Jump to content

K-jet ja käynnistymättömyys


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Ei edes lupaa. Suuttimille asti tulee bensa kun läpää nostaa ja lisärikastin venttiili toimii ok. Vähän loisketta putkessa sain kun laitoin lisärikastinsuuttimeen suoran virran.

 

Sitten testasin, että tuleeko suutimilta mitään startatessa. Otin suttimen irti, tulppasin reijän ja starttasin. Ei mitään. Ei ees tippaa tule. Ilmamäärämittarin läppä tuntuu miusta vähän jäykältä ja kysynkin, että voiko ohjauspaineen sädil olla sillen paskana, että se antaa liikaa painetta, eikä läppä aukea startissa?

 

Huomenna yritetään lisää. Josko ton sitte sais tulille.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Otappa iisisti.laitoin just tuollaisen paketin mun vetoautoon LT-28 2litran bensakoneella sama kone joka on ollut esim 924 porchessa,tietysti ahettuna.

No niin asiaan

Ensimmäinen asia jonka teet on seuraava

Onko sytkä kohdallaa/tulpanjohjod oikein

-hommaat pitkän kuusiokoloavaimen jolla säädät seoksia

-otat suuttimet irti ja mittaat mittalasiin paljon kaikki suuttimt antaa pensaa(nostat lautasta ja annat tulla noin 1dl per suutin ja sitten teet vertailun) +-10% on ihan normalia,jos suuttimet kusee miten sattuu niin voita kokeilla seuraavaa laita esim vd 40 suuttimiin ja paineilmalla putsaat suuttimen,toimii hyvin toi metoodi

-sitten käännät seosruuvia sen verran että suuttimista rupeaa tulemaan pensaa ihan tiputtamalla,tuon jälkeen käännät seoksia sen verran kiinnipäin että pensantulo loppuu noin 1/4 kierros.

Ohjanuspaineen säätimen voit mitata,18Ohmia tai kilohmia pitäisi olla vastus niiden 2 johdon välillä,jos luku on ääretön niin sitten se on rikki.

Sitten kun olet saanut kiukaan käyntiin niin säätele eka sytkät kohdalleen ja sitten rupeat seoksien kimppuun sillä pitkällä kuusiokolavaimella.

ALAS päin menee rikkaammalle ja YLÖSpäin laihemmalle,jos paketti on ollut ajosta niin ei sitä paljoa tarttee säätää.kun säädät niin säädä Kellon asteikolla noin 5-10min kerrallaa ei mitään kierroksia.

Älä välitä niinkään kylmäkäynnistyksestä vaan säädä konetta lämpimänä, siten että kone lähtee käyntiin kun kastat avainta virtalukossa.kylmäkäynnisty hoituu napilla,lisäilmaluistin ei ole pakollinen,kone käy pikkaisen raskaammin tyhjää kylmänä(saa liikaa bensaa.

Aloita noilla

Muista kun käännät seosruuvia niin muutos ei tapahdu samantien vaan siihen menne muutama sekuntti ennenkuin kone tasaantuu,anna välillä löylyä kiukaaseen niin rupeat oppimaan miten ruisku käyttäytyy ja miten se toimii tyhjäkäynnillä tai moottorijarrutukseissa.jos sulla on joitain imuvuotoja niin ruisku saattaa toimia tänään hyvin ja huomenna ei lähde käyntiin tai temppuilee.

Kun olet saanut paketin mielesekseen niin odota yön yli ja rupea sitten säätämään kylmäkäynnistystä,älä säädä seoksista jos kone ei käy kunnolla vaan pelaa rikastuksen/lisäilmaluistimen kannsa.jos rupeat säätämään seosruuvia niin lämpimänä paketti ei toimi.

tuoss alkuun

t-jääskeläinen

Link to comment
Guest Mika Raussi

Juu seoksiin mie en oo vielä koskenu ollenkaan. Sytkät on katottu ainakin viiteen kertaan ja kokeilin vielä huvikseni kääntää piuhoista 180 astetta. Bensan puutetta toi nyt on selkeesti. Pitää ruveta vissiin seosruuvia vähän kääntelemään kunhan ekaks katon ton bensan tulemisen tasaisuuden. Ruiskutin pulloihin, mutta vaan varmistaakseni, että sitä sinne asti tulee.

 

Mut läpän nostamiseen tarvii tosiaan aika yllättävän määrän voimaa. Voi olla tosin, että se vaan tuntuu siltä. Mie meen kohta räpläämään sitä taas lisää. Jos joillain konstilla saa edes kerran käyntiin ja lämpimäks, niin pääsee vähän säätämään...

Link to comment
Guest Mika Raussi
Ei pitäisi tarvita ollenkaan voimaa - pitäisi nousta tosi kevyesti. Ja Marko jatkaa... ;)

 

Nikke

Eli ruuvaan siihen toisen säätimen ja kokeilen sitä. Onneks ostin Valtoselta pahvilaatikollisen rojua. Niitten toiminnasta ei tosin oo mitään takuita.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Nyt on keinot loppu. Viis siitä miten ruisku toimii, mutta kun ei edes lupaile mitään vaikka läpästä nostaa ennen starttia. Bensaa on ja kipinä on katottu tulevan kaikille, oikeeseen aikaan ja järjestyksessä 1-4-3-2. Pellissähän se lukee. Venttiilit ei kanna ja liikkuu oikein.

 

Pitäs hörähtää mutta ei edes pyöritys helpotu. keksikää nyt jotain, ettei tää jää koko viikonlopuks vaivaamaan..

Link to comment
Guest Mika Raussi

Pumppu on Volvon koojetistä. Painetta en oo mitannu, mutta sitä on riittävästi. Nätti sumu tulee suuttimista.

 

Ongelma ei nyt voi kai olla bensapuolella kun ei auta vaikka suihkii starttipilottia suuttimen reijästä. Eli mikä noissa sytkissä voi olla vikana? KAtoin ykk:n ykkösen imun sukeuduttua eli on puristustahdin loppu, eikä pakotahdin. Sytkien järjesty ilmeisesti oikein (ihan hyvikseen katon vielä krjasta). Lampulla säädetty puhaltimen toiseen merkkiin (typ-4). Se toinenhan on vissiin maksimiennak toi jotain? Ei se toiminu kyl siinäkään.

Jokainen lyö ainakin sytkälampun mukaan tulta. Bensaa siis on ja pitäs kipinääkin olla. Missä vika?

 

Puristuksia en nyt pääse mittaamaan kun ei oo mittaria, mutta kai siellä nyt pitäs olla vaikka onkin vanhoilla leluilla katsastusta varten. Laitoin tallin lämpiämään ja siellä on nyt 15 astetta lämmintä. Pitäs lähteä väljempikin kone käyntiin...

 

Nyt kun sais tänään käyntiin, niin ei menis viikonlopun tunnelma vituiks.

Link to comment
Guest marko jääskeläinen

Katoppa pensalinjojen tulo ja paluu onko noi oikein.jakajassa on tulo merkattu kolmiomaisella nuolella joka on sisään meno.

Lautanen on jäykkä ei välttämäättä jaksa nostaa sormella vaan pihdeillä.jos tulta,pensaa puristuksia on tulee niin pakko on lähteä käyntiin.nosta samalla sitä lasutasta kun starttaat(kuuluu suuttimien aukeaminen sellasisena ulinana),hankaa käyntiin ja nosta kuusiokoloavaimella pikkaisen,siitä voit päätellä saako se liian vähän pensaa vai ei

Link to comment
Guest Mika Raussi

Paluu on ja noi on kyllä oikeinpäin. Läppä nousee kyllä ihan kohtuu voimilla ja tosiaan suuttimista kuluu pissimisen ääni. Bensapuolella pitäs siis olla asiat ihan tarpeks hyvin ainakin.

 

Kaivelin laatikoita ja löysin puristuspainemittarin. Mie kun en muistanu, että olin rikkoutuneen tilalle ostanu uuden. Ykkösestä ja kolmosesta yletti mittaamaan ja molemmissa näyttää 3.5 bar! Ei hitto! Kattelin sitten, että miten venttiilit liikkuun kampeen nähden ja imu sulkeutuu ihan pikkasen akk:n jälkeen. Ihmeellinen asia vaan onse, että se jää pikkasen kantamaan ja sulkeutuu ihan kokonaan vasta noin 45 astetta ennen ykk:ta. Mikähän ihme siinä on? Rupeen jo epäilemään, että nokka ois väärässä asennossa, mutta ei oikeen kiinnostais purkaa koko paskaa ihan heti. Öljypumpun reijästäkään ei pääse näkemään edes peilillä. Tai ehkä jos sais tarpeeksi valoa loihdittua... Kaikki muut venttiilin liikkeet kuitenkin näyttäis olevan kohallaan. Voiko toi kone muka olla vaan noin perkeleen väljä?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mie käyn vielä tarkistelemassa, mutta en mie tollasta oo ainakaan erityisemmin huomannu tapahtuvan. Kyllä ne vasmasti väljät on, niinkun kaikki muukin tossa koneessa.

 

No maistuumapahan viikonloppuna viina paremmin, kun vituttaa.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mittasin ykkösen pakoventtiilistä ja välys muuttuu 0.20mm. Aiheuttaiskohan toi nyt kuitenkaan noin pahan puristusten laskun?

 

No ens viikolla vois tietty kokeilla starttipilottia ja pienenpää tulpan kärkiväliä. Jos se sillä lähtis käyntiin ja jos vaikka ilman pilottia lähtis sen jälkeen, niin saa olla tolleen kikailemalla. Kunhan pääsee konttorille ja takas.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ens viikolla sitten. Nyt on ihan semmmonen olo kun ois ryypänny kaks päivää ja ajanu just kolme tuntia autolla. Johtuu vasmaan siintä kahen päivän ryyppyputkesta ja kolmen tunnin ajomatkasta :p

Link to comment
Guest Mika Raussi

Läks tulille.. Käy ihan päin helvettiä ja mapuu putkessa ihan saatanasti. Kolmonen ei vissiin polta olleankaan, vaan laskee pelkästään läpi. Sitten vielä kaiken lisäks taka-akseli survas bensaletkut poikki. Nyt muuten vituttaa.

 

Oisinkohan mie nyt sitten mokannu niinkin päiväsesti, että toi nokka on tosiaan väärässä asennossa.

Link to comment

kone ykkösen yläkuoloon ja kyttäämään kiikkujen asentoja.

 

mutta eihän vakionokkaa VOI laittaa väärään asentoon? vai onk sulla jokkut suorahampaiset rattaat siä?

 

no mut hei savut tuli kuitenkin! ei se ihan kuollut laitos ole. :) siittä etenee.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Sitä miekii oon mieltä, että ei toi ny saatana väärässä asennossa ole... Vissiin pitää vaan tuota sytkäpuolta kattella. Motivaatio on nytten vaan aika lähelle nolla kun takajousitusta pitää nostaa ja vaihtaa se bensalinja. Sitten kun sais tuon käymään silleen, että saa leiman, ni hyvä on!

 

Ihme sinällään, että noin väljä paska edes käy. Arvatkaa säälinkö yhtään kaasun antamisen kanssa :P

 

Sais sen leiman vaan, niin ei tarvis edes miettiä koko vitun laitosta vähään aikaan.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Sytkiä pitää katella huomenna tarkemmin. Jakajassa on uudet kärjet ja konkka. Kansi, pyörijä johdot ja tulpan hatut taas on mitä on. Toimi ne pari talvea sitten, mutta ei se tarkota, että toimisi nyt kunnolla. Pitää ehkä mittailla pituudet ja hakea autosähköstä uudet piuhat ja heittää tuo uus 009 kiinni. Ei vaan ihan ensimmäisenä kehtaa laittaa vähiä rahoja piuhoihin joita tähän hätään tarvii muutaman kymmentä kilsaa. Tosin jos ei muu auta, niin ei muu auta.

 

Kyllä se siintä vielä.. Jos vaikka motivaation löytäis kun tuntuu tulevan potkuja päähän elämän jokaiselta osa-alueelta.

Link to comment

Musta aivan tuntuu että sulla olis johdot väärin kuitenkin! ? tai sytytys helvetin myöhäisellä.Vaihda vastakkaiset keskenään ja koita. Joskus myös tulpat on rikki,myös uudet!! joka aiheuttaa just tuollaisia oireita. kantsisko investoida uusiin tulppiin abaut karvan päälle 10 ekee ja kokeilla sit,ne on voinu kastua ja mennä sisäisesti jotenkin oikosulkuun eikä toimi enää niinkun pitäis.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Se kyl roiskasee aina sillon kun potkasee kaasun pohjaan. Voinhan mie vaikka ihan huvin vuoksi vaihtaa puhat vielä päittäin, mutta kyllä noi nyt pitäs oikein olla ja ajotus on merkissä. Johdot voi vaan olla totaalipaskana.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo-o.. Sytkäpuoli näyttäs tuhoutunutta kannen hiiltä lukuun ottamatta olevan ookoota. Kannen vaihdoin ja edelleen käy yhtä päin vittua.

 

Taitaa olla ihan oikeuisten oikeesti nokka väärässä asennossa tai sitten ne nokan laakerit on vaan niin väljät. Se kun loiskii putkessa ihan koko ajan ja kovemmilla kierroksilla enenmin kun tyhjäkäynnillä. Ja puristukset on niin saakelin matalat.

 

Pitää ottaa koko paska irti ja levälleen.. Eihän se nyt lopupeleissä niin iso homma edes ole.. Mut jos ei nokan merkki oo kohallaan, niin taidan lopettaa itseni säälistä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin sitähän miekii! Ei kai tosiaan ne niin väljät voi olla millään. Vituttaa, kun tuli sit vissiin purettua turhaan ja kaadoin vielä lähes 4 litraa öljyä lattialle.

Link to comment
Joo.. Jatkuvaruiskutteisessa moottorissahan ne voi olla ihan tosi väärin.

 

:)

 

Eipä taida paljoa olla sekvenssissä ruuttaavia sähköruiskujakaan, eikä sillä ole juurikaan huipputehoihin vaikutusta. Mekaanista ainakin Kulgelfischer ruuttaa sekvensissä

Link to comment
Guest Mika Raussi

Onkohan kellään ideoita, että mitä nyt? Miusta kun oire ois, että venttiilit on joko väärään aikaan auki tai vuotavat tosi vitusti. Loimuttaa läpi joka kierroksilla, niin mikän muu se vois olla. Voiko muka venttilin ohjurit olla niin väljät, että venttiili vuotais noin paljon?

 

Jotain pitäs keksiä. Takasin kasaan laittaminen mitään tekemättä ei muuta yhtään mitään...

Link to comment

Tämä nyt ei ongelmaan valitettavasti auta, mutta hieman offtopiccina tulj mieleen kun melkein kaikki ruutat on noita jatkuvaruiskutteisia eikä sekvenssiruuttia, niin miten suuri merkitys silti on suuttimen tarkalla suuntauksella - luulisi jotta kun 3/4 ruikutuskerroista ruiskutetaan kiinniolevaan imukanavaan, niin ei olisi niin paljoa väliä sillä että 1/4 ruiskutuskerroista osuu just nätisti aukeavan imuventtiilin aukkoon? Joku "myötävirtaus"vaikutus?

 

Puavo@uho.fi

Link to comment
Guest Mika Raussi

Oonhan mie venttiilit läpänny ja ihan hyvin ne asettu noin vapaasti. Ohjurit vaan on aika reilun väljät. Miten se sitten asettuu se venttili kun on nopeenpi liike ja jousivoima, mikä vetää?

Link to comment

Onko sulla virinokka sielä koneessa? Onko liian kallista uusia ohjarit ja koneistaa istukat ja venttiilien tiivistepinnat? Vakioosilla luulis kestävän koneistaa mutta jos sielä virinokka on niin uudet venttiilit ainakin pakopuolelle. Oireet voi kyllä tosi isolla mahdollisuudella viitata myös venttiilivuotoon,Oletan että tulpankierteet ei ole halki ja vuoda ;) Kantsii nuo kannet ainaskin laittaa se ei kovin kallis remppa loppuviimeks ole ja voi sulkea taas yhden mahdollisuuden pois.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Vakio nokka tossa on ja tarkotus oli laittaa virinokka vielä sit, kun tonne muutenkin vaihtais kamat. Tarkotus oli kannetkin kokonaan rempata, mutta ei vaan jaksais runkata noita eestaas ja laittaa yks pikku asia kerrallaan. Tosin jos nyt ei muukaan auta, niin ei auta.

 

Sit taas jos kokonaan tekis sen mitä on tarkotus, niin tulee olamaan vaikeeta ottaa alle 68hp kaks litrasesta koneesta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...