tono Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Yritin tuossa asennella sähköjä lisäpitkille releellä, joka vaatii koko ajan virtaa jotta kytkee. Otin virran (tai luulen ainakin) pitkille menevästä johdosta, jolloin kun pitkät kytketään pitäisi myö lisäpitkien syttyä/sammua. Mutta ensimmäisen kokeilun aikana, eli lyhyet päälle ok, pitkät päälle ok, lyhyet uudestaan päälle jäävätkin lisäpitkät päälle. kokeilin kahdella releellä (toinen joku laatu saksalainen ja toinen halpis) sama ongelma. Yleismittarilla kokeillessa pitkille tulee lyhyiden ollessa päällä 6 v o.o mistähän sitä sinne joutuu? Ainiin puhdistin myös pitkien releen nastat ja näytti toimivan käsin ihan ok. Eli ei kait releessä vika. Kellään mitää haisua mistä kannattaisi alkaa ehtimään? Ja kuplahan oli -72, 1300, 12v sähköillä. Quote Link to comment
JM Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Kaverin autossa oli sama vika. Valonvaihto viiksi "vuoti" sähköä. Vika korjaantui vaihtamalla viiksi. Quote Link to comment
tono Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 no perhana, just toissakesänä vaihdettu uuteen. ,mutta täytyy tarkistaa onko siellä mitään hämminkiä. Quote Link to comment
Guest thing181 Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 No ne valojen maadoitukset? Eli kuulostaa siltä lyhyiden maadoitus kiertää nyt pitkien polttimon kautta tai jotain. Eli puhdistelua siellä umpioissa... Quote Link to comment
tono Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 No ne valojen maadoitukset?Eli kuulostaa siltä lyhyiden maadoitus kiertää nyt pitkien polttimon kautta tai jotain. Eli puhdistelua siellä umpioissa... Kaikki on kyllä johdoistakin viime kesänä uusittu ja katselin ne, eikä siellä mitään ihmeellistä kyllä näkynyt., mutta katsellaan vielä uudelleen nekin. Ja vilkkuviiksestä en mitään vikaa löytänyt. Quote Link to comment
metake Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Valorele saattaa myös päästää sähköä läpi, mutta eniten kyllä kallistuisin kanssa tuohon maadoitusongelmaan. Valonvaihtoviikseltähän ei sähköä mene kuin releelle, joten sen vuotaminen ei vaikuta haamujännitteisiin valojen piuhassa, Quote Link to comment
tono Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 Valorele saattaa myös päästää sähköä läpi, mutta eniten kyllä kallistuisin kanssa tuohon maadoitusongelmaan. Valonvaihtoviikseltähän ei sähköä mene kuin releelle, joten sen vuotaminen ei vaikuta haamujännitteisiin valojen piuhassa, Kävin pikaisesti maadottamassa siihen maadoituspaneeliin mikä sieltä kojelaudan takaa löytyy, ei ainakaan lisäreleen toimintaa mitenkään muuttanut, joten taitaa tuo pää valorele olla pikkasen viallinen. Täytyy huomenna käydä kattelemassa, että onko porvoossa mikään autopulju auki : ) Quote Link to comment
metake Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Irrota se pitkien johto siitä releestä, ja mittaa suoraan releen kannalta sekä irtonaisesta pitkien johdosta, että kummasta suunnasta se 6 volttia tulee. Quote Link to comment
tono Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 Irrota se pitkien johto siitä releestä, ja mittaa suoraan releen kannalta sekä irtonaisesta pitkien johdosta, että kummasta suunnasta se 6 volttia tulee. Mittasin sen päivällä sulakerasiasta irtonaisesta johdosta niin releeltä päin tuli. Quote Link to comment
metake Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Irrota se pitkien johto siitä releestä, ja mittaa suoraan releen kannalta sekä irtonaisesta pitkien johdosta, että kummasta suunnasta se 6 volttia tulee. Mittasin sen päivällä sulakerasiasta irtonaisesta johdosta niin releeltä päin tuli. Sittenhän se on melko selkee asia, rele vaihtoon. Tuohon ei sitten käy normi rele, vaan pitää olla juurikin tuohon tarkoitettu. Kuplan rele on ns. vaihtorele, eli pitää asentonsa vaikka heräte poistuu. Quote Link to comment
tono Posted April 2, 2010 Author Share Posted April 2, 2010 Irrota se pitkien johto siitä releestä, ja mittaa suoraan releen kannalta sekä irtonaisesta pitkien johdosta, että kummasta suunnasta se 6 volttia tulee. Mittasin sen päivällä sulakerasiasta irtonaisesta johdosta niin releeltä päin tuli. Sittenhän se on melko selkee asia, rele vaihtoon. Tuohon ei sitten käy normi rele, vaan pitää olla juurikin tuohon tarkoitettu. Kuplan rele on ns. vaihtorele, eli pitää asentonsa vaikka heräte poistuu. Jeps, huomasin sen tänään kun katselin sitä relettä vähän tarkemmin Quote Link to comment
tono Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 nonni nyt tänään vaihdoin releen eikä auttanu : ( ideoiita miten noi lisäpitkät sais kytketyks? tai onkelman ratkaistuks. Quote Link to comment
tono Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 nyt löytyi yksi mystinen sini-ruskea viivainen johto, eikä sähkökaavio joka on jostain netista 72 vuoden malliin löydetty, tunne koko johtoa o.o Näyttää kyllä ihan orginaali asennukselta. Kellään tietoa? : ) JOs vika ois vaikka siinä! niin ja johto tulee jostain ratti akselille menevästä nipusta, Quote Link to comment
Guest Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Releen maadoitus maahan, herate pitkien varoitusvalolta, syotto sulakerasiasta mista vaan loytyy jatkuva +12V paksulla piuhalla, ja lahto sitten lisapitkille. Jos sulla palaa auton omat pitkat aina lyhyiden kanssa yhtaikaa niin kohta sulaa piuhat. Silloin palaa myos pitkien merkkivalo aina. Kato miten se toimii. Quote Link to comment
tono Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Releen maadoitus maahan, herate pitkien varoitusvalolta, syotto sulakerasiasta mista vaan loytyy jatkuva +12V paksulla piuhalla, ja lahto sitten lisapitkille. Jos sulla palaa auton omat pitkat aina lyhyiden kanssa yhtaikaa niin kohta sulaa piuhat. Silloin palaa myos pitkien merkkivalo aina. Kato miten se toimii. Noin olen kytkenytkin sen releen. Ja ei pala pitkät ja lyhyet samaan aikaan, muuta kuin lisäpitkät palaa aina --> rele saa sen n.6v lyhyillä valoilla ja 12 v pitkillä Quote Link to comment
tono Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 korjausta edelliseen, pitkät palaa himmeästi, kun napsii lyhyen pois sulakerasiasta. Mutta jos nappaa molemmat niin ei pala kumpikaan ja lisäpitkätkin sammuu. ja sitten kun kytkee takaisin niin ei pala mitkään pitkät edes himmeästi o.0, mutta kun kytkee toisenkin lyhyen niin taas syttyy. Vaikka on vetänyt suoraan virran sulakerasialta ja maan siitä liitäntä pisteeltä. höh. Kaikki rattiakselille menevät johdotkin irrotin ei vaikutusta. Oikeasti meikäläisen huumori alkaa loppumaan tuon kanssa! Minkäänlaisia ideoita? kun lyhyet päällä pitkille tulee 5,7v Onkos tuolla muuten vaikutusta kun tuiossa on nykyään H4 lamput, että eikös alumperin tuiossa oo ollu normilamput? Mielenkiintoisia nuo H4 lamput kun kaikki navat jotenkin johtaa toisiinsa kun virtamittarilla katto sama, oli avaamattomassakin lampussa, että ei kai niissä vikaa? Quote Link to comment
Guest Variant Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Onkos tuolla muuten vaikutusta kun tuiossa on nykyään H4 lamput, että eikös alumperin tuiossa oo ollu normilamput? Mielenkiintoisia nuo H4 lamput kun kaikki navat jotenkin johtaa toisiinsa kun virtamittarilla katto sama, oli avaamattomassakin lampussa, että ei kai niissä vikaa? Tuon kuvauksen perusteella lampun molemmat hehkulangat ovat ehjiä eli ei vikaa. Quote Link to comment
tono Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 okei, ongelmaa en vieläkään saanut ratkaistuksi. Noh kaks viikkoa aikaa taas miettiä tääl kasarmin lämmössä. Quote Link to comment
Guest thing181 Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 H4 kannalla johdot oikeassa järjestyksessä? Enkä muista tähän hätään mikä kuuluu minnekkin, mutta kai joku sen osaa kertoa... Quote Link to comment
tono Posted May 17, 2010 Author Share Posted May 17, 2010 H4 kannalla johdot oikeassa järjestyksessä?Enkä muista tähän hätään mikä kuuluu minnekkin, mutta kai joku sen osaa kertoa... http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_604.jpg tion mukaan eilen korjattu, mutta ei vaikutusta : S oli maa ja lyhyet ajovalot kytketty väärin. Mutta sama ongelma vieläki :S Quote Link to comment
tono Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 kokeilin tehdä käänteisesti tossa äsken, eli lyhyiltä heräte ja sitten kun ei oo kytketty, niin virta lisäpitkille. mut sama ongelma. Tätä menoa en ikinä saa toimivia lisäpitkiä tuohon 8( Voikos noi valot laittaa sillei että ne saa kahdesta paikasta päälle, eli kun normi viiksestä laittaa niin syttyy/sammuu vaan auton omat pitkät ja sit toisesta nappulasta saa sekä lisäpitkät ja auton omat päälle/pois. Eli kumminkin valot sammuis yhdesta katkaisijasta. Quote Link to comment
Fileas Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 toimiiko auton omat valot normaalisti?? Jos toimii, niin pitkiltä otat ohjauksen lisärien releelle, ei tämä _voi_ olla ylitsepääsemätön vika! Quote Link to comment
tono Posted May 30, 2010 Author Share Posted May 30, 2010 toimiiko auton omat valot normaalisti??Jos toimii, niin pitkiltä otat ohjauksen lisärien releelle, ei tämä _voi_ olla ylitsepääsemätön vika! no siis jostain sinne aina putkahtaa se 5 v... sen verran että rele kytkeytyy...Eli kai siellä omissa valoissa silloin on vikaa? Eihän sen pitäisi olla, mut... Noh huomenna täytyy vielä katsoa, pohtia ja pakertaa. Sitte lyön hanskat tiskiin ainakin päiväksi. Quote Link to comment
tono Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Nonni sanokaas mitä kaikkialta noi valosysteemit pitää maadoittaa? jos sieltä nyt vielä kattelis vikaa. Quote Link to comment
NordBling Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Lyhyelle ja pitkälle on yksi yhteinen maa eli siis yksi niistä kolmesta ajovalopolttimoon tulevasta johdosta (ruskea). Tämä miinusjohto on yhteydessä vilkun miinukseen ja johto on maadoitettu johonkin kohtaan korissa, en muista mihin on kuplassa. Lisäpitkien rele tarvii maan, navasta 86. Releen napaan 30 tulee + akulta tai sulakerasialta, kunhan tulee sulakkeen kautta. Napaan 85 kytketään heräte, eli johto jossa on 12V kun pitkät ovat päällä, normaalisti tämä ryöstetään ajovaloumpiolle menevästä pitkien + johdosta. Navasta 87 vedetään + johdot lisäpitkien polttimoille, lisäpitkien polttimoiden kannat maadoitetaan kunnolla johonkin. KYTKENTÄKAAVIO KUPLA -72 Tuosta pitäisi selvitä johtimien väritkin. Quote Link to comment
mikko k Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Ylläolevaa ohjetta helpommalla ei voi lisävaloja kytkeä. Käytä sitä. Ellei sittenkään toimi, niin laita vaikka 6V polttimot.... ;-D Quote Link to comment
metake Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Hehee, hauska ketju :D Kaveri kyselee miksi omien ajovalojen pitkien piuhassa on 6 volttia jännitettä vaikka on puolikkaat päällä, ja hepulle tyrkytetään ohjeita miten lisävalojen rele kytketään :D Missäpäin tää sun auto on? Alkaa tuntua että tähän tarvitaan jonkun sortin manaaja tai shamaani selvittään vika, mutta voishan sitä vilkaista jos auto on lähistöllä.. Quote Link to comment
tono Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Askolassahan se lepäilee (porvoon/mäntsälän naapurikunta). Kyllä tässä pikkuhiljaa jotain shamaania alkais tartteemaan : ( Quote Link to comment
metake Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 No eihän tuo olis kovinkaan kaukana, liekö jos onnistuttais jossain nokakkain niin vois ihan omin silmin ihmetellä tuota, olis hiukan helpompi ettiä vikaa. Palataan asiaan vaikka yv:llä.. Quote Link to comment
multanen Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Thing181 on varmaan oikeilla jäljillä. Vaikka jo kerran on katottu että H4 polttimon johdot on oikein, niin kannattaa vielä kerran tarkastaa ettei ole maa "peilikuvana" väärässä paikassa polttimoiden persuuksissa. Selittäisi hyvin nuo oireet... Quote Link to comment
NordBling Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Hehee, hauska ketju :D Kaveri kyselee miksi omien ajovalojen pitkien piuhassa on 6 volttia jännitettä vaikka on puolikkaat päällä, ja hepulle tyrkytetään ohjeita miten lisävalojen rele kytketään :D Missäpäin tää sun auto on? Alkaa tuntua että tähän tarvitaan jonkun sortin manaaja tai shamaani selvittään vika, mutta voishan sitä vilkaista jos auto on lähistöllä.. Niin, tää on tosiaan ketju, eli ei erillisiä vastauksia ensimmäiseen postaukseen. Tuo mun teksti oli tarkoitettu suht tyhjentäväks vastaukseks edelliseen kysymykseen mitä kaikkea pitää maattaa. Quote Link to comment
tono Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Thing181 on varmaan oikeilla jäljillä. Vaikka jo kerran on katottu että H4 polttimon johdot on oikein, niin kannattaa vielä kerran tarkastaa ettei ole maa "peilikuvana" väärässä paikassa polttimoiden persuuksissa. Selittäisi hyvin nuo oireet... Täytyy joo vielä katsoa ja toivoa että vika olisi siellä. Ei kellään olisi nyt varmaa tietoa mikä mihinkin? : ) Quote Link to comment
multanen Posted June 1, 2010 Share Posted June 1, 2010 Thing181 on varmaan oikeilla jäljillä. Vaikka jo kerran on katottu että H4 polttimon johdot on oikein, niin kannattaa vielä kerran tarkastaa ettei ole maa "peilikuvana" väärässä paikassa polttimoiden persuuksissa. Selittäisi hyvin nuo oireet... Täytyy joo vielä katsoa ja toivoa että vika olisi siellä. Ei kellään olisi nyt varmaa tietoa mikä mihinkin? : ) Tää on aika havainnollinen kuva: Quote Link to comment
tono Posted June 1, 2010 Author Share Posted June 1, 2010 Thing181 on varmaan oikeilla jäljillä. Vaikka jo kerran on katottu että H4 polttimon johdot on oikein, niin kannattaa vielä kerran tarkastaa ettei ole maa "peilikuvana" väärässä paikassa polttimoiden persuuksissa. Selittäisi hyvin nuo oireet... Täytyy joo vielä katsoa ja toivoa että vika olisi siellä. Ei kellään olisi nyt varmaa tietoa mikä mihinkin? : ) Tää on aika havainnollinen kuva: Uskokaa tai älkää, niin tuolta eniten tarkistetusta paikastahan se vika löytyi! Nyt toimii enemmän kuin täydellisesti, eli pitkät sammuu silloin kun kuuluukin ; D Kiitoksia kaikille! Uskohan tässä meinasi loppua, mutta vaikeuksien kautta voittoon! Nyt kun vaan olisi joskus pimeääkin niin pääsisi testaamaan kunnolla :) Voi tätä ilon päivää. Tais olla sellainen vajaan parin kuukauden rojekti : ) Kiitoksia kaikille! Usko Edit: Aika puusilimä oon ollu ku olen onnistunu lukemaan tuotakin väärin: http://www.autosahko.net/kuvat_tuotteet/img_604.jpg eli pitkät ja ja maa oli väärässä paikassa, vaikka noinkin kokeiltu. Todennäköisesti myös rele oli paskana, joten oli monen asian summa. vois vaikka korkata yhen juhlan kunniaksi! Quote Link to comment
Guest thing181 Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Hyvä kun selvis. Vai joko humaltu? Aika sekava toi autosähkön kuva, ei ihme että menee piuhat väärin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.