Jump to content

Vettä imaisseen koneen elvytys


Guest Pyrres

Recommended Posts

Guest Pyrres

Eli ongelmani koskee kuplan moottoria joka on nyt seissyt n.1.5vuotta lukuunottamatta satunnaisia pyörittelyjä. Kone imaisi nyt talvella sisäänsä huomattavia määriä vettä. Öljytilassa oli ilmeisesti vettä+bensaa+öljyä (ei tietoa oliko vettä mutta selkeät kerrostuma kirkkaan bensan ja öljyn sekoitukselta haisevan nesteen ja öljyn välillä) jota oli noin 5.5l koneessa. Lisäksi sylintereistä pukkasi vettä varsin mallikkaasti ja olivat tehneet hydraulisen lukon joten kone ei pyörinyt ennen tulppien poistoa kuin yhden kierroksen sisälle tuotua. Ulkona ollessa ei pyörinyt ollenkaan. Myös kaasutin Dellorto DRLA40 on ottanut itseensä, kaasuläpät olivat jumissa mutta sain liottamalla ne liikkumaan. Myös kaasuttimen kiihdytyspumpun kansi vuotaa enkä tiedä onko kansi suora ja kuuluuko kalvon alla olla yksi vai kaksi aukinaista kanavaa (yksi on auki ja yksi on joko tulpattu tai tukossa mutta en tiedä kuuluisiko olla auki).

 

Tein koneeseen öljynvaihdon, vaihdoin tulpat, tulpanjohdot, elvytin kaasarin kaasuläpät liikkuviksi ja pyörittelin konetta niin että kaadoin imusarjoista öljyä sylintereihin jotta saivat voitelua+liotusta (sen jälkeen pyörittelin startilla niin että ovat nyt valuneet pois). Ei edes yritä vaikka kaataisi bensaa suoraan kurkuista. Kipinästä ei tietoa koska olen ollut yksin tallilla joten en ole voinut tarkistaa. Puristuksia tuntuu ainakin käsin pyöritellen olevan.

 

Kai se kone sitten pitää sieltä irti kammeta. Nyt vain tarvittaisiin yksinkertaisia ohjeita siihen mitä tehdä kuplan koneelle tuossa tilanteessa. Osiksihan se menee ja varmaan sylinterit ja männät ainakin uusiksi. Mutta mitä muuta tuo vesi on voinut vaurioittaa? En ole koskaan kuplan konetta purkanut, ja sitä ennenkin vain yhden Kadetin koneen. Joten tarvitsen mahdollisimman yksityiskohtaiset ohjeet mitä ottaa huomioon, mitä tehdä ym ym.

 

Kone on n.1.7l ja ilmeisesti takomännillä, n.10puristukset, varsin rankat nokat, portatut 2r kannet, kaasarina keskellä Dellorto DRLA40, kevennetty vauhtipyörä, käärmeenpesä, ym.

 

EDIT:Lisäilty tietoa ja korjailtu kirjoitusvirheitä.

Link to comment

virranjakajan sisäkalut elikkäs kärjet kantsii putsata ja säätää siihen 0,4 milliin ja sit ota parin metrin pätkän sähköjohtoa,laitat abikon päähän ja tökkäät sen starttiin siihen herätevirran paikalle ja kas et tarvi enää apuria. Käännä avaimesta virta päälle ja laita nyt sen johdon toinen pää puolan plussaan jolloin koneen pitäs startata jos ei starttaa niin puolalles ei tuu virtaa. Jos starttaa niin hyvä,pääset etsimään kipinää tulpilta mukavasti vaikka jakkaralla istuen. Puristuksetkin ompi hyvä vilkasta et ovatten suht tasaset. Siitä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Link to comment
Guest Pyrres

Puristukset ovat epätasaiset. Totesin tänään. Avasin jakajan ja katsoin että nelosen kohdilla tuntuu varsin löysältä verrattuna muihin, jossain taas on sitten puristuksia senkin edestä. Eli auki se on otettava. Mutta mitä ottaa huomioon tuota tehdessä.

 

Jos otan koneen auki, niin mitä todennäköisesti on pilalla muuta kuin pytyt ja männät? Ja mitkä kannattaa uusia. Ajattelin että jos laakerit laittaisi uusiksi vaikka alle 5000km ajettu kone onkin. Eipähän jäisi niistä kiinni ainakaan. Tiivisteet toki myös. Mitäs muuta?

 

Ja onko jollain veikkauksia osien hintojen suhteen, olettaen että saan tuon kaasarin toimintaan, niin missä hintaluokassa liikutaan osien suhteen. Laskisin itse jossain nettikaupassa jos vaan tietäisin mitä kaikkea tuossa koneen avauksessa menee osia ja mitkä kannattaa uusia.

Link to comment

Osia saa edullisesti keiteleen koneesta, aircooledista, k-raakilta ja ooberin pojilta (ks. yritysten myyntipalsta) Kaikki riippuu siitä mitä vesi on saanut aikaan kampikammion (lohkon) sisällä. Mulla pari kertaa talven aikana kilpurissa mennyt vettä koneeseen ja ei ollut mitään tuhojaan tehnyt. Taasen eriasia mikäli lohko/männät ym syöpynyt, männätkin voi lasikuulapuhaltaa puhtaiksi. Kaikissa pytyissäkään ei välttämättä ole ollut vettä ollenkaan (imuventtiili kiinni) nimimerkillä kokemusta.

 

Lohko aar-poraukseen uudet laakerit ja männänrenkaat, pytyt jos tilanne sen vaatii. Kansien koneistus tarvittaessa ja alakerran tasapainotus (kannattaa olla tarkka jos merkkejä kammessa ja vauhtipyörässä).

Link to comment

Vp ja kammen merkkaat jos ei ole merkattu jo. Eli lyöt meistillä merkit jotta saat ne samaan kohtaan toisiinsa nähden. Kampiakselin ja nokka-akselin ajoitus on merkattu pisteillä. Arvot löytyy aika hyvin täältä palstalta kun hiukan käyttää hakua. Kun otat työntötangot pois merkkaa ne ettei mene sekaisin, sama nostajille.

Link to comment

venttiilit voi olla jumissa nelospytyssa ja siksi huonot puristukset.

 

Tulpat ei aina kuivattamallakaan enaa tule kuntoon.

 

Pahin riski hydrolukossa on, etta kiertokanget menee mutkalle jos vakisin yrittaa konetta pyorittaa ja mannan ja palotilan valissa on vetta, ja venat kiinni. Vesi ei puristu yhtaan, seuraava paikak mika antaa periksi on kiertokanki.

Link to comment
Guest Pyrres
venttiilit voi olla jumissa nelospytyssa ja siksi huonot puristukset.

 

Tulpat ei aina kuivattamallakaan enaa tule kuntoon.

 

Pahin riski hydrolukossa on, etta kiertokanget menee mutkalle jos vakisin yrittaa konetta pyorittaa ja mannan ja palotilan valissa on vetta, ja venat kiinni. Vesi ei puristu yhtaan, seuraava paikak mika antaa periksi on kiertokanki.

 

Niinhän se on. Noista on Caterpillareista parista kokemusta. Halkas yhdestä jopa sylinteriputken. Toivotaan että alakerta itsessään on ehjä hapettumia ym lukuunottamatta. Lyön koneen osiksi heti kun vain saan tunkin ja pukit. Eikös se lyhykäisyydessään mene kuplan koneen kohdalla että auto ylös, vaijerit ja johdot irti, ne neljä pulttia/mutteria irti laatikon ja moottorin välistä ja sen jälkeen kone tunkin tai jonkun varassa lattialle ja liuttaa auton takahelman alta pois. Onko tuossa mitään mikä helposti hajoaisi tai menisi pieleen?

Link to comment

muut varmaan jatkaa (toivottavasti) mutta yksi tarkea juttu on varmistua siita ettei ala laskemana konetta alas liian aikaisin, niin etta vaihteiston akseli taipuu. Sen pitaa tulla kokonaan kytkimesta ulos eli konetta vedettava tarpeeksi taaksepain ensin. Tilaa saa lisaa jos saa otettua pakoputkiston ensin pois. Tiukkaa on muuten. Takimmainen jaahdytyspelti on hyva ottaa veks ensin joka tapauksessa. Kun kytkinakseli on selkeasti ulkona koneesta, voi koneen takaosaa alkaa kallistamaan alaspain jotta saa taas lisaa tilaa laskea koko hokotys alas. Takaisin se menee myos *pienessa* kulmassa ensialkuun, alimmat pinnapultit ekana reikiinsa ja ne sitten ikaankuin vahan ohjaavat loput hollilleen.

Link to comment
Guest Pyrres

Pitää siis yrittää repiä tuo käärmeenpesä pois. Pitää varmaan käydä öljyämässä pultit jo hyvissä ajoin. Ja mitä jäähdytyspeltiä tarkoitat. Jos meinaat sitä mikä on takahelman ja hihnapyörän välillä niin itsellä ei moista ole, kaikki muut pellit olivat kunnossa, mutta tuo oli aivan läpimätä joten on ollut ilman.

Link to comment
Pitää siis yrittää repiä tuo käärmeenpesä pois. Pitää varmaan käydä öljyämässä pultit jo hyvissä ajoin. Ja mitä jäähdytyspeltiä tarkoitat. Jos meinaat sitä mikä on takahelman ja hihnapyörän välillä niin itsellä ei moista ole, kaikki muut pellit olivat kunnossa, mutta tuo oli aivan läpimätä joten on ollut ilman.

 

Kaarmeenpesa on usein helpompi koneen irrotuksessa, ei ehka tartte irrottaa. Toisaalta, ilkeeta sitten kesken kaiken huomata etat tartteepas sittenkin :D

 

Just sita peltia tarkoitan. Ja se taytyy olla paikoillaan, ja kaikki muut kans, seka tiivisteet.. silla muuten JAAHDYTYSpuhallin imee koneen alta tulikuumaa ilmaa ja moottori ylikuumenee.

Link to comment
Guest Pyrres

Tiedän, monesti piti tehdä jostain korvaava pelti. Mutta kone kun tuntui toimivan eikä kaupungissa kauheasti pyöritelty niin annoin olla. Pitää se kuitenkin nyt kun tuon elvyttää/tekee uuden koneen niin jostain hommata.

Link to comment
Guest Pyrres

Olen nyt saanut tuon koneen siihen tilaan että kaikki muu paitsi öljynjäähdytin, virranjakaja ja hihnapyörä+vauhtipyörä ovat irti. Mitenkä tuosta kannattaisi edetä? Mitenkä tuo vauhtipyörä kannattaisi irroittaa? Onko kierteet normaalisuuntaiset vai eivät, ja tarvitseeko jotain erikoistyökaluja? Vai voiko koneen halkaista ilman irroitusta? Jos kyllä niin aiheuttaako myöhemmin ongelmia?

Link to comment

Ensin hihnapyora irti. Pultissa kierteet normaali suuntaan.

Tassa soppeli ulosvetaja:

http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 1064589978

 

Sitten vauhtipyoran lukitus paikoilleen tallaisella tyokalulla:

http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 06&cartid=

 

ja sitten pultti auki ISOLLA hylsylla ja vaantovarrella, Biltemasta saa ainakin halvalla. 3/4" tai 1" kara, pienemmat murtuu.

36mm. Normaalisuuntaan kierteet, TODELLA tiukka.

 

Oljynjaahdyttimen voi ottaa irti milloin haluaa.

 

Oljypumppu vedetaan taman jalkeen ulos. Loysaa lohkon pultteja siita lahistolta jotta se tulis ulos helpommin. Tahankin on olemassa ulosvetaja, ala kampea ruuvimeisselilla tiivistepinnan valista!

http://www.aircooled.net/new-bin/viewpr ... 1064589978

 

Sitten otetaan oljypohjan peitelevy pois, siivila ja tiivisteet myos.

 

Sit voi koneen halkaista jos mannat ja pytyt on jo pois. Putsaa lohkoa ulkopuolelta ensin ja varmistu etta kaikki pultit loytyy. Yksi on vahan piilossa ykkospytyn juuressa, vauhtiksen puolella ikaankuin poterossa joka keraa likaa niin paljon ettei mutteria tahdo nahda.

 

Ala kampea taaskaan lohkon tiivistepintojen valista millaan tyokalulla.

Kun olet varma etta kaikki mutterit on irti, niin voit naputtaa kevyesti puukon lohkon sauman valiin sielta vauhtipyoran paasta, ylimmasta kohtaa. Siella ei ole oljytilaa takana. Muualla ei tallaista kohtaa taida olla.

Link to comment
Guest Pyrres

Jaahas, siitä voikin siis tulla varsin mielenkiintoinen operaatio. Pitääpi varmaan viedä jonnekin tutulle korjaamolle jossa on välineet, ei tuossa itse oikein viitsi yhden avauksen takia hommata yhtä sun toista.

Link to comment

Ei noita työkaluja tarvitse välttämättä tosin helpottavat elämää itse käytän vauhtipyörän avauksessa ja kiinnityksessä metristä lattaraudan pätkää johon on porattu reijät niin että sen saa kiinni paineasetelman kiinnitysreikiin. Ja hyvällä tuurilla hihnapyörä ei ole niin piukassa että tarvitaan ulosvetäjää. Ja sitä ei saisi kammeta sen takia millään meisselillä ettei se väänny käyttökelvottomaksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...