Jump to content

Faktaa automaattisen ilmastoinnin ohjauksesta?


Recommended Posts

Eli miten toteutetaan kiinteätuottoisella kompuralla automaattisäätö?

 

Lähinnä tarttis tietoa antureista mitä pitäisi olla, mitä mitataan ja minkä suhteen.

Toimintaperiaate on selvillä, mutta tarttis tarkempaa faktaa.

Linkkejä, sähkökaavioita, jos joku tietää niin auttais asiaa.

 

Ainakin ylipainekytkin ja jääkytkin tarttee vissiinki olla.

 

Mutta mites toteuttaa tuon lämmön/viilennyksensäädön?

 

Pitäsikö sitä vaan mitata kennon lämpötilaa, sisätilan.

Puhallin tietty säätyis portaattomasti tai portaallisesti.

 

Ideoitakin saa toki esittää. Nyt kuitenkin hakemassa sellaista automaattista/puoliautomaattista ratkaisua miten toteuttaisi.

 

Nyt on pohjalla säädin joka katkoo suoraan kompuraa sisätilan lämmön mukaan pelkästään ja puhallin hoidetaan manuaalisti. Varokytkimet pitäis laittaa ainakin tuohon systeemiin, ettei tuu liikaa painetta ja jäätä.

Link to comment

No tuota noin...

 

Helpoin, halvin ja varmaankin toimintavarmin ratkasu hintaansa nähden:

 

Yksi 2-toiminen painekytkin korkeapaineputkessa sekä termostaatti höyrystimessa.

 

painekytkimessä 2 eri painearvoa. Kun paine laskee kytkeytyy kompressori päälle, kun taas riittävä paine on saavutettu kytkeytyy kompressori pois painekytkimellä. Sama anturi ohjaa myös lauhdutinpuhaltimen 2-nopeuden päälle kun paine nousee siihen pisteeseen että kompressori sammuu. Aina kun ilmastointi on kytkettynä pyöri lauhdutin puhallin 1-nopeudella.

 

Termostaatti höyrystimessä määrää höyrystimen minimilämpötilan ja jos lämpötila laskee liian lähelle jäätymispistettä kytkee se kompressorin pois päältä.

 

Idea on siis pitää höyrystimen lämpötila kutakuinkin "vakiona" (todellisuudessa heittelee joitain asteita.

 

Höyrystimen lämpötila siis on vakio, sisään ohjautuvan ilman lämpötila määrätään ilmavirralla jota ohjataan sopivassa suhteessa osa suoraan ulkoa ja osa höyrystimen läpi.

 

Manuaalisen ilmastoinnin toiminta siis kutakuinkin tuossa.

 

 

Homman automatisoiminen vaatiikin sitten jo lisää...

 

Voin kattoa jos mulla ois jotain ohjaiyksiköitä minkä ympärille vois lähtee suunnittelemaan jos oikeesti on vapaa-ajan ongelmia mutta tekemistä tulee kyllä kivasti lisää jos oikeesti haluaa jossain määrin järkevästi toimivan (lue, en ihan heti ryhtyisi). Vaatisi siis ohjainlaitteen/käyttöpanelin, sähköiset läppämoottorit lämmönsäätö ja suuntaläppiin, ohjainlaitteen kanssa yhteensopivan sisäpuhaltimen tehonsäätöyksikön, sisälämpötila-anturin, ym. kivaa.

 

Noita ensin mainitsemiani komponentteja löytyy heti hyllystä eikä maksa maltaita ja kytkiksen voin sulle piirtää. Vaatii oikeestaan vaan 2 relettä ja puhaltimen esivastuksen.

 

Soittele niin pähkätään.

 

-J-

Link to comment

Toi perusjuttu on hanskassa kyllä itellä.

Eli periaatteessa yksinkertaisin "Automaatti" olisi säätää kompuraa päälle pois ja puhallinta samalla portaattomasti.

Lisäksi tarttis "sulakkeiksi" nuo painekytkimet.

 

Sit jos pikkasen jalostaisi, niin tarttis servovesiventtiilin ja sillä voisi sit talvella säätää lämpöä.

Mitähän nuo maksaa täällä suomessa? Satkun näytti Vintageairilla.

 

Vapaa-aikaahan ei ole liikaa todellakaan.

Link to comment

Mikäli toi Jocken esimerkin idea on yhtään sama kuin isoissa kylmä laitoksissa niin laittaisin lisäksi paine puolelle magneetti venttiilin jota sitten ohjataan termostaatilla.

 

Eli termostaatti pyytää kylmää ja avaa magneettiventtiiliin ja kun litku alkaa liikkua putkessa painekytkin käynnistää kompressorin paineen laskiessa. Kun haluttu lämpötila on saavutettu termostaatti sulkee magneetti venttiilin ja kompressori käy sen aikaa että painekytkin katkoo korkeapaineesta. Eli painekytkin sammuttaa kompuran sekä yli että alipaineesta. En osaa antaa vastausta minkä takia kylmä suunnittelijat haluavat sen noin että termostaatti ei saa ohjata konetta suoraan. Varmaan siihen on joku looginen syy mihin ei mun hommissa o tarvinnu perehtyä kun kuvien mukaan oon tehnyt.

 

Tuon venttiilin avulla saadaan kompressori suojattua yli ja alipaineelta parhaiten kun painekytkin laitetaan ohjaamaan konetta.

 

Autolaitteiden kanssa en ole koskaan touhunnut mutta isoja kylmälaitoksia on tullut kytkettyä useampia ja tolla idealla ne on aina tehty. Käytetty kylmä aine saattaa jonkin verran vaikuttaa toteutukseen. Olettaisin kuitenkin että sama idea on molemmissa autossa vain pienemmässä mittakaavassa.

Link to comment

Markon esimerkissä voisi syy magneettiventtiilin käyttöön olla mahdollisesti ae että isommissa sovelluksissa ehkä käytetään yhdellä kompressoriyksiköllä useampaa höyrystintä?

 

Autopuolella (esim. kevyet kylmäautot, pikkubussit) on myös venttiiliohjattuja järjestelmiä sellaisissa sovelluksissa missä esim auton ohjaamossa on normaali ilmastointilaite ja takatilassa oma höyrystin/puhallin paketti. Venttiileillä saadaan ohjattua sopiva lämpötila molempiin kennoihin yhtä kompressoria käyttämällä.

 

Hieman kun asiaa pyörittelin päässäni niin magneettiventtiilillä voisi mahdollisesti säädellä sisään puhallettavan ilman lämpötilaa yksinkertaisessa kanavassa? Tällä säästyisi periaattessa se homma että sisään puhallettavaan ilmaan ei tarvitsisi "sotkea" suoraan ulkoa otettavaa lämpimämpää ilmaa miellyttävän lämpöisen puhallusilman aikaansaamiseksi silloin kun ei tarvita maksimi kylmää. Täytyy oikeen miettiä ja ottaa selvää miten tuo käyttäytyy jos venttiilin laittaa suoraan kiertoon vai pitäisikö mahdollisesti tehdä kierto jotta neste ei pysähdy kokonaan kompressorissa ja auetessaan aiheuta mahdollisesti nesteiskua. hmm... selvitetään

 

-J-

Link to comment

Noita on tainnut olla sekä yhdellä että useammalla höyrystimellä. Useamman höyrystimen järjestelmissä on sitten ennen patteria venttiili joka säätelee kylmäaineen määrää kullekkin patterille erikseen. Sellainen kapillaari toiminen, en muista mikä sen virallinen nimitys on kylmätermein.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...