Jump to content

kanava kitit ym mömmöt..


Recommended Posts

Onkos poijaat täältä ostanut noita kanavakittejä ja mistä? Sama kysymyssä tälle mönjälle millä porukka on tehnyt noita mallinnoksia kanavista. Kalliita mömmöjä ovat 100e luokkaa molemmat purnukat. Tiedossa sii jotain edukasta paikkaa/myyjää mistä näitä saisi?

 

edit: Siis jonkin sortin kanava epoxia meinasin.

Link to comment

Mihin käyttö tarkotukseen epoksin pitäisi soveltua?

 

Itse olen hommannut epoksit täältä: http://www.suntechmotorsport.com/index.htm

 

Made in U.S.A.

Epoksi on kuivuttuaan vihreää ja hyvin pehmeää viilata sormin santapaperilla ergonomiseen muotoon. Tiedän sitä käytetyn mm. tän hetken nopeimmassa katukiihytys escossa ja metanolirisiiniöljy maarata pyörissä. Tämä värkki on pysynyt jopa pakokanavissa.

 

Pönttö kolffin kansissa on tullu vastaan ihan bilteman alumiini epoksikittiä, tämä tosin alkanut lohkeilla reunoistaan. Monttu ajoon menee, mutten tie autoon laittais.

 

Vastaavaa kuin tuo jenkkiversio olen nähnyt HX:n kansissa, tosin vähän joustavamman oloista värkkiä, koita siltä kysästä jos liikenis ylimäärästä.

 

Hinnoista se että suunnilleen parilla kybällä saa sen 60g jolla täyttää pönttökolffinkannen.

Link to comment

Joops, pitää hooäksältä kysästä mitäs se on niihin änkenyt. Onhan noita tullut vastaan jos jonkin näköstä kittiä jm kansissa, pysyy aikansa. Toiset pidempään kuin toiset. Norrbackalta saa jotaitakin epokseja, luokaa 100e purkki riippuu merkistä. Tekee kuulemma noin 10 kanavaa. http://www.anorrback.fi/picture_library/o5.jpg http://www.anorrback.fi/indexfi.html.

Link to comment
Sitä silikonia olisi kiva kokeilla kanavien muodon optimoinnissa. Pienoismalliliikkeistä sitä muottisilikonia saa, mutta varmaan muualtakin. Joko joku on kokeillut?

 

http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html

 

http://www.fordmuscle.com/archives/2006/12/MakingMolds/

 

Juu ei pysy, on tarkoitettu kanavan mallintamiseen jotta saisi tarkat

mitat kanavan eri poikkileikkauksista. Oikeat "kitit" ovat yleensä epoksipohjaisia

kuten tuossa aiemmin jo mainittiin. Belzonan 1111:stä käytän itse,

kestää jopa metanolin ja kisabensat päällystämättä. Yhden imukanavasta

vesitilaan puhjenneen "kisakannen" olen myös paikannut, yksi kesä ajettu

ja paikka pitänyt. On vain niin ihanan kallista...

Link to comment

Google ja "muottisilikoni" toi esille hobbypoint.fi silikonivalikoiman missä oli 47€/1kg. Samoilla sivuilla oli myös jokin sulatettava kumimuotti mikä voisi olla vaihtoehto (edullisempaa). Muottikäytössä on tärkeää, että saadaan mahdollisimman tarkka muotti mutta tässä varmaan ei haittaa vaikkei kaikki kanavan huokoiset toistu juuri oikein.

 

Fordlinkissä oli maininta, ettei haittaa vaikka vaikka menee hieman halki kun sen irroittaa kanavasta. Joskus voi jopa juotua tekemään viillon jos venttiiliohjuri ei päästä irti muuten.

Link to comment

Elastosilin hinta 75,64eur kilo. Tämä pitäisi tulla ihan kiskomalla läpi ahtaastakin kanavasta ja

toistaa pienimmätkin yksityiskohdat valussa. Kumimassat eivät kestä irroituksen mekaanista rasitusta

ja tarttuvat (yleensä) ilman erillistä irroitusainetta.

Link to comment

Noniin, ensimmäinen valu on tehty. Ostin askartelukaupasta NVE laatua kahdesta syystä; Se oli vähän halvempaa ja ajattelin sen hieman kovempi koostumus olevan hyödyksi (helpompi ottaa mittoja) kunhan sen saa pois kanavasta. Purkissa oli annettu noin 2h kuivumisaika mutten malttanut odottaa kuin reilu tunti. Vedin valun ulos "vastavirtaan" tekemällä ohjurin kohdalla viillon jotta valu ei jäisi siihen kiinni. Olin liian malttamaton ja valu repesi tästä huolimatta reilun sentin ohjurin molemmin puolin, muttei mikään mikä haittaisi lopputulosta. Tippa pikaliimaa ja valu on yhtä kalua taas.

 

Kansi on Porsche 914 vakio 1700, siis lienee ihan sama kuin T-4 1700. Kanava on huomattavan tasapaksu. Tein valun imusarjan nysän kera jotta näkee miten imari ja varsinkin ruiskusuutin istuu kanavaan. Jos pieni kartiomaisuus on hyväksi niin tässä ei ainakaan venttiiliä kannata suurentaa ensimmäisenä.

 

Edit: Siitä muuten huomaa myös missä on imuvuotoja tiedossa. Imusarja kanitti hieman kanteen, mutta näytti kaikin puolin olleen tiivis. Silti huomattava vuoto olisi ollut tiedossa.

post-552-13888361717114_thumb.jpg

post-552-13888361718082_thumb.jpg

Link to comment

Hienon näköinen valu, sitten ei kun mittailemaan ja suunnittelemaan kanavan

porttausta. Isompaa venttiiliä kehiin ja sitä rataa... Itselläkin olisi jossain varaston

nurkissa samanlaiset kannet, pitääpä joskus vilkaista mitä niistä saisi aikaiseksi.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ja sitten olisi kuplan vakiopakokanava ihmeteltävänä. Unohdin laittaa muotin irroitusainetta ja valu tuli ulos 5 eri palasessa. Tosin mitat siitä saa eli ajaa asiansa.

 

Muutama huomio:

- Kanavan sisäsäde on melkein suora kulma ja seeti on lähellä kanavaa, eli sen suoristaminen ei onnistu ilman että seeti on tyhjän päällä

- Kanava levenee rajusti pakoventtiilin "kummun" kohdalla joten kummun poistaminen kokonaan saattaa aiheuttaa liian rajun laajenemisen kanavan poikkipinta-alassa

 

Ei mitään uutta siis, mutta valu tuo sen todella selkeästi esille. Kuvista ei ehkä näe yhtä selkeästi kun mitä näkee valu kädessä. Ajattelin liimata palapelin kasaan ja sitten viiltää suorat viillot jotta saa todelliset poikkipinta-alat laskettua.

post-552-13888361764057_thumb.jpg

post-552-13888361764215_thumb.jpg

Link to comment

Se on joku teflonspray, ihan käyttötarkoitukseen tehty ja maksaa noin 10€. Ilmeisesti toisessa linkissä esitelty silikonispray ruiskutettuna jälkeenpäin toimisi myös, mutta saattaa vaikeuttaa revenneen mallin liimaamista. Tuo Silcoval NVE kannattaa repiä irti heti kun on kovettunut (1-2t massan sekoittamisesta). Silloin se on vielä joustava ja kestää venyttämistä. Yön yli kovettunut massa on jo hauraampaa.

Link to comment
  • 4 months later...

Noniin, sitten olisi ensimmäiset vedokset 3D laserscannatuista kanavista. Nämä ovat todella ensimmäisestä scannauksesta mitä olen ikinä tehnyt... T1 pakokanava siis kuvissa.

 

Scannatuista malleista on helppo ottaa mitat ja pienellä vaivalla saa huomattavasti paremmat mallit. Kuvissa näkyvä epätasaisuus johtunee kappaleen nokisuudesta. Laseri heijastuu eri tavalla puhtaasta pinnasta verrattuna nokiseen pintaan. Seuraavalla kerralla laitetaan kevyt tasainen kerros mattavalkoista niin pitäisi olla tasokkaampaa jälkeä. Myös resoluutio on näissä scannauksissa matalaa vedoslaatua, mikä myös vaikuttaa lopputulokseen.

post-552-13888362199625_thumb.gif

post-552-13888362199904_thumb.gif

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...