huono kuva, koska tossa siitä on laikattu puolet pois, mutta näkyypä toi töjö kuitenkin: Quote Link to comment
mite^ Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 ot: onpa järee kehikko. Mulla palion pienemmästä matskusta :o Quote Link to comment
ARTO Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Paljos toi Raussin kupla painoi muutoskatsastuksessa? Mitäs sille tänään kuuluupi? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Se vaan näyttää järeeltä. Ei tossa oikeesti oo kun 2mm seinämä, eli ei oikeesti paljoo paina, vaikka tosin on vähän turhankin jämäkkä Edellisessä muutoskatsastuksessa lisäsin painoa vielä 40 kiloa, niin sain sen takas henkilöautoksi. Noin muuten ei oo paljoo ton kanssa tapahtunu. Viime talven seiso pihalla, tän talven se on seissy tallissa. Kattoo josko tota nyt vihdoin sais ens kesänä edes vähän tehtyä. Quote Link to comment
vwagen Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Niissä Kuplissa joissa tuo kiinnitys on käytössä,on kumilevy korin ja rungon välissä niinkuin muissakin kiinnityskohdissa,ja näissä uudemmissa siinä on vain tyhjä väli. Quote Link to comment
Guest Idefix Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 Kiitos kovasti. Tällä tiedolla pääsen kovasti eteenpäin. Eli en pulttaa runkoa tuosta kiinni... Quote Link to comment
Ketsa Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 no jos ei oo alkuperaisesta jaljella tarpeeksi mallia varten? Varmasti ongelma jos hitsaa sitä maailman ainutta -38 kuplaa, mutta muuten on mallin saaminen ihan tahdosta kiinni. Quote Link to comment
Guest Idefix Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 ööö...Ketsa, juuri sitä mallia minä täältä kyselinkin ??!?? Quote Link to comment
Ketsa Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Kulmaan löytyy valmiit korjauspalatkin: http://www.vwheritage.com/vwh/VW-Beetle ... lateID=vwh http://www.vwheritage.com/vwh/VW-Beetle ... lateID=vwh Halvemmaksi tosin tulee mennä naapurin kuplaa vakoilemaan. Tosin naapurin kuplan pitää olla ehjä tai hyvin korjattu :-) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.