Jump to content

jäähdytetyt männät?


Guest fgronlun

Recommended Posts

Juu tekeminen ei tuota ongelmaa vaan kyseisten tuotteiden saatavuus! Ihmetyttää vain miksi nuo on pitänyt noin lukita reikiinsä....

Parempia ajatuksia lukitsemisesta?

Suutin on n. 6mm paksu ja tilaa varsinkin kolmos pytyllä todella rajoitetusti.

 

Tuossa näkyy hyvin suuttimen muoto. Ja tuo kartio pää on se pää joka ei jää näkyviin.

http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/287938-oil-squirters-3-2ss-rebuild.html

Link to comment

Laakerin suunnasta on vaikea aloittaa se reikä, varmaan jos jyrsimellä tekis just oikeaan kohtaan tasaisen lähtöpinnan koska eihän se öljy (eikä oikeastaan laakerikaan tässä mittakaavassa) tiedä millainen kanava siellä laakerin takana on. Silloinhan tuo on kyllä varmasti oikein toimiva tapa.

Link to comment
  • 1 year later...

Yhteenvetona vanhaa viestiketjua päivittäen:

  • Porsche 911:n öljyruiskuilla tehtäessä (josta tämän ketjun kuvatkin), reikä porataan koko laakeripukin läpi laakeripukin keskilinjaan pituussuunnassa katsottuna.
  • Reikää ei porata siis öljykanavaan, vaan laakeripukin läpi jolloin öljy ruutalle tulee runkolaakerin takana olevaa uraa myöten.
  • Reiän voisi porata myös laakeripukin sisäpinnalta jolloin öljyruiskua ei tarvitsisi erikseen lukita kun reiän voisi jättää päästään vajaaksi. Tällöin porauksen pitäisi vaan lähteä kaarevalta pinnalta joka vaatinee ensin jyrsimellä tasaisen lähtöpinnan tekemistä.
  • Jos reikä porataan läpi joka on helpompaa, pitää öljyruiskun paikallaanpysyminen varmistaa esim. lukkoliimalla ja pistepuikolla tyssäämällä (kuten ketjun kuvissa)
  • Öljyruisku avautuu vasta kun öljynpaine on riittävän suuri (esim. 2 tai 3 bar) joten ruiskut eivät vaikuta tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla
  • Öljyn kulutus on kuitenkin suurempi sitten kun ruiskut avautuvat. Tästä syystä pumpun on syytä olla suurempi. Omakohtaisen kokemuksen mukaan 30mm rattailla oleva alumiinirunkoinen pumppu riittää hyvin. Jos tekee lisäksi venajousien jäähdytyksen, hoover modeja jne niin kerrankin suuremmasta ei varmaankaan ole joka päivä haittaa :D
  • Öljyruiskujen olemassaolon huomaa öljynpainemittarista - öljynpaineen nouseminen kierroksia hitaasti lisäämällä hetkeksi pysähtyy/hidastuu ruiskujen aukeamispaineen kohdalla. Mutta ei pitkäksi aikaa, ~200-300 rpm myöhemmin öljynpaineet jatkavat kyllä nousemista.
  • Öljyruiskut lisäävät öljyn lämpötilaa merkittävästi. Ne öljysuihkut ihan oikeasti jäähdyttävät mäntää ja kaikki lämpö siirtyy kampikammion pohjalle öljyyn. Tästä syystä öljyruiskuja käytettäessä on syytä käyttää myös öljyn lisäjäähdytystä vakiojäähdyttimen lisäksi.

Miulla on ollut T1 alumiinilohkossa nuo öljyruutat n. 6000 km ajan josta ehkä 2000 km on ollut radalla kilvanajoa. Ongelmia niistä ei ole syntynyt kun öljynjäähdytystä on tehostettu huomattavasti. Katukäytössä leppoisalla Norjan reissulla en viitsinyt laittaa edes flektiä lisäjäähylle enkä paine/lämpömittareita koska moottorissa oli öljynlämmöt pysyneet kurissa hyvin kisa-ajossakin. Käyttö-öljynä (nokan/nostajien sisäänajo erikseen = zddp-lisällä) mie käytän kaikissa ilmajäähykoneissa 5W-50 täyssynteettisiä (yleensä Neste 1 koska se on Tokmannilla silloin tällöin oikein hyvässä alennuksessa).

 

Puavo

  • Like 3
Link to comment

Yhteenvetona vanhaa viestiketjua päivittäen:

  • Porsche 911:n öljyruiskuilla tehtäessä (josta tämän ketjun kuvatkin), reikä porataan koko laakeripukin läpi laakeripukin keskilinjaan pituussuunnassa katsottuna.
  • Reikää ei porata siis öljykanavaan, vaan laakeripukin läpi jolloin öljy ruutalle tulee runkolaakerin takana olevaa uraa myöten.
  • Reiän voisi porata myös laakeripukin sisäpinnalta jolloin öljyruiskua ei tarvitsisi erikseen lukita kun reiän voisi jättää päästään vajaaksi. Tällöin porauksen pitäisi vaan lähteä kaarevalta pinnalta joka vaatinee ensin jyrsimellä tasaisen lähtöpinnan tekemistä.
  • Jos reikä porataan läpi joka on helpompaa, pitää öljyruiskun paikallaanpysyminen varmistaa esim. lukkoliimalla ja pistepuikolla tyssäämällä (kuten ketjun kuvissa)
  • Öljyruisku avautuu vasta kun öljynpaine on riittävän suuri (esim. 2 tai 3 bar) joten ruiskut eivät vaikuta tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla
  • Öljyn kulutus on kuitenkin suurempi sitten kun ruiskut avautuvat. Tästä syystä pumpun on syytä olla suurempi. Omakohtaisen kokemuksen mukaan 30mm rattailla oleva alumiinirunkoinen pumppu riittää hyvin. Jos tekee lisäksi venajousien jäähdytyksen, hoover modeja jne niin kerrankin suuremmasta ei varmaankaan ole joka päivä haittaa :D
  • Öljyruiskujen olemassaolon huomaa öljynpainemittarista - öljynpaineen nouseminen kierroksia hitaasti lisäämällä hetkeksi pysähtyy/hidastuu ruiskujen aukeamispaineen kohdalla. Mutta ei pitkäksi aikaa, ~200-300 rpm myöhemmin öljynpaineet jatkavat kyllä nousemista.
  • Öljyruiskut lisäävät öljyn lämpötilaa merkittävästi. Ne öljysuihkut ihan oikeasti jäähdyttävät mäntää ja kaikki lämpö siirtyy kampikammion pohjalle öljyyn. Tästä syystä öljyruiskuja käytettäessä on syytä käyttää myös öljyn lisäjäähdytystä vakiojäähdyttimen lisäksi.
Miulla on ollut T1 alumiinilohkossa nuo öljyruutat n. 6000 km ajan josta ehkä 2000 km on ollut radalla kilvanajoa. Ongelmia niistä ei ole syntynyt kun öljynjäähdytystä on tehostettu huomattavasti. Katukäytössä leppoisalla Norjan reissulla en viitsinyt laittaa edes flektiä lisäjäähylle enkä paine/lämpömittareita koska moottorissa oli öljynlämmöt pysyneet kurissa hyvin kisa-ajossakin. Käyttö-öljynä (nokan/nostajien sisäänajo erikseen = zddp-lisällä) mie käytän kaikissa ilmajäähykoneissa 5W-50 täyssynteettisiä (yleensä Neste 1 koska se on Tokmannilla silloin tällöin oikein hyvässä alennuksessa).

 

Puavo

Kiitos Puavo selventämisestä, näiden laitto alkaa kiinnostamaan vielä enenemmän, eli kysymyksiä tulee täältä vain lisää :)

Entäs sen 3. kanssa, mistä oli tuolla mainintaakin, miten sen ruiskun asentamisen kanssa, miten mahtui vielä poraamaan, ja onko sinun ruiskut ylä- vai alapuolella lohkon keskilinjaa, kuvassa taitavat olla alapuolella?? Tarvitseeko lohkoa kiilata hieman kallelleen porauksessa, eli tarvitseeko ruiskun kanavia porata hieman vinoon että osutaan laakeripukin keskelle mistä otetaan öljynpaine ruiskuille?? Ja ei kenelläkään sattuisi olemaan kuvia laittaa tänne näitten asentamisesta ja rakentamisesta..

Ja tietenkin, kuka näitä ruiskuja tekisi (Pekka?). Myös tieto siitä kuka tekee lohkon avarruksia pitempi iskuiselle kampiakselille, ja Hoover modeja nostajalinjaan voisi vinkata tänne...

Link to comment

Miusta mahtui helposti poraamaan myös 3. pytyn kohdan, mutta liekö kiinni sitten sylinteriaukon suuruudesta joka miulla on 94mm pytyille. Olisko ahtaampi pienemmillä.

 

Vinoon ei tarvinnut porata vaan ihan suoraan meni kyllä. Koko lohkon asemointi pylväsporaan nyt oli semmoista keplottelua joka tapauksessa, vaikka ristisyöttölaitteeseen suht hyvän tasopinnan lopulta saikin (ei tosin millään kiinni joten toinen käsipari oli paikallaan). Miun ruutat on myös tuossa alareunassa kun tein kuvien mukaan. Keskellähän kovin sumu osuu männäntappiin ja tarkoitus on kuitenkin roiskia mahdollisimman syvälle mäntään. Miulla ei tosin ole mitään käsitystä minkälaisen suihkukuvion tuollainen suutin tekee, sehän voi olla vaikka kovinkin pistemäinen.

Link to comment

Kiitos Puavo selventämisestä, näiden laitto alkaa kiinnostamaan vielä enenemmän, eli kysymyksiä tulee täältä vain lisää :)

Entäs sen 3. kanssa, mistä oli tuolla mainintaakin, miten sen ruiskun asentamisen kanssa, miten mahtui vielä poraamaan, ja onko sinun ruiskut ylä- vai alapuolella lohkon keskilinjaa, kuvassa taitavat olla alapuolella?? Tarvitseeko lohkoa kiilata hieman kallelleen porauksessa, eli tarvitseeko ruiskun kanavia porata hieman vinoon että osutaan laakeripukin keskelle mistä otetaan öljynpaine ruiskuille?? Ja ei kenelläkään sattuisi olemaan kuvia laittaa tänne näitten asentamisesta ja rakentamisesta..

Ja tietenkin, kuka näitä ruiskuja tekisi (Pekka?). Myös tieto siitä kuka tekee lohkon avarruksia pitempi iskuiselle kampiakselille, ja Hoover modeja nostajalinjaan voisi vinkata tänne...

 

Nostajalinjaan voi porata Hoover-modin itse kun ostaa pitkän poranterän (Biltemasta ostin oman teräni), mittailee hieman ja ostaa terään stopparin ettei poraa liian syvälle. Osaan kampikammioista tuota ei voi tehdä kun menee läpi. Sen huomaa kyllä kun tarkastelee asiaa ennen poraamista. Dremelillä ja sopivalla pallopääterällä voi jyrsiä ne nokkalaakereiden öljykanavat.

 

Mikäli itse ei uskalla tehdä niin tekijämiehet varmaan ilmoittautuvat.

 

Tuossa vähän havainnekuvaa öljyruiskujen poraamisesta. Erilaiseen moottoriin tosin. Nuo Porsche-öljyruiskut ovat aika rajun hintaisia ja edukkaampia löytää jos ei tarvitse olla Saksalaiset ruiskut.

post-3735-0-67802300-1504807942_thumb.jpg

Edited by PKW
Link to comment

Öljypumpun suurentamis tarvetta voi haarukoida esim. siten, että laskee montako prosenttia öljyn virtausalueiden (laakerivälykset ym.) kokonaispinta-ala kasvaa öljyruiskujen lisäyksen vuoksi ja kasvattaa öljypumppua vastaavasti yhtä paljon.

 

Noissa öljyruiskuissa kannattaa huomioida avautumispaine. Varsinkin jos meinaa pärjätä pienillä paineilla. Omien possun suuttimieni avautumispaine on 4,5bar. Ja muun merkkisissä rakennelmissa avautumis painee alkanee jostain ~2bar ylöspäin.

 

Lisäöljyn jäähdytyksestä sen verran, että kannattaa huomioidan öljyn jäähdyttimen virtausvastus. Jos koko öljy määrä kulkee lisäjäähdytimen kautta kun lisäjäähdytys tarve on pieni, valitaan helposti liian pieni kenno, jolloin virtaus vastus kasvaa älyttömästi. Helposti paine-eroa on barin verran kenno yli jos kenno ahdistaa ja putket/letkut ovat pienet. Kennon valinnassa on siis jäähdytystehon lisäksi hyvä huomioida painehäviö öljyn max. virtausnopeudella, varsinkin jos tähtää johonkin tiettyyn pääöljykanavan paineeseen. Setrabilta ja Mocalilta ainakin löytyi datalehdet kennoista niin ei tarvinnut ihan arvalla kennoa valita.

Edited by VW-63
Link to comment

Nostajalinjaan voi porata Hoover-modin itse kun ostaa pitkän poranterän (Biltemasta ostin oman teräni), mittailee hieman ja ostaa terään stopparin ettei poraa liian syvälle. Osaan kampikammioista tuota ei voi tehdä kun menee läpi. Sen huomaa kyllä kun tarkastelee asiaa ennen poraamista. Dremelillä ja sopivalla pallopääterällä voi jyrsiä ne nokkalaakereiden öljykanavat.

 

Mikäli itse ei uskalla tehdä niin tekijämiehet varmaan ilmoittautuvat

Ei liene uskalluksesta pääosin kiinni, vaan kyse oli siitä, että jos joku (esim. koneistamo, yksityinen henkilö) tekee näitä ja hänellä on valmiit työkalut ja koneet asian tekemiseen. Esim itsellä, työpaikalla ja kavereilla ei ole niin isoa pylväsporakonetta johon saisi lohkon kunnolla mahtumaan. Ja myönnettäköön sen verran kumminkin, että kun ei ole nähnyt näitä tehdyn, ja kun on ehtinyt upottamaan tuohon lohkoon aikaa ja rahaa, niin ei viitsisi lähteä sillä harjoittelemaan :)

 

Mites tuon ulkoisen järjestelmän öljynsyötön ja öljynpainesäädöt yms olisi hyvä tehdä, samasta koneen omasta öljylinjasta vai jollakin kuivasumppujärjestelmän öljypumpulla jossa toinen pumppu hoitaa vaan tämän ruiskutusjärjestelmän öljynsyötön??

Ja miten olette korottaneet öljynpainetta lohkossa että pääsee noille korkeille öljynpaineille (oliko jossakin mainintaa, että jopa 7 bar on järjestelmäpaine), vaihtamalla jäykemmän jousen öljynpaineventtiiliin tai säädettävän sellaisen ymss yms??

Edited by Kaipaa
Link to comment

Ei liene uskalluksesta pääosin kiinni, vaan kyse oli siitä, että jos joku (esim. koneistamo, yksityinen henkilö) tekee näitä ja hänellä on valmiit työkalut ja koneet asian tekemiseen. Esim itsellä, työpaikalla ja kavereilla ei ole niin isoa pylväsporakonetta johon saisi lohkon kunnolla mahtumaan. Ja myönnettäköön sen verran kumminkin, että kun ei ole nähnyt näitä tehdyn, ja kun on ehtinyt upottamaan tuohon lohkoon aikaa ja rahaa, niin ei viitsisi lähteä sillä harjoittelemaan :)

 

Mites tuon ulkoisen järjestelmän öljynsyötön ja öljynpainesäädöt yms olisi hyvä tehdä, samasta koneen omasta öljylinjasta vai jollakin kuivasumppujärjestelmän öljypumpulla jossa toinen pumppu hoitaa vaan tämän ruiskutusjärjestelmän öljynsyötön??

Ja miten olette korottaneet öljynpainetta lohkossa että pääsee noille korkeille öljynpaineille (oliko jossakin mainintaa, että jopa 7 bar on järjestelmäpaine), vaihtamalla jäykemmän jousen öljynpaineventtiiliin tai säädettävän sellaisen ymss yms??

 

Ei siihen reiän tekemiseen tarvita kuin noin kympin poranterä ja muutaman euron stoppari terään ja tietenkin se pora. Ihan tavallisella akkuporalla olen näitä itse poraillut :) Ei se ole siis poraamista erikoisempaa eikä kampikammiota tarvitse mitenkään sen enempää minnekään kiinnittää. Tietenkin saa jos haluaa eli ei siitä siis haittaa ole. Itsekin toki harjoittelin ensin roskiskampikammioon ja kun totesin sen olevan helppoa ei muuta kuin koneet tulille. Dremelillä ja pallopääterällä suurensin ne öljykanavat ja tein nostajiin kolmet viisteet. Kaverin sorvissa sitten tosin tehtiin venttiilikoneiston modit.

 

Mutta tosiaan kannattaa olla tarkkana ettei kampikammio ole sellainen johon tuota ei voi tehdä. Toki helpoimmalla pääsee kun koneistamoon vie.

 

Ulkoisen systeemin öljyn voi ottaa vaikka t-haaralla siitä missä öljynpaineventtiili on.

Edited by PKW
Link to comment

Liitetiedostossa taulukko jossa erilaisia öljyruiskuja voi vertailla.

 

Oma seuraava versio tullee olemaan ulkoisilla öljyruiskuilla viritelty versio. Samalla ajatuksella keinujen / venttiilien öljyämistä on ainakin ajaltetu joskus.

Oletko tehnyt tästä modista jo suunnitelmaa, esim. mihin sijoitat nuo suuttimet ettei tule kampiakselin eteen, miten viet öljylinjan suuttimelle lohkon läpi jne jne??

Link to comment

Oletko tehnyt tästä modista jo suunnitelmaa, esim. mihin sijoitat nuo suuttimet ettei tule kampiakselin eteen, miten viet öljylinjan suuttimelle lohkon läpi jne jne??

 

Öljylinja tulee kulkemaan kampikammion päällä ei siis sisällä ja päälle porataan sopivaan kohtaan reiät joihin suuttimet laitetaan kiinni ja ne kurkistavat sopivassa kohtaa sylinterinaukon kulmasta että öljyruisku osuu männän pohjaan.

 

Ei tämä ole mikään oma eikä uusi idea eli on näitä maailmalla tehty aiemminkin. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=8xR8ajVKkqA

 

esimerkki ko. ulkoisesta toteutuksesta. Hieman huonohko video tosin mutta idea selvenee.

 

Helpoin tapa saada öljyruiskut on tehdä kiertokankiin sopivat viisteet. Näin VW ohjeisti esim. nelostyypin tech bulletinissaan.

post-3735-0-64633000-1505058891_thumb.png

Edited by PKW
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...