Jump to content

Moottoriöljyn lämpöanturin sijoitus


Recommended Posts

Mikä on paras paikka lämpöanturille?

 

Onko oleellisempaa tietää moottorista ulos lähtevän öljyn lämpötila vai sinne jäähdyttimeltä palaava?

 

Se tavallinen helppo paikka öljypohjassa, usein vielä siivilän alla, on huono. Jos siellä öljy on liian kuumaa, niin kaikkialla muualla se on varmuudella jo aivan liian kuumaa ...

Link to comment

Tietysti molempi parempi. Itse olen tehnyt niin, etä olen pistänyt anturin johonkin ja mitannut alussa jonkin aikaa irtomittarilla ja kahdella anturilla eri paikoista. Näkee monenlaista ja sen jälkeen voi "luottaa" kiinteään mittariin.

 

Esimerkiksi ennen ja jälkeen jäähdyttimen mittaaminen on mielenkiintoista puuhaa...

Link to comment

Moottoriteknisesti kaiketi oikea tapa mitata öljyn lämpötilaa on öljypohjasta, eli sitä öljyä, minkä pumppu imee ja painaa sitten kiertoon. Näin ainakin meillä töissä dieselmoottorien tutkijat ovat joskus kommentoineet, kun tätä niiltä kysyin..

Siitä huolimatta omassa Kuplassa on anturi öljynpainekytkimen vieressä T-haarassa.

Link to comment

Tupla-anturit vaihtokytkimellä sitten vaan suunnitelmiin. Ja Volkkaria ajatellen kiertoon lähtevä öljyhän löytyy öljypumpun kannesta ja sen jälkeen suodattimelta, ainakin MOCALilta löytyy suodatinjalkoja, jossa valmis anturin paikka.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...