JaniM Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 Mitenkä pitäisi sytytyskäyrän käyttäytyä optimaalisesti? Nyt haetaan säätöjä ruiskun ennakkokarttoja varten. Kartan läpi diagonaalisesti nousee tietysti ennakot, mutta mitä ennakot pitää olla esim. 5000 rpm kohdalla, kun nostetaan jalka kaasulta? Mitenkäs muissa kuormitustilanteissa ennakot kannattaisi olla? Tasakaasulla? Onkos mitään sivuja mistä moista voisi alkaa opetteleen ja tutkimaan. Bensakarttojen teko ja viilaus alkaa oleen reilassa, mutta sytkäkartan tekoa pitäis hioo lisää. Quote Link to comment
HSuomi Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 mutta mitä ennakot pitää olla esim. 5000 rpm kohdalla, kun nostetaan jalka kaasulta? Itelle ainakin laitoin niin että ennakko menee minimiiin. Turha sitä moottoria kai on kuumentaa jarrutus tilanteessa, vois kuvitella. Quote Link to comment
metake Posted July 20, 2009 Share Posted July 20, 2009 Muutama peruste sytysennakolle auttaa kun miettii karttoja, eli ennakkoa tarvitaan yleensä kahdesta syystä: - kompensoimaan kierrosluvun nousua, eli seos pitää sytyttää aikaisemmin kierrosten noustessa, jotta se ehtii syttyä oikeaan aikaan - kompensoimaan hitaasta palavaa seosta, eli seos pitää sytyttää aikaisemmin koska sen palaminen vaatii enemmän aikaa Siis: korkeat kierrokset = enemmän ennakkoa (tämä menee yleensä lineaarisesti) laiha seos ( ja muistaakseni myös rikas) eli väärä seossuhde = lisää ennakkoa Normaalisti ennakko on huipussaan kevyellä kaasulla (laiha seos) maantiellä ajettaessa (korkeat kierrokset). Megallahan on helpompi pitää seos optimaalisena, joten seoksesta johtuvaa kompensointia ei tarvita niin paljon, paitsi jos säädetään se seos siten että optimoidaan myös polttoaineen kulutusta, eli kevyellä kuormalla mennään laihalle, jolloin taas tarvitaankin sitä ennakkoa enemmän.. Tuossa nyt pari asiaa mietinnän pohjaksi, toivottavasti edes jotain auttaa.. Quote Link to comment
JaniM Posted July 20, 2009 Author Share Posted July 20, 2009 Tuoltahan se vastaus löytyi ihan ruuttasivuilta. Löytyy Excel-laskureita, jotka laskee tuon kartan automaagisesti. Täytyy kokeilla, jahka saan Wiimaan päivitettyä megan vanhan L-jetin tilalle. Kilpuriinki vois kokeilla kans tuota kokeilla. http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=5846 Tuolla linkkejä erilaisiin laskureihin, ketä nyt nää kiinnostaa. äkkiseltään katoin, niin 55astetta antoi, mutta silloin ei ole kuormaa ja kierroksia taas 6000. Mutta täytyy kokeilla. Kertoilen kuin toimii. Quote Link to comment
JaniM Posted July 21, 2009 Author Share Posted July 21, 2009 Nyt tajusin kuinka "huono" katuajossa o tuollanen 009 jakaja. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.