Jump to content

Lvyjarrujen muutos VW 1302


Recommended Posts

Mites tuollaisen rumpujarrullisen 1302:n rumpujarrujen muutos levyjarrulliseksi

olisi helpoin tehdä? Vuosimalli on -72 eli siinä on Phersonin alapäässä 3-pulttia pallonivelelle.

Onko levyjarrullisessa S- mallissa sama jousitustolppa kuin tuossa rumpujarru mallissa?

Eli käykö S-mallin tolpan levyjarruosat suoraan rumpujarrulliseen malliin vai pitääkö vaihtaa

suoraan koko tolppa levyjarrullisesta autosta. Vai löytyykö muutokseen jotain muuta tietä esim. jotain Golfin tolppia, uutta muutossarjaa tai vastaavaa??

Jos jollain löytyy käytettynä tuommosia levyjarrullisia 1302:n tolppia täydellisenä jarruineen niin laittakaa yv:tä.

Link to comment

Monesti myös näkee adapterein olevia levyjarrusarjoja 02/03 kupliin, tässä yks. Tämän kanssa ei pitäisi tarvita mitään muita osia, korkeintaa ehkä uudet jarruletkut.

 

299$ CB performancella jarrusarja -73 1/2 "superiin", eli 1302 kuplaan. Se on just sama ainakin adapterien suhteen kuin hotcarsin kuvan sarja.

 

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1192

 

http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1D80.ASP

 

4496-14.jpg

Link to comment

rumpujarrullisen jos alkuperäisillä osilla kasaa, vaatii levyjen ja satuloiden lisäksi levyjarrullisen olka-akselit joihin jarrusatulat kiinitetään. Tällöin välttyy aftermarket-palikoiden hankinnalta tai kotisorvarin välilaippojen tekemiseltä.

 

Ostoilmoitusta kasaan, olka-akseleita löytyy varmasti ja nopsaan. levyt sitten aina uusina ja satuloiden kohdalla ei uudetkaan hirveitä maksa ellei tule ok kuntoisia käytettyjä vastaan.

Link to comment

Jos käyttää tuollaisia yllä esiteltyjä levyjarrujen muutossarjoja. Tarvitseeko nuo olka-akselit silti vaihtaa?

 

rumpujarrullisen jos alkuperäisillä osilla kasaa, vaatii levyjen ja satuloiden lisäksi levyjarrullisen olka-akselit joihin jarrusatulat kiinitetään. Tällöin välttyy aftermarket-palikoiden hankinnalta tai kotisorvarin välilaippojen tekemiseltä.

 

Ostoilmoitusta kasaan, olka-akseleita löytyy varmasti ja nopsaan. levyt sitten aina uusina ja satuloiden kohdalla ei uudetkaan hirveitä maksa ellei tule ok kuntoisia käytettyjä vastaan.

Link to comment

Kumpikaan vaihtoehto ei ole huono, kumpi sitten on edullisempi, hankkia tuo n. 370 euron sarja vai ostaa erikseen uudet levyt, palat, satulat ja laakerit sekä käytetyt levyjarrullisen 1302 kuplan olka-akselit.

 

Se adapterihan on varmaan sarjassa hirmu kallis, laserleikattu levy ja siihen hitsattu kiinni toinen palikka :D

 

Edit:

 

Jos paruzzin kataloogia selaa, niin erikseen kasattuna sarjan osat maksaa

 

jarrulevyt 48,95€ / Kpl

 

 

Jarrusatulat

 

2-laatua 85€ / kpl

 

1-laatua 138,25€ / kpl

 

 

Jarrupalat 17,50€ / srj

 

Laakereita en jaksanut ettiä, mutta varmaan kutakuinkin n.20 € per puoli.

 

 

Toivottavasti olka-akseleita saa romiksilta edullisesti, ainakin tää heppu kauppaa aika suolaisin hinnoin 02/03 olka-akseleita:

 

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=723776

 

2439953.jpg

Link to comment
Guest Aircooled.fi

Tuollaiseen n. 400 euron hintaan pitäisi kyllä saada levyjarrusarja normi pallonivelakselisen (tai olkatappiversion) droppiolilla... mutta sehän tietysti riippuu siitä mistä ostaa ja onko kuinka kiire.

Link to comment

jotenkin tuntuu kuin tämä rummuista levyiksi mutos olisi jotenkin vaikea/isotöinen operaatio, ainakin eräiden mielestä.

 

Etsitään nyt aluksi ne käytetyt taikka uudet levyjarruolat. Käytetyt on yleensä pintaruostetta lukuunottamatta täysin käyttökelpoiset jos laakerikohta ei ole vaurioitunut. Yleensä ei ole jos laakerit eivät ole pyörineet kuivana tai olkia säilytetty jossain kuralätäkössä.

 

1302 malin olat ovat samat kuin ensimmäisen vuosikerran 1303 kuplassa, joten osia löytyy, vai jokos möhkön osista on tullut splittikamaa harvinaisempia???!!!

 

Laakereiksi ja levyiksi luonnollisesti uudet. Laakereista myös kannattaa unohtaa ne halvimmat sillä niiden kanssa on monilla ollut kesto-ongelmia. Ostaa ne parhaat merkkituotteet.

 

Jarrusatuloiden kohdalla moni vanha ja alkuperäinen päihittää toimintakestossa KiinaEmpit jotka ei tosiaan maksa paljoa yli 50 euro kun löytää halvimman Suomiostopaikan. Jos ei jaksa heti alkuun fiksamaan vanhoja satuloita, ostaa vaikka sieltä keiteleen koneesta ne empisatulat ja laittelee sitten ajan kanssa alkuperäiset kuntoon jos eivät ole männiltään menneet pilalle.

Link to comment

Ei se mun mielestä oo isotöinen työ, kun on valmista palikkaa saatavilla. Se on vain tosiaan ikävä asia jos sattuu nyt ostaan sarjan edullisesti, ja sarja sisältääkin Empi satulat... :D

 

Antakaamme tämän keskustelun aloittajan päättää, että laittaako hän käytetyt satulat, vai uudet empi satulat, vai uudet ate:n satulat, ja miten kiinni, olka-akseliin suoraan vai adapterilla. Siis eiköhän sillä ole jo selvillä kaikki mahdollisuudet meidän keskustelujen pohjalta ;)

Link to comment

Ohhoh ! Olipas tullut paljon asiallisia kommentteja ja linkkejä päivän sisällä.

Aattelin jotta ei varmaan kukaan kiinnostu moiseen vastaamaan..

Asiaan..Kyllä taidan kääntyä itsekkin tuohon vanhojen tolppien kunnostukseen.

Jostain hommaan nuo vanhat tolpat käytettynä, kunnostaa ne ja niihin sitten

laittelee satulat kuntoon sekä vaihtelee tarvittaessa levyt ja tietenkin laakerit.

Eniten Kiina "poikien" osissa pelottaa juuri nuo jarrusatulat ja niiden kestävyys tiivisteiden osalta.

Alex olikin vaivalla kaivellut hyviä linkkejä joista näkee, että tosiaan jarruosia löytyy vielä hyvin

ja monen laatuisena. Kuitenkin jarrut ovat vauhdin surma ja ei niissä mielestäni kannata

viimeisestä kympistä lähteä säästämään.

Vanha sanonta "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" käynee tähänkin.

Kiire osien hankinnalla ei vielä ole, kun tuohon vappuunkin on vielä jokunen kuukausi...

Link to comment

Moneen kertaan jo aiemmin olen täällä tämän asian todennut, mutta tulkoon nyt vielä kerran. Jarrutehon vuoksi niitä jarruja ei kannata vaihtaa, möhkön rummut on vähintään samantehoiset kuin levyt, mun mielestä jopa tehokkaammat tai ainakin toimii pienemmällä poljin voimalla. Huollon kannalta levyt on kuitenkin helpommat, joten jos on yhtä laiska luonne kuin itselläni, niin sitten niitä levyjä kannattaa harkita.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...