Kaitsu Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Hammasten kiristelyksi menee, eli: hyvin äänieristetty moottoritila ja tuplakaasarit = ei yhtään tilaa.. Reikiä en halua pelteihin tehdä, joten jostain sopivasta työkalusta tuohon hommaan saa antaa vinkkiä. Kaasarit ovat siis DRLA40 Dellortot ja niissä perusimusarjat. Tuntuu ettei niitä taaempia muttereita mahdu millään kiertämään kiinni. Löytyykö jotain työkalua, jolla tuosta tulisi edes hieman helpompaa? Kaitsu Quote Link to comment
-MITO- Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Aukot sivuissa jeesais pirusti mutta kyllä sinne taakse käsi väkisin mahtuu ja piippumallisella avaimella voisi yrittää ja lyhyellä kiintoavaimella. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Biltemen lyhvät kiintoavaimet on tosi jees ostos sillon kun on ahdasta.. Quote Link to comment
Racing Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Mä oon laittanut 1/4" pikkuräikällä ja tooosi pitkällä jatkolla (monta pitkää jatkoa peräkkäin ja nivel alimmaisena. Helpottaa myös hitosti jos hommaat sinne 11mm tai 12mm kannalla olevat mutterit. Tuo homma kyllä rupee luonnistumaan kun sitä tekee pari kolme kertaa viikossa edestakas niin kun minä pari vuotta sitten ;). Quote Link to comment
-tipi- Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Onkos sulla kaasarit kiinni imareissa? Ne ensin irti, jos on. On saatavilla myös pitkiä muttereita, joita on sitten helpompi tavan avaimella kiertää, kun niihin ei yleensä enää hylsy mahdu. Valmistaudu kiristelemään imareita aika ajoin. On tollane setti mahtunu '58kin konetilaan, niin mahtuu se '67:kaankin. Tosin purku ja kasaus on aina putsarit irti, kaasarit irti, imarit irti ja kasaus päin vastoin. Quote Link to comment
Guest Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 toi 11mm ulkomitta ja kooooorkea mutteri vois olla kova sana. Joskus tullu käyttäneeksi. Enpä muistanu. Jan Quote Link to comment
-MITO- Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Joistain imareista joutuu varovasti ottamaan pikkasen matskua että mahtuu noi pitkät Quote Link to comment
Kaitsu Posted February 18, 2005 Author Share Posted February 18, 2005 Kiitän vinkeistä, pitänee pitkästä aikaa käydä Biltemassakin - omat avaimet eivät siellä kolossa mahtuneet kääntymään. Tuo 11mm tai 12mm kanta ja pitkä mutteri kuulostaa hyvältä. Osaako joku heittää paikan, josta tuollaisia saa? Mielellään jostain kehä III varrelta, niin sattuu tallimatkalle. Vai löytyykö noita tavallisista varaosaliikkeistä? Kaitsu Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Tuo 11mm tai 12mm kanta ja pitkä mutteri kuulostaa hyvältä. Osaako joku heittää paikan, josta tuollaisia saa? Mielellään jostain kehä III varrelta, niin sattuu tallimatkalle. Vai löytyykö noita tavallisista varaosaliikkeistä? Kaitsu No ainakin Keiteleen koneesta viime viikolla tilasin, ei vissiin oo kehä kolmosella mut ei kaukanakaan. Quote Link to comment
Marko Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Jos tarkoitat kanteen tulevia muttereita niin vedä pinnapultit pois ja putsaa tapilla kierteet ja sitten haet sopivia kuusiokolo kannalla olevia pultteja sitten hankit kuusiokoloavain sarjan jossa pitkät varret ja pyöristetyt päät joilla pystyy vääntämään vinosti ja sen jälkeen homma käykin aivan helposti Quote Link to comment
Guest Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Jos tarkoitat kanteen tulevia muttereita niin vedä pinnapultit pois ja putsaa tapilla kierteet ja sitten haet sopivia kuusiokolo kannalla olevia pultteja sitten hankit kuusiokoloavain sarjan jossa pitkät varret ja pyöristetyt päät joilla pystyy vääntämään vinosti ja sen jälkeen homma käykin aivan helposti Eiiiiiiii ei saa mennä laittamaan pultteja alumiiniin, aina pinnapultti! Joka irrotus ja kiristyskerralla teräskierre syö alumiinia pois/sortaa kierrettä, riski kierteen korkkaamisesta on SUURI. Pinnapultilla ei tule hierovaa eikä muutakaan liikettä kierteeseen, vain vetoa.. sitä alumiini kestää paremmin. Siellä imusarjan päällä keikkuu helvetin painava kaasari aiheuttamassa rasitusta noille vaivaiselle kahdelle pultille, lähekkkäin koko paketin juuressa. Vipuvoimia. Jan Quote Link to comment
-tipi- Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Tuossahan voisi olla yks ratkasu upottaa 'helicoil' kanteen, vai mikäs toi nyt suomeks onkaan. Tila riittänee, ellei oo hurjasti portatut kanavat? Quote Link to comment
Marko Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Eiiiiiiii ei saa mennä laittamaan pultteja alumiiniin, aina pinnapultti! Joka irrotus ja kiristyskerralla teräskierre syö alumiinia pois/sortaa kierrettä, riski kierteen korkkaamisesta on SUURI. Pinnapultilla ei tule hierovaa eikä muutakaan liikettä kierteeseen, vain vetoa.. sitä alumiini kestää paremmin. Siellä imusarjan päällä keikkuu helvetin painava kaasari aiheuttamassa rasitusta noille vaivaiselle kahdelle pultille, lähekkkäin koko paketin juuressa. Vipuvoimia. Jan Mulla on juuri noin eikä ole ollut mitään ongelmia kun muistaa laittaa AINA kuparitahnaa kierteisiin. Availtu useita kertoja ilman minkäänlaisia murheita ja aukeaa helposti. Tietty pitää muistaa että kannet on kylmät ennenkuin rupeaa availemaan. Mitä tulee vipuvoimiin niin olen varma että imusarjan materiaali antaa perikisi ennenkuin pultti Quote Link to comment
Guest Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Mulla on juuri noin eikä ole ollut mitään ongelmia kun muistaa laittaa AINA kuparitahnaa kierteisiin. Availtu useita kertoja ilman minkäänlaisia murheita ja aukeaa helposti. Tietty pitää muistaa että kannet on kylmät ennenkuin rupeaa availemaan. Mitä tulee vipuvoimiin niin olen varma että imusarjan materiaali antaa perikisi ennenkuin pultti Noniin, tahna varmaan auttaa. Pysyykö kireällä? Ja aivan oikein, alumiinista ruuvataan pultteja irti (ja sytytystulppia!!) aina KYLMÄNÄ, ei kuumana. Helicoileja joskus olen laittanu tosiaan sinne, tilaa piisaa. Jan Quote Link to comment
Marko Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Noniin, tahna varmaan auttaa. Pysyykö kireällä? Jan Ikinä ei oo tarvinnu kiristellä jälkeenpäin Quote Link to comment
Guest Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Mä oon joskus laittanu ylimääräsiä tukia kaasarin laipalta esim. puhallinkoppaan, ettei pääse hölskymään tai nitkumaan. Jan Quote Link to comment
Guest Variant Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Tuo 11mm tai 12mm kanta ja pitkä mutteri kuulostaa hyvältä. Osaako joku heittää paikan, josta tuollaisia saa? Mielellään jostain kehä III varrelta, niin sattuu tallimatkalle. Vai löytyykö noita tavallisista varaosaliikkeistä?Kaitsu Motoneteistä löytyy 12mm avainvälillä M8 messinkimuttereita. Ei ruuvihyllystä vaan varaosatiskiltä. Quote Link to comment
Per Jernström Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Eikö kuparitahna syö alumiinia? Olen pelännyt laittaa kuparitahnaa alumiiniosiin, mutta tuskin se nyt kovin äkkiä sitä alua syö. Ja onhan sitä alutahnaakin vaikka kupari nyt on se vakiosetti. Ja jos irtoo niin voihan aina laittaa helicoilit. Tosin ei hyvä jos vuotaa eikä sitä huomaa että käy laihalla. Noi "laihat" pitkät mutterit ovat jatkomuttereita (on niillä joku oikea nimikin), ja niitä saa mutterikaupoista. M8 on 20mm pitkä ja 11mm kanta. Yhdestä saa siis kaks lyhyempää jos sahaa kahtia. Sopii mainiosti myös pakosarjaan jos on isommat putket. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.