Guest Mic_Coo Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Dooodiih, nytten olis mutka paikallaan pakoputkiston seassa, koeajot käyty, mutta ongelmana öljynpaluu lohkoon. Ei oikein soveliasta paikkaa ja ahtimen paikan muuttaminen ei ekana mielessä. Ahdin sijaitsee moottorin takapuolella kampuran hihnapyörän kohdalla. Öljyn ulosotto on vakiolauhduttajan paikalta, sieltä erilliselle lauhduttajalle ja sieltä edelleen turbolle. Mutta ongelma on nyt se paluu lohkoon. Paineventtiilien kautta olen yrittänyt paluuta lohkoon mutta se ei ota onnistuakseen kun sieltä tahtoo öljy tulla ja nousta ylöspäin kohti turboa. Pistäkääs jotain tietoa tai ehdotuksia miten tuon paluun voisi suorittaa...kokemuksia turboista muutenkin. Moottori on muuten vakio 1600cc, kaasutin Solex 32DIS vakio imusarjassa jota korotettu ja sinkattu, ahdin Garret T2 AR35, suurtehoöljypumppu, erillinen lauhdutin/flekti. Quote Link to comment
mikko k Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Öljyn ulosotto on vakiolauhduttajan paikalta Turbo ei sitten välttämättä saa koko ajan voitelua... Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Öljyn ulosotto on vakiolauhduttajan paikalta Turbo ei sitten välttämättä saa koko ajan voitelua... Nojoo, tuota tuon mieki eilen illalla huomasin että eipä sieltä piru heti tule öljyä. Varsinkaan vakio paineventtiilillä. Uudet venttiilit sain tänään että pitäis kylmänäkin kiertää läpi... Mutta se paluu.....hiivatti soikoon että osaa olla täitä tappava ongelma. Quote Link to comment
mikan Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Itse otin ahtimelle voitelun öljynpaineanturin reiästä T-haaralla. Paluu entisestä bensapumpun reiästä noin 20mm putkella/letkulla. t. Mika Quote Link to comment
mikko k Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Mitä jos laittais lisäöljypohjan ja öljyn paluun sinne kylkeen? Quote Link to comment
mikan Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Samaa ehdollinen myös, kun tajusin että ahdin on alhaalla. Toinen vaihtoehto lohkon kyljestä samasta kohtaa missä kolkeissa on öljyntäyttöaukko. Lisäöljypohja tosin helpompi nyt kun kone on jo kasassa. t. Mika Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Eiks paluu pitäs aina olla öljypinnan yläpuolella että "palanut kerma" poistuu vapaasti paluupuolelta... Quote Link to comment
mikko k Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Periaatteessa kait kyllä, mutta poistuu se öljy myös pohjasta imemällä, eli imee sen turvonkin putkesta. Jos putki on öjypinnan yläpuolella, niin silloin ölkki vaan laskee vapaasti pohjaan. Emmä toki tierä, arvailen vaan.. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 imee varmasti turbonkin putkesta jos muuten kone on pullo :D ehkä ottaa mieluummin korvausilmaa ku vetää tuota huonosti kulkevaa öljyä. No, näin miulle on opetettu, eikä se välttämättä ole oikea tie kulkea... Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Eiks paluu pitäs aina olla öljypinnan yläpuolella että "palanut kerma" poistuu vapaasti paluupuolelta... Tuota mieltä mieki olen. Tai siis se on jo koettu että öljyn paluun on oltava öljyn pinnan yläpuolella. Ei se onnistu jos alemmas laittaa... Pelkkä mutka tai lievä "ylämäki" paluuputkessa aiheuttaa Turbon tulvimisen. Quote Link to comment
hanski. Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 saakos olla erimieltä? ahdin on kampiakselin hihnapyörän tasolla josta öljyn paluuputki lisäöljypohjaan. paluuputken sisähalkaisija pitää sitten olla isoa, ei mitään 5-6mm läpeä. oisko ollut 25-30mm sisähalkaisija mitta... en mäkään mitään tiedä, kunhan rakentelen aikani kuluksi. Quote Link to comment
mikko k Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Kai munkin sitten tämä täytyy itte kokeilla... :-) Quote Link to comment
hanski. Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 aina kannattaa koittaa, jos vaikka onnistuu joskus!!! Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 saakos olla erimieltä?ahdin on kampiakselin hihnapyörän tasolla josta öljyn paluuputki lisäöljypohjaan. paluuputken sisähalkaisija pitää sitten olla isoa, ei mitään 5-6mm läpeä. oisko ollut 25-30mm sisähalkaisija mitta... en mäkään mitään tiedä, kunhan rakentelen aikani kuluksi. Tuosta lisäöljypohjasta se varmasti onnistuu. Itselläni paluuletku on 19mm ja se kyllä riittää jos sen öljyn saa vain tasaisesti menemään takaisin lohkoon. Muuten turbo ja moottori toimii moitteettomasti. Olen miettinyt että jos öljypohjaan öljynpinnan kohdalle poraisi reiän ja löisi siihen noin 17-19mm karan ja siihen paluuputken. Sama periaate kuin lisäöljypohjassa. Samasta reiästä olisi näpperä vaihtaa öljytkin jatkossa. Lisäöljypohja olisi helpoin mutta aika kalliita tahtovat olla... Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Kai munkin sitten tämä täytyy itte kokeilla... :-) Kannattee kokeilla. Yllättyy monessakin suhteessa. Suhteellisen vakiona moottori kestää ainakin tuon Garretin T2 ja KKK K14n ahtimen tosi hyvin. Mutta odotan kyllä aikaa että lohko porsii kohta jostain. Tuo Solexin 32DIS kaasutin on kätevä koska se on valmiiksi paineistettu ja sopii kuplan vakioimusarjaan suoraan. Ainoa että imusarjaa pitää hieman korottaa ehkä noin 5cm koska laturi tulee hieman kohokammion tielle... Quote Link to comment
hanski. Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 jos kokeiluhaluja löytyy, eikä halua ostaa lisäöljypohjaa.. paluureittä voi koittaa vaikka venttiilikoppaan, taikka sitten jakamalla molempiin venttiilikoppiin. Quote Link to comment
mikan Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 Ahtimen toki pitää olla öljynpinnan yläpuolella, ellei käytä pumppua niinkuin vaikkapa Porsche on käyttänyt. Mutta paluuputki voi mennä öljynpinnan alapuolelle, kunhan se on riittävän isoa sisähalkaisijaltaan. Esimerkiksi CBPerformancen sarjassa se on melko alhaalla. t. Mika Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 No niin. Lohkoon on porattu reikä öljynpinnan tasalle öljyntäytön puolelle. Lohkoon menevä kara on 18mm ja turbon paluuletku on 22mm öljynkestävää yleisletkua. Tekee pienen mutkankin ylös sekä alas mutta tuntuu toimivan. Pari koeajoa suoritettu savuttaminen loppui ja ahtojakin tulee n. 0,5. Alavääntöä on riittävästi ja moottori tuntuu toimivan. Lisäöljypohja on tilattu syystä että nykyisellä öljytilavuudella ja lauhduttajalla flekti huutaa turhan usein. Kiitokset kaikille keskustelusta ja mielenkiintoisista kannanotoista. Jos jollain on jotakin tähän liittyviä kysymyksiä tai osien tarvetta, neuvoa yms..... kirjoitelkaa. Turbo on hauska lisä tuollaisessa vanhassa aikanaan maailman löyhimmäksi moottoriksi haukutussa koneessa. Eikä loppuen lopuksi ole edes kova homma rakentaa...... Kiitokset. Quote Link to comment
mikko k Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 Kai munkin sitten tämä täytyy itte kokeilla... :-) Kannattee kokeilla. Yllättyy monessakin suhteessa. Suhteellisen vakiona moottori kestää ainakin tuon Garretin T2 ja KKK K14n ahtimen tosi hyvin. Mutta odotan kyllä aikaa että lohko porsii kohta jostain. Tuo Solexin 32DIS kaasutin on kätevä koska se on valmiiksi paineistettu ja sopii kuplan vakioimusarjaan suoraan. Ainoa että imusarjaa pitää hieman korottaa ehkä noin 5cm koska laturi tulee hieman kohokammion tielle... Niin, mun kokeilu kyllä rajoittuu tuohon öljyn paluuseen turbosta lisäöljypohjaan, kun on tuo mikan kuvaama cb:n pakosarja odottamassa. Muuten vakion ahtaminen ei juuri kiinnosta... Vähän isomman ja tehokkaamman tekeminen on mielessä... :-) Quote Link to comment
mikan Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 Mutta odotan kyllä aikaa että lohko porsii kohta jostain. Tuo Solexin 32DIS kaasutin on kätevä koska se on valmiiksi paineistettu ja sopii kuplan vakioimusarjaan suoraan. Ainoa että imusarjaa pitää hieman korottaa ehkä noin 5cm koska laturi tulee hieman kohokammion tielle... Tuskin sulla lohko ekana hajoaa. Todennäköinen heikko lenkki löytyy männistä ellei sitten voiteluongelmainen veivi morjesta. Olikos toi kaasari jostain ranskan pastillista? Tai muuten stockan turbosierrassa olla sama kaasari. t. Mika Quote Link to comment
Guest Mic_Coo Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 Mutta odotan kyllä aikaa että lohko porsii kohta jostain. Tuo Solexin 32DIS kaasutin on kätevä koska se on valmiiksi paineistettu ja sopii kuplan vakioimusarjaan suoraan. Ainoa että imusarjaa pitää hieman korottaa ehkä noin 5cm koska laturi tulee hieman kohokammion tielle... Tuskin sulla lohko ekana hajoaa. Todennäköinen heikko lenkki löytyy männistä ellei sitten voiteluongelmainen veivi morjesta. Olikos toi kaasari jostain ranskan pastillista? Tai muuten stockan turbosierrassa olla sama kaasari. t. Mika Niin tuota kiertokankea mieki epäilen että se kurkkaa öljypohjasta joku kaunis päivä. Tuo oli "ensimmäinen" moottori jonka turbotin itselleni ja sillä hain pelkästään alavääntöä että on suurinpiirtein sama millä vaihteella liikkeelle lähtee. Tosiaan tuo Solexi on muistaakseni jostain yksnepa T Rellusta. Yllättävän hyvin toiminu tähän asti. On minulla toki rakenteilla toinen moottori jonka tilavuus on yli kaks litraa ja turbo tulossa siihenki. Kampura on tällä hetkellä nitrattavana ja sitä odotellessa olen pakopuolta ihmetellyt siihen koneeseen. Mutta tuo moottori vie vielä aikaa ja rahaa sekä sorvin teriä ennenku siitä savut saa... Hiljaa hyvä tulee... Mites oma moottorisi? -Mikko Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.