Jump to content

VW 1600 Turbo öljynpaluu lohkoon??Ehdotuksia...


Guest Mic_Coo

Recommended Posts

Guest Mic_Coo

Dooodiih, nytten olis mutka paikallaan pakoputkiston seassa, koeajot käyty, mutta ongelmana öljynpaluu lohkoon. Ei oikein soveliasta paikkaa ja ahtimen paikan muuttaminen ei ekana mielessä.

 

Ahdin sijaitsee moottorin takapuolella kampuran hihnapyörän kohdalla. Öljyn ulosotto on vakiolauhduttajan paikalta, sieltä erilliselle lauhduttajalle ja sieltä edelleen turbolle. Mutta ongelma on nyt se paluu lohkoon. Paineventtiilien kautta olen yrittänyt paluuta lohkoon mutta se ei ota onnistuakseen kun sieltä tahtoo öljy tulla ja nousta ylöspäin kohti turboa.

 

Pistäkääs jotain tietoa tai ehdotuksia miten tuon paluun voisi suorittaa...kokemuksia turboista muutenkin.

 

Moottori on muuten vakio 1600cc, kaasutin Solex 32DIS vakio imusarjassa jota korotettu ja sinkattu, ahdin Garret T2 AR35, suurtehoöljypumppu, erillinen lauhdutin/flekti.

Link to comment
Guest Mic_Coo
Öljyn ulosotto on vakiolauhduttajan paikalta

 

Turbo ei sitten välttämättä saa koko ajan voitelua...

 

Nojoo, tuota tuon mieki eilen illalla huomasin että eipä sieltä piru heti tule öljyä. Varsinkaan vakio paineventtiilillä. Uudet venttiilit sain tänään että pitäis kylmänäkin kiertää läpi...

 

Mutta se paluu.....hiivatti soikoon että osaa olla täitä tappava ongelma.

Link to comment
Guest Toheltaja

imee varmasti turbonkin putkesta jos muuten kone on pullo :D ehkä ottaa mieluummin korvausilmaa ku vetää tuota huonosti kulkevaa öljyä. No, näin miulle on opetettu, eikä se välttämättä ole oikea tie kulkea...

Link to comment
Guest Mic_Coo
Eiks paluu pitäs aina olla öljypinnan yläpuolella että "palanut kerma" poistuu vapaasti paluupuolelta...

 

Tuota mieltä mieki olen. Tai siis se on jo koettu että öljyn paluun on oltava öljyn pinnan yläpuolella. Ei se onnistu jos alemmas laittaa... Pelkkä mutka tai lievä "ylämäki" paluuputkessa aiheuttaa Turbon tulvimisen.

Link to comment

saakos olla erimieltä?

ahdin on kampiakselin hihnapyörän tasolla josta öljyn paluuputki lisäöljypohjaan.

paluuputken sisähalkaisija pitää sitten olla isoa, ei mitään 5-6mm läpeä.

oisko ollut 25-30mm sisähalkaisija mitta...

 

en mäkään mitään tiedä, kunhan rakentelen aikani kuluksi.

Link to comment
Guest Mic_Coo
saakos olla erimieltä?

ahdin on kampiakselin hihnapyörän tasolla josta öljyn paluuputki lisäöljypohjaan.

paluuputken sisähalkaisija pitää sitten olla isoa, ei mitään 5-6mm läpeä.

oisko ollut 25-30mm sisähalkaisija mitta...

 

en mäkään mitään tiedä, kunhan rakentelen aikani kuluksi.

 

Tuosta lisäöljypohjasta se varmasti onnistuu. Itselläni paluuletku on 19mm ja se kyllä riittää jos sen öljyn saa vain tasaisesti menemään takaisin lohkoon. Muuten turbo ja moottori toimii moitteettomasti. Olen miettinyt että jos öljypohjaan öljynpinnan kohdalle poraisi reiän ja löisi siihen noin 17-19mm karan ja siihen paluuputken. Sama periaate kuin lisäöljypohjassa. Samasta reiästä olisi näpperä vaihtaa öljytkin jatkossa.

 

Lisäöljypohja olisi helpoin mutta aika kalliita tahtovat olla...

Link to comment
Guest Mic_Coo
Kai munkin sitten tämä täytyy itte kokeilla... :-)

 

Kannattee kokeilla. Yllättyy monessakin suhteessa. Suhteellisen vakiona moottori kestää ainakin tuon Garretin T2 ja KKK K14n ahtimen tosi hyvin. Mutta odotan kyllä aikaa että lohko porsii kohta jostain. Tuo Solexin 32DIS kaasutin on kätevä koska se on valmiiksi paineistettu ja sopii kuplan vakioimusarjaan suoraan. Ainoa että imusarjaa pitää hieman korottaa ehkä noin 5cm koska laturi tulee hieman kohokammion tielle...

Link to comment

Ahtimen toki pitää olla öljynpinnan yläpuolella, ellei käytä pumppua niinkuin vaikkapa Porsche on käyttänyt. Mutta paluuputki voi mennä öljynpinnan alapuolelle, kunhan se on riittävän isoa sisähalkaisijaltaan. Esimerkiksi CBPerformancen sarjassa se on melko alhaalla.

 

7169.jpg

 

t. Mika

Link to comment
Guest Mic_Coo

No niin. Lohkoon on porattu reikä öljynpinnan tasalle öljyntäytön puolelle. Lohkoon menevä kara on 18mm ja turbon paluuletku on 22mm öljynkestävää yleisletkua. Tekee pienen mutkankin ylös sekä alas mutta tuntuu toimivan. Pari koeajoa suoritettu savuttaminen loppui ja ahtojakin tulee n. 0,5. Alavääntöä on riittävästi ja moottori tuntuu toimivan.

 

Lisäöljypohja on tilattu syystä että nykyisellä öljytilavuudella ja lauhduttajalla flekti huutaa turhan usein.

 

Kiitokset kaikille keskustelusta ja mielenkiintoisista kannanotoista. Jos jollain on jotakin tähän liittyviä kysymyksiä tai osien tarvetta, neuvoa yms.....

 

kirjoitelkaa. Turbo on hauska lisä tuollaisessa vanhassa aikanaan maailman löyhimmäksi moottoriksi haukutussa koneessa. Eikä loppuen lopuksi ole edes kova homma rakentaa......

 

 

Kiitokset.

Link to comment
Kai munkin sitten tämä täytyy itte kokeilla... :-)

 

Kannattee kokeilla. Yllättyy monessakin suhteessa. Suhteellisen vakiona moottori kestää ainakin tuon Garretin T2 ja KKK K14n ahtimen tosi hyvin. Mutta odotan kyllä aikaa että lohko porsii kohta jostain. Tuo Solexin 32DIS kaasutin on kätevä koska se on valmiiksi paineistettu ja sopii kuplan vakioimusarjaan suoraan. Ainoa että imusarjaa pitää hieman korottaa ehkä noin 5cm koska laturi tulee hieman kohokammion tielle...

 

Niin, mun kokeilu kyllä rajoittuu tuohon öljyn paluuseen turbosta lisäöljypohjaan, kun on tuo mikan kuvaama cb:n pakosarja odottamassa. Muuten vakion ahtaminen ei juuri kiinnosta... Vähän isomman ja tehokkaamman tekeminen on mielessä... :-)

Link to comment
Mutta odotan kyllä aikaa että lohko porsii kohta jostain. Tuo Solexin 32DIS kaasutin on kätevä koska se on valmiiksi paineistettu ja sopii kuplan vakioimusarjaan suoraan. Ainoa että imusarjaa pitää hieman korottaa ehkä noin 5cm koska laturi tulee hieman kohokammion tielle...

 

Tuskin sulla lohko ekana hajoaa. Todennäköinen heikko lenkki löytyy männistä ellei sitten voiteluongelmainen veivi morjesta.

Olikos toi kaasari jostain ranskan pastillista? Tai muuten stockan turbosierrassa olla sama kaasari.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Mic_Coo
Mutta odotan kyllä aikaa että lohko porsii kohta jostain. Tuo Solexin 32DIS kaasutin on kätevä koska se on valmiiksi paineistettu ja sopii kuplan vakioimusarjaan suoraan. Ainoa että imusarjaa pitää hieman korottaa ehkä noin 5cm koska laturi tulee hieman kohokammion tielle...

 

Tuskin sulla lohko ekana hajoaa. Todennäköinen heikko lenkki löytyy männistä ellei sitten voiteluongelmainen veivi morjesta.

Olikos toi kaasari jostain ranskan pastillista? Tai muuten stockan turbosierrassa olla sama kaasari.

 

t. Mika

 

Niin tuota kiertokankea mieki epäilen että se kurkkaa öljypohjasta joku kaunis päivä. Tuo oli "ensimmäinen" moottori jonka turbotin itselleni ja sillä hain pelkästään alavääntöä että on suurinpiirtein sama millä vaihteella liikkeelle lähtee.

Tosiaan tuo Solexi on muistaakseni jostain yksnepa T Rellusta. Yllättävän hyvin toiminu tähän asti.

On minulla toki rakenteilla toinen moottori jonka tilavuus on yli kaks litraa ja turbo tulossa siihenki. Kampura on tällä hetkellä nitrattavana ja sitä odotellessa olen pakopuolta ihmetellyt siihen koneeseen. Mutta tuo moottori vie vielä aikaa ja rahaa sekä sorvin teriä ennenku siitä savut saa... Hiljaa hyvä tulee...

Mites oma moottorisi?

 

-Mikko

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...