mite^ Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Onkos poijaat täältä ostanut noita kanavakittejä ja mistä? Sama kysymyssä tälle mönjälle millä porukka on tehnyt noita mallinnoksia kanavista. Kalliita mömmöjä ovat 100e luokkaa molemmat purnukat. Tiedossa sii jotain edukasta paikkaa/myyjää mistä näitä saisi? edit: Siis jonkin sortin kanava epoxia meinasin. Quote Link to comment
tc125a Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Mihin käyttö tarkotukseen epoksin pitäisi soveltua? Itse olen hommannut epoksit täältä: http://www.suntechmotorsport.com/index.htm Made in U.S.A. Epoksi on kuivuttuaan vihreää ja hyvin pehmeää viilata sormin santapaperilla ergonomiseen muotoon. Tiedän sitä käytetyn mm. tän hetken nopeimmassa katukiihytys escossa ja metanolirisiiniöljy maarata pyörissä. Tämä värkki on pysynyt jopa pakokanavissa. Pönttö kolffin kansissa on tullu vastaan ihan bilteman alumiini epoksikittiä, tämä tosin alkanut lohkeilla reunoistaan. Monttu ajoon menee, mutten tie autoon laittais. Vastaavaa kuin tuo jenkkiversio olen nähnyt HX:n kansissa, tosin vähän joustavamman oloista värkkiä, koita siltä kysästä jos liikenis ylimäärästä. Hinnoista se että suunnilleen parilla kybällä saa sen 60g jolla täyttää pönttökolffinkannen. Quote Link to comment
mite^ Posted December 14, 2009 Author Share Posted December 14, 2009 Joops, pitää hooäksältä kysästä mitäs se on niihin änkenyt. Onhan noita tullut vastaan jos jonkin näköstä kittiä jm kansissa, pysyy aikansa. Toiset pidempään kuin toiset. Norrbackalta saa jotaitakin epokseja, luokaa 100e purkki riippuu merkistä. Tekee kuulemma noin 10 kanavaa. http://www.anorrback.fi/picture_library/o5.jpg http://www.anorrback.fi/indexfi.html. Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Sitä silikonia olisi kiva kokeilla kanavien muodon optimoinnissa. Pienoismalliliikkeistä sitä muottisilikonia saa, mutta varmaan muualtakin. Joko joku on kokeillut? http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html http://www.fordmuscle.com/archives/2006/12/MakingMolds/ Quote Link to comment
wp Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Sitä silikonia olisi kiva kokeilla kanavien muodon optimoinnissa. Pienoismalliliikkeistä sitä muottisilikonia saa, mutta varmaan muualtakin. Joko joku on kokeillut? http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html http://www.fordmuscle.com/archives/2006/12/MakingMolds/ Juu ei pysy, on tarkoitettu kanavan mallintamiseen jotta saisi tarkat mitat kanavan eri poikkileikkauksista. Oikeat "kitit" ovat yleensä epoksipohjaisia kuten tuossa aiemmin jo mainittiin. Belzonan 1111:stä käytän itse, kestää jopa metanolin ja kisabensat päällystämättä. Yhden imukanavasta vesitilaan puhjenneen "kisakannen" olen myös paikannut, yksi kesä ajettu ja paikka pitänyt. On vain niin ihanan kallista... Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Jep, siis nimenomaan mallinnukseen. Sama kysymyssä tälle mönjälle millä porukka on tehnyt noita mallinnoksia kanavista. Quote Link to comment
wp Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Muottisilikonista olin puhelimessa tänään firmaan nimeltä http://www.kevra.fi/ Sieltä suositeltiin ainetta nimeltä Elastosil M4601, pakkauskoot 1,5,30 kg. Sitkein ja venyvin silikonimassa,voi liimata ratketessa tavallisella liimasilikonilla. Hinnasto jäi töihin mutta tuon pienimmän taisi saada alle 100eur alv 22%. Belzonaa myy http://www.indutek.fi/ Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Google ja "muottisilikoni" toi esille hobbypoint.fi silikonivalikoiman missä oli 47€/1kg. Samoilla sivuilla oli myös jokin sulatettava kumimuotti mikä voisi olla vaihtoehto (edullisempaa). Muottikäytössä on tärkeää, että saadaan mahdollisimman tarkka muotti mutta tässä varmaan ei haittaa vaikkei kaikki kanavan huokoiset toistu juuri oikein. Fordlinkissä oli maininta, ettei haittaa vaikka vaikka menee hieman halki kun sen irroittaa kanavasta. Joskus voi jopa juotua tekemään viillon jos venttiiliohjuri ei päästä irti muuten. Quote Link to comment
wp Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Elastosilin hinta 75,64eur kilo. Tämä pitäisi tulla ihan kiskomalla läpi ahtaastakin kanavasta ja toistaa pienimmätkin yksityiskohdat valussa. Kumimassat eivät kestä irroituksen mekaanista rasitusta ja tarttuvat (yleensä) ilman erillistä irroitusainetta. Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Noniin, ensimmäinen valu on tehty. Ostin askartelukaupasta NVE laatua kahdesta syystä; Se oli vähän halvempaa ja ajattelin sen hieman kovempi koostumus olevan hyödyksi (helpompi ottaa mittoja) kunhan sen saa pois kanavasta. Purkissa oli annettu noin 2h kuivumisaika mutten malttanut odottaa kuin reilu tunti. Vedin valun ulos "vastavirtaan" tekemällä ohjurin kohdalla viillon jotta valu ei jäisi siihen kiinni. Olin liian malttamaton ja valu repesi tästä huolimatta reilun sentin ohjurin molemmin puolin, muttei mikään mikä haittaisi lopputulosta. Tippa pikaliimaa ja valu on yhtä kalua taas. Kansi on Porsche 914 vakio 1700, siis lienee ihan sama kuin T-4 1700. Kanava on huomattavan tasapaksu. Tein valun imusarjan nysän kera jotta näkee miten imari ja varsinkin ruiskusuutin istuu kanavaan. Jos pieni kartiomaisuus on hyväksi niin tässä ei ainakaan venttiiliä kannata suurentaa ensimmäisenä. Edit: Siitä muuten huomaa myös missä on imuvuotoja tiedossa. Imusarja kanitti hieman kanteen, mutta näytti kaikin puolin olleen tiivis. Silti huomattava vuoto olisi ollut tiedossa. Quote Link to comment
wp Posted December 17, 2009 Share Posted December 17, 2009 Hienon näköinen valu, sitten ei kun mittailemaan ja suunnittelemaan kanavan porttausta. Isompaa venttiiliä kehiin ja sitä rataa... Itselläkin olisi jossain varaston nurkissa samanlaiset kannet, pitääpä joskus vilkaista mitä niistä saisi aikaiseksi. Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 20, 2009 Share Posted December 20, 2009 Ja sitten pakokanava... Hmm, hmm, tämä taitaa olla isompi homma verrattuna imuun.. Muistaakseni joku (Antikainen?) oli löytänyt nelkun porttaus sivut jostain kauan sitten. Nyt en löytänyt kyseistä viestiä mistään. Nelkun porttausvinkkejä otetaan siis vastaan :) Laitan toisen otsikon niin pysyy tämä aiheessa. Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 Ja sitten olisi kuplan vakiopakokanava ihmeteltävänä. Unohdin laittaa muotin irroitusainetta ja valu tuli ulos 5 eri palasessa. Tosin mitat siitä saa eli ajaa asiansa. Muutama huomio: - Kanavan sisäsäde on melkein suora kulma ja seeti on lähellä kanavaa, eli sen suoristaminen ei onnistu ilman että seeti on tyhjän päällä - Kanava levenee rajusti pakoventtiilin "kummun" kohdalla joten kummun poistaminen kokonaan saattaa aiheuttaa liian rajun laajenemisen kanavan poikkipinta-alassa Ei mitään uutta siis, mutta valu tuo sen todella selkeästi esille. Kuvista ei ehkä näe yhtä selkeästi kun mitä näkee valu kädessä. Ajattelin liimata palapelin kasaan ja sitten viiltää suorat viillot jotta saa todelliset poikkipinta-alat laskettua. Quote Link to comment
mite^ Posted December 28, 2009 Author Share Posted December 28, 2009 Hyvän näkösiä. Taidampa laittaa nuot tilaukseen. Onko irroitukseen jotain omaa ainetta vai mitä oot sinne lykännyt? Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 Se on joku teflonspray, ihan käyttötarkoitukseen tehty ja maksaa noin 10€. Ilmeisesti toisessa linkissä esitelty silikonispray ruiskutettuna jälkeenpäin toimisi myös, mutta saattaa vaikeuttaa revenneen mallin liimaamista. Tuo Silcoval NVE kannattaa repiä irti heti kun on kovettunut (1-2t massan sekoittamisesta). Silloin se on vielä joustava ja kestää venyttämistä. Yön yli kovettunut massa on jo hauraampaa. Quote Link to comment
Per Jernström Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Ja sitten vielä ne imun valut. Viimeistään tässä kaipasin jo joustavampaa silikonia. Quote Link to comment
Per Jernström Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Noniin, sitten olisi ensimmäiset vedokset 3D laserscannatuista kanavista. Nämä ovat todella ensimmäisestä scannauksesta mitä olen ikinä tehnyt... T1 pakokanava siis kuvissa. Scannatuista malleista on helppo ottaa mitat ja pienellä vaivalla saa huomattavasti paremmat mallit. Kuvissa näkyvä epätasaisuus johtunee kappaleen nokisuudesta. Laseri heijastuu eri tavalla puhtaasta pinnasta verrattuna nokiseen pintaan. Seuraavalla kerralla laitetaan kevyt tasainen kerros mattavalkoista niin pitäisi olla tasokkaampaa jälkeä. Myös resoluutio on näissä scannauksissa matalaa vedoslaatua, mikä myös vaikuttaa lopputulokseen. Quote Link to comment
Guest Posted May 23, 2010 Share Posted May 23, 2010 juu eli multa saa sekä silikoonia että epoxia. http://anorrback.shop.wosbee.com/PublishedService /Andre' Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.