-AP- Posted May 24, 2009 Share Posted May 24, 2009 Mikä on paras paikka lämpöanturille? Onko oleellisempaa tietää moottorista ulos lähtevän öljyn lämpötila vai sinne jäähdyttimeltä palaava? Se tavallinen helppo paikka öljypohjassa, usein vielä siivilän alla, on huono. Jos siellä öljy on liian kuumaa, niin kaikkialla muualla se on varmuudella jo aivan liian kuumaa ... Quote Link to comment
Lasse Posted May 24, 2009 Share Posted May 24, 2009 Tietysti molempi parempi. Itse olen tehnyt niin, etä olen pistänyt anturin johonkin ja mitannut alussa jonkin aikaa irtomittarilla ja kahdella anturilla eri paikoista. Näkee monenlaista ja sen jälkeen voi "luottaa" kiinteään mittariin. Esimerkiksi ennen ja jälkeen jäähdyttimen mittaaminen on mielenkiintoista puuhaa... Quote Link to comment
Essi Posted May 24, 2009 Share Posted May 24, 2009 Moottoriteknisesti kaiketi oikea tapa mitata öljyn lämpötilaa on öljypohjasta, eli sitä öljyä, minkä pumppu imee ja painaa sitten kiertoon. Näin ainakin meillä töissä dieselmoottorien tutkijat ovat joskus kommentoineet, kun tätä niiltä kysyin.. Siitä huolimatta omassa Kuplassa on anturi öljynpainekytkimen vieressä T-haarassa. Quote Link to comment
-AP- Posted May 25, 2009 Author Share Posted May 25, 2009 Tupla-anturit vaihtokytkimellä sitten vaan suunnitelmiin. Ja Volkkaria ajatellen kiertoon lähtevä öljyhän löytyy öljypumpun kannesta ja sen jälkeen suodattimelta, ainakin MOCALilta löytyy suodatinjalkoja, jossa valmis anturin paikka. Quote Link to comment
Marko Posted May 25, 2009 Share Posted May 25, 2009 Itseäni ehkä eniten kiinnostaisi minkä lämpöistä öljyä menee takaisin lohkoon/laakereille. Öljypohja on aika huono jos järjestelmässä on ulkopuolella iso suodatin, muutama metri putkea ja iso jäähy kenno. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.