Jump to content

Imusarjojen (hammasten) kiristely


Recommended Posts

Hammasten kiristelyksi menee, eli: hyvin äänieristetty moottoritila ja tuplakaasarit = ei yhtään tilaa.. Reikiä en halua pelteihin tehdä, joten jostain sopivasta työkalusta tuohon hommaan saa antaa vinkkiä.

 

Kaasarit ovat siis DRLA40 Dellortot ja niissä perusimusarjat. Tuntuu ettei niitä taaempia muttereita mahdu millään kiertämään kiinni. Löytyykö jotain työkalua, jolla tuosta tulisi edes hieman helpompaa?

 

Kaitsu

Link to comment

Mä oon laittanut 1/4" pikkuräikällä ja tooosi pitkällä jatkolla (monta pitkää jatkoa peräkkäin ja nivel alimmaisena. Helpottaa myös hitosti jos hommaat sinne 11mm tai 12mm kannalla olevat mutterit.

 

Tuo homma kyllä rupee luonnistumaan kun sitä tekee pari kolme kertaa viikossa edestakas niin kun minä pari vuotta sitten ;).

Link to comment

Onkos sulla kaasarit kiinni imareissa? Ne ensin irti, jos on.

 

On saatavilla myös pitkiä muttereita, joita on sitten helpompi tavan avaimella kiertää, kun niihin ei yleensä enää hylsy mahdu. Valmistaudu kiristelemään imareita aika ajoin. On tollane setti mahtunu '58kin konetilaan, niin mahtuu se '67:kaankin. Tosin purku ja kasaus on aina putsarit irti, kaasarit irti, imarit irti ja kasaus päin vastoin.

Link to comment

Kiitän vinkeistä, pitänee pitkästä aikaa käydä Biltemassakin - omat avaimet eivät siellä kolossa mahtuneet kääntymään. Tuo 11mm tai 12mm kanta ja pitkä mutteri kuulostaa hyvältä. Osaako joku heittää paikan, josta tuollaisia saa? Mielellään jostain kehä III varrelta, niin sattuu tallimatkalle. Vai löytyykö noita tavallisista varaosaliikkeistä?

 

Kaitsu

Link to comment

Jos tarkoitat kanteen tulevia muttereita niin vedä pinnapultit pois ja putsaa tapilla kierteet ja sitten haet sopivia kuusiokolo kannalla olevia pultteja sitten hankit kuusiokoloavain sarjan jossa pitkät varret ja pyöristetyt päät joilla pystyy vääntämään vinosti ja sen jälkeen homma käykin aivan helposti

Link to comment
Jos tarkoitat kanteen tulevia muttereita niin vedä pinnapultit pois ja putsaa tapilla kierteet ja sitten haet sopivia kuusiokolo kannalla olevia pultteja sitten hankit kuusiokoloavain sarjan jossa pitkät varret ja pyöristetyt päät joilla pystyy vääntämään vinosti ja sen jälkeen homma käykin aivan helposti

 

 

Eiiiiiiii ei saa mennä laittamaan pultteja alumiiniin, aina pinnapultti! Joka irrotus ja kiristyskerralla teräskierre syö alumiinia pois/sortaa kierrettä, riski kierteen korkkaamisesta on SUURI. Pinnapultilla ei tule hierovaa eikä muutakaan liikettä kierteeseen, vain vetoa.. sitä alumiini kestää paremmin.

 

Siellä imusarjan päällä keikkuu helvetin painava kaasari aiheuttamassa rasitusta noille vaivaiselle kahdelle pultille, lähekkkäin koko paketin juuressa. Vipuvoimia.

 

Jan

Link to comment

 

 

Eiiiiiiii ei saa mennä laittamaan pultteja alumiiniin, aina pinnapultti! Joka irrotus ja kiristyskerralla teräskierre syö alumiinia pois/sortaa kierrettä, riski kierteen korkkaamisesta on SUURI. Pinnapultilla ei tule hierovaa eikä muutakaan liikettä kierteeseen, vain vetoa.. sitä alumiini kestää paremmin.

 

Siellä imusarjan päällä keikkuu helvetin painava kaasari aiheuttamassa rasitusta noille vaivaiselle kahdelle pultille, lähekkkäin koko paketin juuressa. Vipuvoimia.

 

Jan

 

Mulla on juuri noin eikä ole ollut mitään ongelmia kun muistaa laittaa AINA kuparitahnaa kierteisiin. Availtu useita kertoja ilman minkäänlaisia murheita ja aukeaa helposti. Tietty pitää muistaa että kannet on kylmät ennenkuin rupeaa availemaan. Mitä tulee vipuvoimiin niin olen varma että imusarjan materiaali antaa perikisi ennenkuin pultti

Link to comment

Mulla on juuri noin eikä ole ollut mitään ongelmia kun muistaa laittaa AINA kuparitahnaa kierteisiin. Availtu useita kertoja ilman minkäänlaisia murheita ja aukeaa helposti. Tietty pitää muistaa että kannet on kylmät ennenkuin rupeaa availemaan. Mitä tulee vipuvoimiin niin olen varma että imusarjan materiaali antaa perikisi ennenkuin pultti

 

Noniin, tahna varmaan auttaa. Pysyykö kireällä?

 

Ja aivan oikein, alumiinista ruuvataan pultteja irti (ja sytytystulppia!!) aina KYLMÄNÄ, ei kuumana.

 

Helicoileja joskus olen laittanu tosiaan sinne, tilaa piisaa.

 

Jan

Link to comment
Guest Variant
Tuo 11mm tai 12mm kanta ja pitkä mutteri kuulostaa hyvältä. Osaako joku heittää paikan, josta tuollaisia saa? Mielellään jostain kehä III varrelta, niin sattuu tallimatkalle. Vai löytyykö noita tavallisista varaosaliikkeistä?

Kaitsu

 

 

Motoneteistä löytyy 12mm avainvälillä M8 messinkimuttereita. Ei ruuvihyllystä vaan varaosatiskiltä.

Link to comment

Eikö kuparitahna syö alumiinia? Olen pelännyt laittaa kuparitahnaa alumiiniosiin, mutta tuskin se nyt kovin äkkiä sitä alua syö. Ja onhan sitä alutahnaakin vaikka kupari nyt on se vakiosetti.

 

Ja jos irtoo niin voihan aina laittaa helicoilit. Tosin ei hyvä jos vuotaa eikä sitä huomaa että käy laihalla.

 

Noi "laihat" pitkät mutterit ovat jatkomuttereita (on niillä joku oikea nimikin), ja niitä saa mutterikaupoista. M8 on 20mm pitkä ja 11mm kanta. Yhdestä saa siis kaks lyhyempää jos sahaa kahtia. Sopii mainiosti myös pakosarjaan jos on isommat putket.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...