Jump to content

-66 kuplan ohjausvaihteen öljy/rasvavuoto ja kunnostus


Recommended Posts

-66 kupla entisöinnissä. Ohjausvaihteesta valunut öljyä tai rasvaa jonkin verran pohjamassan

sekaan, mutta vaihde tuntuu periaatteessa olevan suht hyvässä kunnossa ja väljyys olettaakseni hyväksyttävä.

 

En ole vielä irrottanut ohjausvaihdetta autosta enkä tiedä onko tarpeenkaan,

mutta siihen liittyen lista kysymyksiä tietäjille.

 

1) Onko ohjausvaihteessa juoksevaa öljyä vai vaseliinia vai jotain muuta ?

Voiko lisätä/täyttää avaamalla päällyskannen ilman että saadöt katoaa ?

 

2) Onko ns normaalia että tuota voiteluainetta hieman tulee ulos, en kylläkään

tiedä ainakaan vielä onko vuoto 43v ajalta vai vain tuoreempi asia ?

 

3) Jos ohjausvaihde ei ole väljä mutta öjyt/rasvat tulee ulos, pystyykö jotain öljytiivisteitä

vaihtamaan ilman että purkaa koko ohjausvaihdetta, ymmärsin että koko vaihteen purkaminen

tai lähinnä kasaan laittaminen ei ole triviaalia tarkkojen sovitusten/ säätöjen takia ?

 

Kiitos neuvoista.

Link to comment

Juokseva vaihteistorasva oli nimitys jota tuosta simpukan voiteluaineesta käytettiin,toimii se kyllä vaseliinilläkin(jos ei aio kovilla pakkasilla ajaa) jos ei halua stefaa vaihtaa,stefan vaihto on ainakin vaikeaa mutta ei varmaan mahdotonta simpukkaa purkamatta.

Öljyn tai vaseliinninkin lisääminen on mahdollista kantta avaamatta,kun kaivaa kannessa olevat muovitulpat irti,mutta ei sitä kannen avaamistakaan kannata pelätä,muutenkin on hyvä tarkastaa se simpukan säätö.

Link to comment

Jostain korjaamokäsikirjasta löytyi maininta 'nestemäisestä vaseliinista' SAE 140.

 

Sopivaa tavaraa löytynee edelleen Volvo-liikkeestä nimellä Styrväxelolja tai jotain sellaista, kohtuuhintainen muovituubi riittää useampaankin täyttöön.

 

Stefoja ja kannentiivisteitä löytyy ainakin Veteranen-Servicestä Saksasta, Huhta Neoretrosta pystynee auttamaan myös asiassa?

Link to comment

mullakin on hatara mielikuva että vanhemmissa, ainakin makaavalamppuisissa on käytetty juurikin jotain nestemäistä (itsellä vaihteistoöljyä) ja uudemmissa, olisko 70-lukusissa vaseliinia..

 

kaikki vaseliinilla täytetyt, mitä olen vuosien aikana purkanut, ovat olleet 100% käyttökelvottomia (siis ilman uudelleenholkitusta), sillä kun vaselinin lisäys on joskus jäänyt hoitamatta, on pöly/lika päässyt sieltä alapäästä pikkuhiljaa sinne simpukkaan sisälle ja syönyt itselleen hyvän ja mukavan väljän kolon.

Noissa öljytäytteisissä (jos vaan on joku huolehtinu täytöstä sillointällöin) se öljy huuhdellut ilmeisesti epäpuhtaudet siitä simpukan "pää"akselista pois ja samalla voidellut sitä holkkia..

 

Okei, meni vähän överiksi, mutta samaa mieltä kuin 3 edellistä kirjoittajaa..pitäis kait itsekin etsiä jotain vielä "tahmeampaa" kamaa simpukan sisälle, noi nykyiset on liian helposti läpijuoksevaa

 

Niin ja ne 2 stefaa saanee vaihdettua ilman purkamista..itse aion ainakin jossain vaiheessa kokeilla ja tälläkertaa liimata ne stefat kiinni (en löytänyt ilmeisesti täysin sopivaa viimeksi, niin vuotanee nyt sieltä stefan ja simpukan välistä)

Link to comment

Kiitos vastauksista. Kävisikö tällänen SAE140 yksiasteöljy

-66 kuplan simpukan täyttöön ?

 

http://www.funoil.fi/product_details.php?p=23

 

tai sitten tämä

 

http://www.funoil.fi/product_details.php?p=14

 

Vai nimenomaan tuollainen puolijuokseva rasva ?

Onko kellään tiedossa oikeaa tuotetta/ ostopaikkaa,

netistä löysin jotain synteettisiä puolijuoksevia rasvoja, uskaltaatko

sellaisia laittaa vanhaan autoon ? Mineraalipohjainen olisi kai parempi ?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...