-AP- Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Vakio-keinuvivuston suurin ongelma on ne aaltoshimmit keinujen kupeessa, eikö niin? Ajan myötä levy kuluu ja katkeaa, ehkä myös korkeampien kierrosten rasituksesta. Ja sitten sivuvälystä keinulla on parisen milliä liikaa. Entä sitten, mitä tapahtuu? Säätöruuvi lyö ovi venttiilinpäästä? Työntötanko hyppää keinusta irti? Onko käynyt niin, että sivuvälys hakkaa sen rautalanka-haarukkasokan irti? Eli kysymys kuuluu - jos poistan aaltolevyt ja shimmaan sivuvälyksen sopivaksi, niin pysyykö haarukat paikoillaan reippaammassakin menossa, vai pitäisikö ne lukita jotenkin? Jos pitäisi, niin miten? Älä vastaa tähän, että osta ameriikan-taiwaanit pulttipääakselit, se ei ole ratkaisu tähän kysymykseen. Quote Link to comment
Lasse Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Itse lähestyi aikoinaan tätä niin, että teetätin paikallisella sorvarilla holkit väliin ja sitten simmailin voi vipat kympin sisään. Aika homma, mutta eipä tarvinnut sen koommin enää asiaan perehtyä. Akseleiden päihin tein jengat ja pultilla lukitus. Aika ahdasta tulee, mutta pulttia ja kantta nirhaamalla selviää. Ja edelleenkin noi vipat taitaa mennä yhden lipattoman konehuoneessa. Mulla noissa aaltoprikoissa ole se ongelma, että ne meni katki. Eivät syöneet haarukkasokkia ainakaan merkittävästi. Quote Link to comment
-AP- Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 Tuo on se hyvä tapa asian ratkaisuun, mutta ko. kohteessa väliholkkia ja pultteja ei voi käyttää, vakio-osilla mennään. Aaltoprikoista ajattelin kuitenkin luopua. Haarukoiden kuluminen lienee pientä ja siitä selviää 'määräaikaistarkastuksella', mutta pysyykö ne paikoillaan 'itsekseen'? Quote Link to comment
Lasse Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 No semmoisen virityksen olen nähnyt sun tilannetta vastaavassa tapauksessa, jossa haarukat oli sieltä avoimesta päästään solmittu jollakin pianolangalla. Ajatuksena oli varmistaa ettei aukea ja kiristää haarukat paremmin hahloihinsa. Tästä on nyt aikaa +10 vuotta, että en ihan ole 100 varma kaikesta. Mutta jotakin tollasta tulee mieleen. Quote Link to comment
-AP- Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 Jep, väsäilin tuota eilen ja totesin, että koska shimmilevy nojaa haarukkaan koko leveydeltään, niin rautalankaviritys saa shimmin vinoon (kun lanka on haarukan ja levyn välissä). Jos laittaa toisenkin (turhan) rautalangan akselin päälle, saa sillä levyn suoraan, mutta se nojaa lankoihin vain kolmesta pisteestä. Millaista tällöin on shimmin kuluminen ja miten nopeasti lanka katkeaa? Quote Link to comment
Guest vilho Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Jos luokkasäännöt sallivat, ehdotan lukkouran sorvausta ja isoja Seger-renkaita. Quote Link to comment
-AP- Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 Mahdoitko itse mainita toisessa topikissa, ettet missään nimessä lähtisi öljyuraa akseliin sorvaamaan? Vaikutus kestoon? Quote Link to comment
Guest Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Ilman muuta öljyurat. Vaikutus kestoon on testattu ja tutkittu (esim. Bob Hooverin Blogi). Vakioakseleihin saa koneistettua öljyurat oikeisiin kohtiin. Taiwanilaiset laittaa urat aina symmetrisesti, joten ne ei aivan osu kohdilleen joka kiikun kohdalla. Quote Link to comment
Guest Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Jos luokkasäännöt sallivat, ehdotan lukkouran sorvausta ja isoja Seger-renkaita. Oletko tehnyt tai teettänyt, onko sorvausmittoja / lukkorenkaan kokoa tallessa? Quote Link to comment
Guest vilho Posted November 23, 2009 Share Posted November 23, 2009 Mahdoitko itse mainita toisessa topikissa, ettet missään nimessä lähtisi öljyuraa akseliin sorvaamaan? Vaikutus kestoon? Edelleen samaa mieltä, varsinkin kun jotkut suosittelevat uran rälläköitäväksi. Tiedän akseleita katkenneen, mutten ole koskaan nähnyt lenkistä hajonnutta vippaa. Siksi siis öljyura mieluummin keinuvipuun. Siinä lukon kohdallahan on jo (vakioakselissa) tavallaan ura vaikkei ihan ympäri asti. Ei taida viritys kuitenkaan sopia sääntöihin? Oletko tehnyt tai teettänyt, onko sorvausmittoja / lukkorenkaan kokoa tallessa? Mulla on ollut aina vakioakselissa putki/pulttiviritys. Segerin renkaita löytyy jos jonkinmoista mittaa ja niitä voi laittaa myös 2 vierekkäin. Quote Link to comment
-AP- Posted November 23, 2009 Author Share Posted November 23, 2009 Ei taida viritys kuitenkaan sopia sääntöihin? Keventää, muotoilla, kiillottaa jne. saa kunhan alkuperä todettavissa, materiaalia ei saa lisätä. Quote Link to comment
Guest Posted November 24, 2009 Share Posted November 24, 2009 Ei taida viritys kuitenkaan sopia sääntöihin? Keventää, muotoilla, kiillottaa jne. saa kunhan alkuperä todettavissa, materiaalia ei saa lisätä. Tiukat on säännöt, koskeeko pykälä vain itse akselia? Muutoin tuon perusteella jousetkin pitäisi olla vakiot? Jolloin sääntöjen sallimilla uusilla aaltoprikoilla (!) olisi paremmat mahdollisuudet kestää. Öljyurat saa siis tehdä ja nostajien kylkeen kovertaa oikotiet mikä osaltaan helpottaisi kiikkuasetelman voitelua. Quote Link to comment
-AP- Posted November 24, 2009 Author Share Posted November 24, 2009 Tiukat on. Nokka on vapaa (ikäkauden mukaan), venajouset vapaat (yksinkertaisena), muut osat vakioita. Quote Link to comment
metake Posted November 24, 2009 Share Posted November 24, 2009 AP varmaa osaa sääntökirjan jo ulkoa, mutta mitenkään rakentelua ei helpota Teknisen osion alussa oleva pykälä: 1. Yleistä: 1.1 KAIKKI MUUTOKSET, JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI, OVAT KIELLETTYJÄ. Quote Link to comment
-AP- Posted November 24, 2009 Author Share Posted November 24, 2009 Pitää tuokin paikkansa. Ja sitten kun kaikki yksittäiset lauseet laitetaan samaan koriin ja ravistetaan, niin sitten vasta sekaisi ollaan. Historicin tekninen säännöstö Liite K poikkeaa jonkin verran uudempien pelien Liite J:stä ja ryhmäsäännöistä, osittain vapaampi, osittain tiukempi. Samoin kuin Historicin säännöt ovat erilaiset eri ikäkausille, riippuen siitä miten niitä Ranskassa on vuosikymmenten varrella hämmennetty edestakaisin ... Quote Link to comment
Guest vilho Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Törmäsin pitkästä aikaa tähän ACE:n sivuilta pöllittyyn kuvaan. Quote Link to comment
Guest Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 onko noi siis vakioista tehdyt? Quote Link to comment
Guest vilho Posted January 25, 2010 Share Posted January 25, 2010 Näin olen ymmärtänyt. Tiedä sitten miksei melkein samalla vaivalla koneista putki-/pulttisysteemiä. Voi olla joku baja-sääntöjuttu. Löytyykö muuten vakio kolmostyypistä mistään suunnilleen tuon kokoista segeriä? Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 26, 2010 Share Posted January 26, 2010 Ketään ei kiinnosta pätkääkään mitä Historic VW T3 moottori sisältää. Paitsi jos: ko. auto on 3:n joukossa yleiskilpailun tuloksissa voittaa muutaman EK:n voittaa luokkansa esim. yli 1min. erolla sen jälkeen alkaa muitakin kiinnostamaan Quote Link to comment
-AP- Posted January 26, 2010 Author Share Posted January 26, 2010 Olet Juha valitettavan väärässä, viimeisen puolen vuoden sisälläkin on avattu luokan hitaimpia autoja. Ja paskanko väliä sillä on vaikkei ketään muuta kiinnostaisikaan, jos minua itseäni kiinnostaa ...? Quote Link to comment
Timo Varis Posted January 26, 2010 Share Posted January 26, 2010 Tosi on Lammillakin konetta auki"hylkäys" Vaihdelaatikkoja auki "hylkäys". Säännöt on sääntöjä,ei auta ruveta paskomaan omaan pesään ja pilaamaan muiden mainetta jotka haluavat harrastaa historick rallia alkuperäisen teeman mukaisesti"rafu on sen laittanut hrf sivuille hienosti lukekaa sieltä. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 26, 2010 Share Posted January 26, 2010 Tso-Tso pojat. En ole kirjoituksessani maininnut että Historic autoon saa rakentaa mitä tahansa. Jokaisen Historic auton saa hylättyä jälkitarkastuksessa jos niin halutaan koska tulkintamahdollisuuksia on paljon. Kilpailijan pärstäkerroin ja käyttäytyminen jälkikatsastuksen aikana vaikuttaa 100% siihen millainen lopputulos tulee katsastuspöytäkirjaan. Sama pätee myös siviiliauton katsastuksessa. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted January 27, 2010 Share Posted January 27, 2010 Jaahas. Täytyykin pistää keväällä vaimoke katsastamaan bussi niin menee hyvin leimasta läpi. Quote Link to comment
-AP- Posted January 27, 2010 Author Share Posted January 27, 2010 Niin metsä vastaa kuin metsään huudetaan ... Pitää paikkansa että tulkintoja löytyy joka lähtöön, mutta kyseisissä tapauksissa ei ollut mitään tulkittavaa. Topikki lähti kysymyksestä vakioakseleiden lukkosokkiin liittyen, tähänastisen kokemuksen perusteella voin mainita, että toimii ja kestää - ainakin toistaiseksi. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 27, 2010 Share Posted January 27, 2010 Hannu Mikkola ( TC Escort ) teki protestin Heikki Ylikorven VW Kuplaa vastaan kun Mikkola hävisi jäärata SM osakilpailun jonka katsomossa oli Fordin tehtaan ja virityspajan miehiä. Protestin syy oli: autosta puuttui muutama alumiininen koristelistan pätkä, jotka olisivat periaatteessa voineet irrota esim. ajon aikana kylkikosketuksissa. Sama VW Kupla oli hyväksytty edellisessä kilpailussa ja myös sen kilpailun lopputuloksissa, ainoa ero lienee ollut se että Hannu Mikkola ei ajanut siinä kisassa? Quote Link to comment
-AP- Posted January 27, 2010 Author Share Posted January 27, 2010 Mitenkähän tämä liittyy alkuperäiseen aiheeseen siitä, mitä Historic T3 moottori saa ja voi ja pitää sisältää ...? Vastalausekin on aivan eri asia kuin järjestäjän toteuttama ennakkoon suunniteltu tekninen lopputarkastus. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 27, 2010 Share Posted January 27, 2010 Jos se noin hirmuisesti häiritsee niin Ylläpito poistanee kirjoitukseni. Valitettavasti ihmisten ja varsinkin autourheilijoiden kateus teetättää tällaista jos toinen pärjää kilpailussa huomattavasti paremmin kuin toinen. Autojen jälkitarkastukset tulevat yleensä esille silloin kun joku on nopeampi kuin yleisesti arvioidaan. Esikatsastuksessa huomatut "mahdolliset laittomuudet" jäävät monta kertaa huomauttamatta, annetaan ajaa kisa loppuun ja vasta sen jälkeen ajosuoritus hylätään. Se on hauskaa se. Quote Link to comment
ARTO Posted January 27, 2010 Share Posted January 27, 2010 No kertokaapas mikä näissä volkkarin aircooled koneissa on sitten niitä yleisimpiä vilunkikohteita/juttuja. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 27, 2010 Share Posted January 27, 2010 Ei taida viritys kuitenkaan sopia sääntöihin? Keventää, muotoilla, kiillottaa jne. saa kunhan alkuperä todettavissa, materiaalia ei saa lisätä. Materiaalia ei saa lisätä, siten esim. sylinterikannen ylikoko-ohjurit ovat kiellettyjä ??? vaikka niille löytyy alkuperäinen VW varaosanumero. Quote Link to comment
metake Posted January 27, 2010 Share Posted January 27, 2010 Ei taida viritys kuitenkaan sopia sääntöihin? Keventää, muotoilla, kiillottaa jne. saa kunhan alkuperä todettavissa, materiaalia ei saa lisätä. Materiaalia ei saa lisätä, siten esim. sylinterikannen ylikoko-ohjurit ovat kiellettyjä ??? vaikka niille löytyy alkuperäinen VW varaosanumero. Eihän sillä ole mitään tekemistä asian kanssa, että saako jotain osaa käyttää, oli sille VW varaosanumero tai ei. Onhan 2-reikä kansiakin VW varaosanumerolla, muttei niitä silti saa vaihtaa 1-reikäisten tilalle. Jos ylikoko ohjurit on luokiteltu, niin niitä saa käyttää. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 No ....huippusääntöasiantuntijat, saako ylikoko-ohjureita käyttää kun aineen lisääminen on kielletty ja sylinterikansi ei ole vapaa. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Onko sallittua vai kiellettyä? tuleeko jälkitarkastuksessa hylkäys jos ko:sta kansista löytyy ylikoko-ohjurit? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.