Jump to content

Kupla neitsyys korkattu.


Guest Wicu

Recommended Posts

Posted

Kaikki lähti viime keväästä jolloin alkoi kuplahammasta kolottamaan vaikkakin sydän on kuppelille aina sykkinyt, no viime kestä tuli ja meni eikä sopivaa kuplaa vastaan tullut mikä olisi lomautusbudjettiin sopinut. Ja nyt vuodenkuluttua sitten vihdoinkin sain lotosta sen verran että riitti vm67 standard kuppeliin.

 

En tiedä oliko se rakkautta ensisilmäyksellä vai edullinen hinta mutta siinä sitten kauhealla tohinalla soittamaan kuplasta ja kyselemään tyhmiä kun en kerran mitään näistä vekottimista tiedä mutta ainakin esitin kiinnostukseni asiaan. Kyseinen laite oli tuolla porin suunnalla missä rakas velipoikani sattuu asumaan. Siitä sitten sille soittamaan että meneppäs katsomaan katsomaan kyseistä vekotinta että miltä se nyt sitten näyttää kun en itse töiltä ehtinyt, velipoika osasi vain sanoa et joo o ihan ookoolta näyttää päältä ja sisältä että eiköhän se ihan soiva peli ole.

 

No Viikko sitten torstaina kuplaa lähdin hakemaan ja toivoin sellaista kaunista aurinkoista säätä että olisi sitten mahdollisimman mukava körötellä kesärenkailla kohti uuttakaupunkia, mutta kuinkas kävikään... koko päivän satoi lunta hiljalleen ja sitten porista lähdettyäni köröttelemään tulikin jo miltein vaakatasossa tavaraa tuulilasiin. (Pyyhkijöistä ollut jäljellä kuin kumiset laatat jotka nätisti levittivät kaiken sohjon lasiin) (enkä myöskään tajunnut että autolla on ajettu kesäisin ja lämpöräppänät olivat kiinni..)

Eipä siinä muutakuin lehvoista opitut ristinmerkit ilmaan ja herran haltuun. Hienosti kupla toimi ja perille asti hengissä pääsin...(matka ei ehkä ollut nautinto mutta vähintäänkin henkeäsalpaava elämys.) Seuraavana päivänä aikomus oli lähteä katastuskonttorilla pyörähtämään että josko he jotain vikaa autosta löytäisivät mutta enpäs päässyt parkkipaikkaa pidemmälle kun jo napsahti kaasuvaijjeri poikki :)

 

Nyt on vaijjerit vaihdettu (tämän toimenpiteen vielä osasinkin) Ja vielä tarvitsisi jarruvalojenkytkin vaihtaa kytkin kyllä tilattu jo mutta saapa nähdä alkaako jakarit ja lenkit lentelemään kun sitä alkaa vaihtamaan ;)

 

Mutta ennenkaikkea nyt on kuplakuumeeseen antibiootti saatu ja emäntäkin tyytyväinen kun ei enään tarvitse katsoa linkkejä mitä merkillisimmistä vw merkkisistä vekottimista.

 

Eikä enään muutakuin suunnittelemaan ja shoppailemaan.

Posted

jarruvalon katkaisija on hydraulinen ja sijaitsee paasylinterin kyljessa. 67 mallissa kuuluisi olla vain yksi, joten homma on helppo. Noh, suhteellisen.

tayta jarrunestesailio tayteen, ja ruuvaa vanha kytkin irti ja nopeasti tuikkaa uusi paikoilleen. Jarrunestetta valuu heti sielta kytkimen asennusreiasta ulos, anna valua vaan ja laita uusi paikoilleen tulppaamaan vuoto. Hyvalla tuurilla ei ilmaa paase paasylinteriin ja valtyt ilmausrumbalta....

 

TOISAALTA, jarrujen ilmaus ja nesteiden taydellinen vaihto on aina hyva tehda "uuteen" kaytettyyn autoon. Jos ja kun pumppaat polkimella jarruja ilmauksen yhteydessa, ALA polje pohjaan asti. Paasylinterin manta ei luultavasti ole kaynyt sylinterin pohjassa vuosikausiin, ja sinen kertynyt lika ja mahdollinen ruoste saattaa jumittaa mannan pohjaan. Eli kevyita polkaisuja puoleenvaliin polkimen matkaa riittaa.

 

Ilmausruuvit saattaa olla aika juntturassa, ja napsahtaa poikki. Kastele ne kunnolla jollain ruosteenirroitusaineella parina paivana ennen tyohon ryhtymista.

Posted
jarruvalon katkaisija on hydraulinen ja sijaitsee paasylinterin kyljessa. 67 mallissa kuuluisi olla vain yksi, joten homma on helppo. Noh, suhteellisen.

tayta jarrunestesailio tayteen, ja ruuvaa vanha kytkin irti ja nopeasti tuikkaa uusi paikoilleen. Jarrunestetta valuu heti sielta kytkimen asennusreiasta ulos, anna valua vaan ja laita uusi paikoilleen tulppaamaan vuoto. Hyvalla tuurilla ei ilmaa paase paasylinteriin ja valtyt ilmausrumbalta....

 

TOISAALTA, jarrujen ilmaus ja nesteiden taydellinen vaihto on aina hyva tehda "uuteen" kaytettyyn autoon. Jos ja kun pumppaat polkimella jarruja ilmauksen yhteydessa, ALA polje pohjaan asti. Paasylinterin manta ei luultavasti ole kaynyt sylinterin pohjassa vuosikausiin, ja sinen kertynyt lika ja mahdollinen ruoste saattaa jumittaa mannan pohjaan. Eli kevyita polkaisuja puoleenvaliin polkimen matkaa riittaa.

 

Ilmausruuvit saattaa olla aika juntturassa, ja napsahtaa poikki. Kastele ne kunnolla jollain ruosteenirroitusaineella parina paivana ennen tyohon ryhtymista.

 

 

Kiitokset vinkistä ja tosiaan löytyi kun kurkkasi kuskin puolelta sen itte kytkimen tuossa jo eilen kostutin crc:llä että josko se sieltä sitten irtoaisi. Voisi vielä tänään mennä kastamaan ilmausruuvitkin. Tosin täydellinen jarruremontti tehty 2007 että toivoa ainakin olisi että aukeisivat ilman katkeamista.

Posted

Jarruvalokytkin vaihdettu ja nestettä tuli ulos yksi tippa ^^ Pistin purkan jarrunestesäiliön korkin päälle ettei saa ilmaa niin hidastaa ehkä hiukan nesteen ulos tulemista.

No jarruvalot toimii niin voi mennä anomaan leimaa konttorilta jonka jälkeen sitten pitääkin alkaa jotain muuta kuppelille tekemään.

Posted

Ja leimaa pukhaa nyt sitten voikin alkaa lueskelemaan tekniikan ihmeitä ja mietiskelemään että mitä seuraavaksi touhuaa kunhan ilimat lämpenee.

  • 4 weeks later...
Posted
ERKki näyttää siltä että vaatii benziiniä tankkiin ja mutkaisia kantateitä sekä naatiskelua vaan...

 

Kylä näi o. Tosin erkki haluisi myös uuden kaasarin ja maalin. Maali tulee tuossa kesän aikana kaasarista ei tietoa. :)

  • 3 months later...
Posted

ERKki saanut hiukan uutta luukkia. Seuraavaksi pitäisi voittaa lotossa ja alkaa konetta piristämään aavistuksen verran.. (ehkä vuonna 2040) :) No hiljaa hyvä tulee.

kupla%20edest%C3%A4.jpg

 

kupla%20takaa.jpg

  • 2 months later...
Posted

Talvi lähenee ja kelit kylmenee. Sellaista tuossa sumplinunna että joskos saisin hyvään hintaan kaverin kaverilta 1600:n koneen jota ehkä hieman voisi ruuvata ennen paikalle laittoa niin onkos täällä varsinais-suomessa guruja jotka voisivat hiukan ehkä avittaa? Kun tosiaan toi kuplan sielunmaisema ei ole ihan täysin avoin vielä että mitä kannattaa koneeseen tehdä ja miten. Ja jos ei halua "alokasta" kontteihin pyörimään niin ei sekään haittaa koska voin sitten tuon nykyisen koneenkin kanssa reenailla. Ja toki maksan tästä lystistä ettei ihan kiitos palkalla tarvitse olla :)

Posted

Tonttukuussatanen tuskin menee "heittämällä" persiiseen, mm. siksi että tod.näk. siinä on isompi kytkin ja se ei suoraan mahdu pyörimään loodassa...

 

Mitä erkin ulkonäköön tulee, niin mun mielestä on aika mukavan näköinen, lukuunottamatta "jäniksen korvia" etupellissä.... Mutta makujahan on monia ja ittelle se auto tehdään... :)

Posted
Tonttukuussatanen tuskin menee "heittämällä" persiiseen, mm. siksi että tod.näk. siinä on isompi kytkin ja se ei suoraan mahdu pyörimään loodassa...

 

Mitä erkin ulkonäköön tulee, niin mun mielestä on aika mukavan näköinen, lukuunottamatta "jäniksen korvia" etupellissä.... Mutta makujahan on monia ja ittelle se auto tehdään... :)

 

 

Jäniksen korvat mahdollisesti lähtee ensikesänä kun oli tällä kaverimaalarilla hiukan teippaukset persiillään.. vois kehittää jotain omaperäisempää siihen.

Penkkien verhoiluja pitäisi alkaa talven aikana ihmettelemään vaikka onhan noi harmaat teddykarva pääliset melko pornot...

Posted

Kyllähän 1967 vuosimallin lootaan oli stanu tai mikä malli tahansa pitäis sopia jo 12v vauhtipyörät kun sehän oli eka vuosimalli startti 12v hammastuksella ja kumminkin 6v sähköllä,eli 200mm kytkimetkin pitäis männä heittämällä.

Posted
Kyllähän 1967 vuosimallin lootaan oli stanu tai mikä malli tahansa pitäis sopia jo 12v vauhtipyörät kun sehän oli eka vuosimalli startti 12v hammastuksella ja kumminkin 6v sähköllä,eli 200mm kytkimetkin pitäis männä heittämällä.

 

No kerpele tuohonhan olisi sitten helpohko tehdä pelkästään jännitteen nosto... jos vauhtis kerran on sopiva myös 12voltin starttiin... hmm no eipä mun sitten kannata varmaan ostaa toista myllyä että jos tuohon vaihtaa laturin startin ja sylinteriputket ja pistää 2läpi kannet paikalle.. säästäisi siinäkin sitten euroja.. Vieläkun saisi sen käyntiin että sais pukata täksi talveksi pressutalliin... Pyörittää kyllä niin hienosti kuin kuudenvoltin hiluilla jaksaa mutta ei vaan hörähdä. Voipi tietty olla indusoitunut kosteutta virran jakajaan tai jotain muuta mutta pitääpä tutkia tuossa kun seuraavan kerran menee yrittämään.

 

Ja tietenkin muutenkin koneen piristys olisi paikallaan ettei velipoika liikaa pääse leijumaan amatsoninsa (B20 vm-70) kanssa... Onhan siinä tietty vakio hevosissakin jonkin verran eroa jos kuplaan vertaa...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...