Bubble-70 Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 Kolme päivää tuli Ruisrockissa ryvettyä...kupla seisoi sen ajan kaverin pihalla. Eilen kun kotiin piti lähteä niin huomasin että auton alla oli musta lätäkkö...vaihdelaatikon öljyä se oli. Varmuudella en osaa sanoa mistä vuotaa, mutta vetarinkumeja aikasemmin olen epäillyt ja kun takapyörälle tihkuu öljyä niin tilasin tovi sitten uudet kumit ja taka-akselin tiivistesarjat, jotka hain eilen postista. Nyt pitäisi nämä vaihtaa, jotta pääsee taas liikkumaan. Koskaan en ole kuplaan näitä vaihtanut, eli kaikki vinkit, työkalutarpeet ja neuvot tarpeellisia! Uskaltaisikohan autoa hinata vaikka lootassa ei olekaan öljyä? Suojakumit eivät pään vaivaa toivottavasti tuota, mutta tuo tiivistesarja epäilyttää prikkoineen. Olisi hieman kiire, kun tarvisi töihin ajella ensiviikosta. Kiitos avusta. Quote Link to comment
mite^ Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 Tarvitset: Muistaakseni 36mm hylsyn ja siihen väänniin + mahdollisesti lisäputki. Pihdit jolla saat sokat auki napamuttereista. 13mm, 14mm hylsyt + räikkä ja mahdollisesti kiintoavaimet. Sekä lekan tai ulosvetäjän jolla saat laakerin pois tai suojaputken laakerin kanssa, 17mm ja 19mm kiintoavain /hylsyt + räikkä riippuen onko joku vaihdellut suojaputken pultteja takalattoihin tai iskarin pultin.. Kannattaa toki varata muitakin työkaluja. Sitä en tiedä mahtuuko suojaputki tulemaan pois ilman vetoakselin/moottorin irroitusta kun en ole siviilivehkeestä vaihdellut. Jos irroitat vetoakselin tarviset kiinnipäin kiristävät segerpihdit jolla saat vetoakselin lukkorenkaan irti. Hommahan lähtee napamutterin irroituksella, sitte säätää jarrukengät kauas sieltä kilven takaa rullista jotta saa rummun pois. Joudut ehkä irroittamaan käsijarruvaijerin ja jarruputken, riippuu antaako sen verran perää että saa kilven pois irroittamatta vaijeria/putkea. Kun rumpu pois on keskellä rumpua mistä vetoakseli tulee läpi kansi joka on kiinni 4kpl 14mm kannalla olevilla pulteilla. Pultit auki ja kansi pois, huom. tulee öljyä joten varo ettet sotke kenkiä. Näin saat jarrukilven pois, seuraavaksi irroitetaan joko laakeri erikseen tai suojaputki laakerin kanssa. Laakeri tulee yleensä pois kun aukaisee suojaputkenlaipasta laatikon päästä 13mm muttereita muistaakseni 6kpl? Mutterit auki ja suojaputki on laatikon päästä irti ja voit lekalla lyödä suojaputken irti. Välillä vaatii pirusti paukutusta siksi ei niin suositeltava tapa. Huom jos teet näin muista avata ensin iskarin pultti ja suojaputken pultit takalatasta 3kpl. Kun suojaputki on irti niin voit irroittaa laipan laatikosta jos et ottanut sitä putken kanssa samaan aikaan pois. 13mm kannalla olevia mutteraita 8-10kpl kiertää laippaa. Huom. irroita vain toinen laippa kerrallaan, muuten perä irtoaa laatikosta. Laippa on aika piukassa laatikossa kiinni koska siihen kiinnittyy perän toinen laakeri, toinen laakeri on toisessa laipassa toisella puolella laatikkoa. Kun irroitata tavaroita muista laittaa kaikki holkit + o-renkaat järjestykseen joten on malli kasata sitten oikeassa järjestyksessä. Kannattaa purkaa myös vain toinen puoli kerrallaan niin ainakin saa mallia sitten jos siltä näyttää. Toisilla voi olla paremmat ja selkeämmät ohjeet kuin mulla, mää oon vaan roskapönttöharrastaja. Ne jotka ovat siviilivehkeistä laitellut lisätkää. Taitaa se sorsasta lähtevä lämpökanavan putkikin olla edessä? Quote Link to comment
-AP- Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 Eikö tässä ole kyse jarrun sisään vuotavasta öljystä? Ei silloin vetoakselia kannata mennä irrottamaan? Vai onko vuoto vaihteiston kyljestä? Jos öljy on päässyt jarruun, tarvitset myös uudet kengät. Quote Link to comment
mite^ Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 Niin sitä eipäilinkin, mutta tuli nyt kirjotettua kun puhuttiin tiivistesarjan vaihdosta. Tietenkään ei tarvitse eikä todellakaan kannta kopeloita suojaputkien toisia päitä jos vuotaa rummun päästä öljyä. Mutta jos vuotaa laipan ja laatikon välistä tai suojutken ja laipan välistä niin sitten pitää suojaputki irroittaa. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted July 7, 2009 Author Share Posted July 7, 2009 Ohops...kuullostaapa tosi kivalta...toivottavasti veatarien kumien ja ton tiivistesarjan vaihto riittää! Rumpuun vuotaa öljyä hanttarin puolelle. En ole vielä päässyt kunnolla tutkimaan, eikä nyt oiken kiinnostaisi mennä auton alle kun vettä sataa. Mitenkäs se hinaaminen ilman laatikon öljyjä? Quote Link to comment
Kurre Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Rumpuun vuotaa öljyä hanttarin puolelle. Mitenkäs se hinaaminen ilman laatikon öljyjä? Saattaa olla hankala pysäyttää, kun jarrua ei ole kuin toisella puolella. Jos se vuotaa vain sinne rumpuun, ei laatikko mene tyhjäksi öljystä. Kuinka pitkä matka ja millä vauhdilla? Quote Link to comment
Bubble-70 Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 Nyt on vaihdettu vetarien kumit. Ei ainakaan vielä ole vuotanut. Mites tuo toimii, eli miten paljon kumien sisällä on öljyä, vai pitäiskö niiden olla kuivat ja vain suojata paskalta? Mites selitätte sen, kun vasemman puolen kumin otin pois niin sen sisältä tuli bensan hajuista öljyä? Eihän sinne nyt millää bensaa voi päästä, laatikkoon siis....pieni teoria on olemassa, nimittäin bensalinjahan menee siitä kumin päältä, siellä oli ennnen sellainen musta kangasletku joka oli ihan märkä...olisikohan se tiputellut kumin päälle löpöä ja jotenkin luikerrellut kumin sisälle...!? Sitten vielä jäi askarruttamaan kun tuo napamutteri oli molemmilla puolilla niin löysällä että pystyi kädellä pyörittämään. Pitäisi vissiin olla niiin helevetisti kiinni kun täällä on siitä puhuttu että miten saa auki!? Liekö siksi oikealle puolelle tulee rumpuun öljyä, siellä puolella ei ollut edes sokkaa..? Kuva vielä tarkentamassa. Quote Link to comment
mite^ Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 eikös tuon napamutterin momentti oo jotain 360nyyttonin luokkaa. Onhan se bensa voinut imeytyä kumiin ja siitä läpi jos on ollut hiukan hapero se kumi. Napamutteri ei vaikuta öljyvuotoon, taas se että laakerikansi olisi ollut löysällä niin silloin se vaikuttaisi. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted July 10, 2009 Author Share Posted July 10, 2009 ei ole omat, laina kuva.... enkä tiedä mitkä rummut Quote Link to comment
janskuk Posted July 10, 2009 Share Posted July 10, 2009 Napamutteri ei vaikuta öljyvuotoon, taas se että laakerikansi olisi ollut löysällä niin silloin se vaikuttaisi. Kun rumpu on KIRISTETTY, toimii laakerin juuressa oleva pienempi o-rengas niiin kuin on suunniteltu eli estää öljyn kulkemisen jarruihin akselia pitkin. Laakerikansi pitää laakerin ja jarrukilven paikoillaan sekä puristaa isomman o-renkaan tiiviiksi. Stefa estää öljyn pääsyn holkin ulkokehältä jarruihin. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 Napamutteri ei vaikuta öljyvuotoon, On nää monimutkasia vehkeitä. Quote Link to comment
mite^ Posted July 11, 2009 Share Posted July 11, 2009 ai, no nyt tiedän senkin. :) itellä on kyllä pruukannu oleen aina napamutterit kiinni joten ehkä en ole sitä sitten sen takia huomannut. Joo joo seli seli :) Quote Link to comment
Timo Varis Posted July 19, 2009 Share Posted July 19, 2009 Napamutterit löysällä riittää jo öljyvuotoon,kiristys ensin sitten öljyt laatikkoon. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.