-Alex- Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 Eli oon jossainvaiheessa päättänyt MSD:n vaihtaa suorasytytykseen, mahd. hukkakipinä tyyppiseen, jossa energiamäärä olisi yhtä iso tai melkein kuin MSD 6 al boksin kera. Ruiskuhan on jo megalla ohjattuna. Triggeripyörän ja hall anturin kiinnikkeen aattelin teettää piakkoin isomman leike-erän yhteydessä. Olisko kellään antaa mittoja näille osille? Anturiksi on tulossa aika yleinen honeywell 1GT101DC. Juuri nyt ei oo kone kasassa kun ei ole lohkoa. Quote Link to comment
Guest Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Suorasytytys ja hukkakipinä on aika eri asiat. Hukkakipinä toimii yhdellä anturilla, mutta jos suorasytytystä haluat, niin pitää lukea myös nokan asentoa. Tällöin saat sylinterikohtaisen ruiskutuksenkin toimimaan sen sijaan, että kaikki suuttimet ruiskii samaan aikaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 Aivan, okei. Virranjakajan kuitenkin haluan heittää "mäkeen" ja saada tilalle tehokkaan sytytyksen, olkoot se sitten hukkakipinä sytytys. Mitä vähemmän lisää osia, niin sen parempi. Quote Link to comment
wp Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Kaiva netistä datasheet tuolle Honeywellille niin sieltä löytyy hammastuksen mitat. Hampaiden väli on vähintään yhtä tärkeä kuin itse hampaan koko. VPV Motorracing Electronics myy myös Cherry GS 100502- anturia (tuotenumero 1111) joka voisi olla tuota Honeywellia parempi, ainakin hammastuksen koko saa olla pienempi. Lisäksi kiinnitys on kätevästi kahdella M12x1 mutterilla jotka tulevat anturin mukana (kova-anodisoitu alumiinirunko). Hinta kikareella 45eur Speksit Cherryn hammastukselle tästä: http://www.cherrycorp.com/english/sensors/op_speed.htm Quote Link to comment
-Alex- Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 Melkein taidan ton honeywellin hankkia. Saako hukkakipinä sytytyksestä rakennettua yhtä tehokkaan kuin esim. MSD 6 al sytytysboksilla olevasta? JaniM ehdotti tälläisiä puolia, toisiojännite olisi jopa 60-100kV: http://www.hestec.fi/store/index.php?ma ... ts_id=3610 http://www.034motorsport.com/ignition-s ... -p-39.html http://www.034motorsport.com/ignition-s ... -c-26.html Quote Link to comment
wp Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Mihin tarvitset noin rajusti kipinätehoa? Ahdettuun? Normaali Bosch-motorsportin hukkakipinäpuola riittää jo kohtuu pitkälle myös ahdettuna, poislukien alkoholimoottorit (oikeat, ei E85- laitteet). Quote Link to comment
-Alex- Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 No jos bosch motorsport puola riittää, niin se on hyvä. Aattelin vain jos hankkisi tehokkaat sytkävehkeet, mutta ilmeisesti ei tarvitse olla n. 200hv 2276cc ruiskukoneessa niin tehokkaita? No mutta, tälläisen triggeripyörän piirtelin, kuvassa myös edellämainittu hall anturi ja sen kiinnike. Quote Link to comment
JaniM Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Toi trikkeri pitää olla keskellä anturia, ei sivussa. Puuttuva hammas väärällä puolella. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 Ookei... Hihnapyörä on terästä, ja triggeripyörä on kiinni siinä, mahtaako toimia? Vai ottaako häiriötä? Jokatapauksessa joutuu triggeripyörää korottaan että anturi on keskellä hammasta. Quote Link to comment
JaniM Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Kyllä luulis toimivan. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 Aattelin jos olis tehnyt sen rosterista, mutta aisi 304 ei ole ferriittistä, joten jos tekis tavallisesta teräksestä tai ferriittisestä rosterista sekä tigillä hitsais navan siihen kiinni. Vai tarttisko se tuota napaa erikseen, jos M8 pultin reiät ei oo väljät, vaan luokkaa 8.0-8.2mm? Varmaan kyllä keskittäis paremmin jos tekis navan kuten kuvassa. Quote Link to comment
JaniM Posted September 9, 2010 Share Posted September 9, 2010 Mulla ollut ihan holkkien varassa myös trikkereitä ilman keskeltä kiinni. Hihnapyörä ekana perää antaa. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 Onko jani käyttänyt ohjevälystä triggerin ja anturin suhteen? Toimii varmaan isommalla välykselläkin, mutta parempi pysyä ohjevälyksessä. Honeywellillähän se tais olla 1-2mm. http://www.compel.ru/images/catalog/357/1GT101DC.pdf Quote Link to comment
JaniM Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Mahdollisimman lähellä tietenkin ohjeiden mukaan. Sitä vartenhan ne mitat on annettu. Turha alkaa kerjäämään ongelmia. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 Sitähän minäkin, onko tuo 6mm paksu kuvasi honeywell anturin kiinnike ja 134x8 triggeripyörä toisilleen sopivia siis? Quote Link to comment
JaniM Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Gyl. Anturia saattaa joutua shimmaamaan ylöspäin. 8 mm ainakin oli turhan paksu muistaakseni. Quote Link to comment
JM Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Miksi tota ei laiteta vp:n yhteyteen? Olis jonnii verran siistimpi+katkeava remmi ei tuhoa anturia. Quote Link to comment
JaniM Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Helpompi tehdä tuohon, kuin koneistaa reiät vauhtikseen ja lohkoon reikä, jos ei ole. Eikä tartte irrotella konetta. Tietty jos kone palasina ja tekemässä muutoksia, niin silloin tietty. Anturikin kannattais silloin vaihtaa pienempään, jos vauhtikseen laittais. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 Niin, kone on kyllä auki tällähetkellä, eli vauhtipyörään pitäis porata 12(-1) reikää? Hiukan silti houkuttelee vielä ainakin tuo triggeripyörän ja anturikiinnikkeen teko..katotaan nyt. Kyllähän se remminkatkeeminen varmaan rikkoo anturin jos anturi on bensapumpun laipassa kiinni kuten kuvassa. Mut jos virittelis suojan sille? :D Quote Link to comment
JaniM Posted September 10, 2010 Share Posted September 10, 2010 Huonoa tuuria jos rikki menee. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 10, 2010 Author Share Posted September 10, 2010 Useasti olen samassa paikkaa nähnyt anturin, enkä oo vielä kuullut että se olis mennyt rikki. Eikä ainakaan tuossa paikassa anturi nyt kauheen ruma ole. Triggeripyörä voi nyt vähän häiritä silmää, mutta sekin on makuasia. Ei tuota lohkoa ole nyt, niin olisiko kellään antaa mittaa kampiakselilinjasta polttoainepumpun kiinnitystasoon? Tässä on keskitetty triggeripyörä spaceriin ja spaceri taas hihnapyörään, vaikkei kuvasta näekään välttämättä. Löyty sit makee bussin konehuone, pakko laittaa tänne, onhan tässäkin mega ja triggeripyörä :) Quote Link to comment
-Alex- Posted September 13, 2010 Author Share Posted September 13, 2010 Mulle on väitetty että EDIS hukkakipinä systeemi tarttee 36-1 triggeripyörän? Olen käsittänyt että se pitäis toimia 12-1 pyörälläkin kelvollisesti jos on oikeat palikat. http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 4&start=45 Quote Link to comment
JaniM Posted September 14, 2010 Share Posted September 14, 2010 Edis toimii ainoastaan 36-1 pyörällä ja tarttee sen sytkäpurkin. purkki lukee anturilta tiedon, ei mega. Tuolla liki kaikki mahdolliset variaatiot, niin ei tarvi arpoa. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... Manual.htm Quote Link to comment
Paadre Posted April 11, 2014 Share Posted April 11, 2014 Nostellaas vanhaa aihetta. Tollanen suorasytty (tietokoneella säädettävä) olisi mietinnässä ja kysymys kuuluukin: mikä olisi järkevä ohjainyksikkö tollaseen järjestelmään? Toi mun mylly ei niin paljoa ole viritetty etteikö pärjäisi 12x12 kartalla. Megan 2.2 ollut mielessä hintansa vuoksi. Entäs Hestec, älyääköhän ohjata pelkkää kipinää? Vai tarviiko tietoa esim. bensanpaineesta? Suuttimien ja bensapumpun ohjaustakaan ei tarvitse olla koska ruisku ei ole suunnitteilla. Quote Link to comment
wp Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Nostellaas vanhaa aihetta. Tollanen suorasytty (tietokoneella säädettävä) olisi mietinnässä ja kysymys kuuluukin: mikä olisi järkevä ohjainyksikkö tollaseen järjestelmään? Toi mun mylly ei niin paljoa ole viritetty etteikö pärjäisi 12x12 kartalla. Megan 2.2 ollut mielessä hintansa vuoksi. Entäs Hestec, älyääköhän ohjata pelkkää kipinää? Vai tarviiko tietoa esim. bensanpaineesta? Suuttimien ja bensapumpun ohjaustakaan ei tarvitse olla koska ruisku ei ole suunnitteilla. Mega 2.2 toimii mutta sen kanssa voi olla haastetta, vaatii tehokkaan käynnistysjärjestelmän toimiakseen kunnolla starttausvaiheessa. Tiedän useampia hammaskehän vaurioita ko. boxilla kun käynnistysennakon laskenta tökkii hitaan ja epätasaisen pyörityksen takia. Lisäksi suurilla kierroksilla todellinen ennakko jää jälkeen siitä mitä sytytyskartoilla lukee mutta on pelkkä säätökysymys. Hestecin voi asentaa myös pelkäksi sytytysohjaimeksi halutessaan, meillä yhdessä moottorissa MS3+AT Driveboard ohjaamassa kipinöintiä. Kokoonpanossa Bosch 2x2 motorsport- puola, Cherryn hall- anturi ja kuormitustieto map-anturilta, täysi asennus pl. ruiskutukseen liittyvät kytkennät. Quote Link to comment
Paadre Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Kiitos vastauksesta wp! Onko tuohon starttaus ongelmaan muuta ratkaisua kuin laittaa roheempi startti? Ilmeisesti Hestec:n kanssa ei moista ongelmaa ole? Quote Link to comment
JaniM Posted April 12, 2014 Share Posted April 12, 2014 Niin tuo 2.2 on levy versio ja yleensä MS1, joka hidas. MS2 tai jopa MS3, niin toimii jo nopeammin. Esim. Microsquirt on edullinen ja MS2 pohjainen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.