Jump to content

Tulpan kastuminen


Guest vilho

Recommended Posts

Posted

Hakua käytetty.

 

Kun "tulppa kastuu" niin mikä siinä lakkaa toimimasta ja miksi?

Posted

Puolassa tuotettu sähköenergia ei mene tulpassa ilmaraon kautta (tehden valokaaren), vaan purkautuu maihin jotakin muuta reittiä (ilman valokaarta). Märkänä voi mennä kärkivälin kautta tai vaikka eristeen pintaa pitkin. Sähkö siis menee helpointa reittiä, ei sen kummempaa.

 

Kun paikat kuivuu pensasta, menee sähkö taas oikeaa kautta.

Posted

Ookke näin arvelinkin.

 

Kyselyikä jatkuu:

Miksi ne elpyy "pitkällä kipinällä".

Posted
Miksi ne elpyy "pitkällä kipinällä".

 

No enpä ole tätä ikuna miettiny, mutta kun pumppaat ilmaa sylinteriin startatessa, vie ilma mennessään pensat höyrynä pikkuhiljaa pihalle pakariin ja paikat kuivuu palotilassa =)

Posted

Pitkää kipinäähän annetaan nostamalla puolan johtoa jakajan kannesta ~tuuma startatessä.

Tolleen saa kastuneet tulpat heräämään (ja saa muutaman tällin samalla).

Jos on pytty pimeenä niin onnistuu myös yksittäistä tulpanjohtoa nostamalla.

 

Kiinnostaisi kylläkin tietää miksi.

Posted

Joo, joskus olen tästä ilmiöstä kuullut puhuttavan, en ole koskaan itse koittanut vaan olen kiltisti vaihtanut kynttilät uusiin. Toimiiiko toi todella, itse pistin sen tonne x-filesosastolle.

Posted

Enpä ollut "pitkästä kipinästä" kuullutkaan mutta uskon jos sanotaan että se toimii. Tässä oma teoriani:

 

Normaalisti kärkien avautuessa ensiövirta katkeaa ja toisiopuolen jännite alkaa nousta. Märkä tulppa päästää kuitenkin toisiojännitteen "vuotamaan" maahan eikä tulpan kipinävälin ylittävää jännitettä saavuteta.

 

Jos piirissä on ylimääräinen ilmaväli, nousee puolalta tuleva jännite kunnes se on tarpeeksi korkea ylittämään tämän ilmavälin kipinänä. Korkea jännite lyö sitten samalla kipinän myös tulpan kärkien yli.

Pari onnistunutta kipinää sytyttää sitten seoksen ja tulppa kuivuu nopeasti lämmössä.

 

 

Aikoinaan kaverini muuten irroitti tulpat ja kuivaili sytkärin liekillä. Tuntui tääkin kikka toimivan.

Posted

sytkärillä niitä mopon tulppia ja auton tulppia on kuivateltu. Myös tätä ns. pitkää kipinää käytetty juurikin muutama viikkoa takaperin. Tulppa lähti kyllä mukaan peliin mutta pimahti sitten myöhemmin radalla kokonaan.

Posted

"pitkaa kipinaa" kaytetty vuosikausia, toimii useimmiten.. en koskaan ajatellut miksi se toimii tai mika selitys sille olis. Tuo yllaoleva puolan jannitteennousu vois ehka olla?

  • 3 weeks later...
Posted

Olen ajellut vuoden edellisen omistajan tulpilla. Nämä on herätelty ainakin 5 kertaa.

 

Eilen kastelin niin huolella ettei temppu enää toiminut. Päätin kokeilla tota flambeerausta. Aina pitää tehdä paremmin, joten käytin butaani-kynäkolvia.

 

En jaksanut kaivaa etummaisia tulppia joten paistoin vain 2:n ja 4:n. Ne oli ihan kauheen näköiset ja dunkkasi bensalle. Noin minuutin jälkeen ne näytti siltä että seokset on kohdillaan ja haju oli häipynyt.

 

Kone lähti käyntiin ekalla ja pienellä suostuttelulla kävi kaikilla.

 

Ei noissa tulpissa ole kerta kaikkiaan mitään mikä voisi mennä rikki.

Posted

Miten sen nyt ottaa. Yhdessä vesimoottorissa kun tulupat tykkää halkeilemaan posliinista ym :) Posliini osa on yli puolen välin musta kun tulpasta tulee ns. "läpi"

 

edit: joku kysyy kohta mikä niin foortin vanaha zetekki. Muutenkin aika herkke rikkoutumaan sytkävehkeistä tarvikeosilla. (jåå jåå koht joku sanoo että ollu 5 vuotta samat osat jne)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...