Jump to content

Porchen levyt IRSsiin


Guest kullsth

Recommended Posts

Moro,

 

Olen aloittamassa uutta kupla projektia. Välissä ollut hieman taukoa. Sain hommattua "harvinaisen" orkkis IRS peräisen pohjalevyn missä on pallonivelkeula. Sain kuulla että Porschessa olisi aikoinaan käytetty osittain IRS peräisen kuplan osia.

 

Kysyisin nyt neuvoa. Haluan possun jaon 5/130 tähän projektiin ja mieluiten myös possun jarrut...mieluiten tietenkin levyt ympäriinsä. Onnistuuko tuo ns. pulttaa kiinni orkkis osilla? Eli osuuko possun 924/944 -911/912 levyt rummut IRS kuplan vetareihin, miten jarrukilpi / satulan kiinnitys, käsijarru? Entäs etupään laita..... rummun / levyn laakerien kanssa kiinnitys olka-akseliin ja kilpi / satula??

 

Luin palstalla olevaa aihetta sivuuttavaa keskustelua ja en vakuuttunut CSP:n valmiista paketista enkä myöskään saanut kovin vakuuttavaa kuvaa tee se itse ratkaisuista. En myöskään oleta että possun jakoa saisi täysin heittämällä, mutta mitä enemmän orkkis possuosia virityksessä olisi sitä kestävämpi ratkaisu.

 

Toivottaavsti jollakin teistä olisi jo kokemusta tällaisesta yhdistelmästä. Kiitän paljon vinkeistä ja linkeistä!

 

-Tumppi-

Link to comment

944 turbon jarrut esim. alumiinisine tukivarsineen passaavat melkein suoraan, latan reikäjakoa joutuu muuttamaan, ellei vaihda myös porschen lattoja.

 

1986 malliset tukivarret levittävät vähiten raideväliä, n. 25mm per puoli. Kaikki alumiiniset tukivarret levittävät raideväliä. 1986 mallisissa on myös pohjaanlyöntikumin paikka, uudemmissa ei ole. Itselläni on täydellinen 944 turbon tukivarsisarja 4-mäntäisine jarruineen.

 

378d1255925299-944-brakes-ona-bug-link-dsc01578.jpg

 

porka_irs.jpg

 

Täältä löytyy enemmän infoa aluminisista tukivarsista ja jarruista

 

http://www.germanlook.net/forums/showth ... t=arm+info

 

http://www.vdubengineering.com/page2.htm

Link to comment

Vitsi, kiitos paljon vinkeistä! Tämä oli jo enemmän kuin sata ahventa.

 

Eli takajarrut:

 

Takapäähän 944 possun levy istuu kuplan IRSSi vetarintyngän poreihin..OK. Mihin tuon jarrusatulan saa tukivarteen kiinni jollei sitäkin vaihda possuun?? En haluaisi lähteä levittämään reideleveyttä, koska haluaisin että renkaat pysyisivät orkkis lokareitten sisällä.

 

Eli joudunko jokatapauksessa vaihtamaan myös tukivarret jotta saan satulan kiinni?

 

Onko joku teistä kokeillut 944 15" ATS "cookie cutter"vannetta kuplaan ylläolevalla jarruyhdistelmällä. Mahtuuko pyörimään 195/60R15 renkaalla orkkislokareissa, kun tuon IRSsi perän hienous ja huonous eli ei kallista rengasta sisään kun autoa madaltaa (vanteen speksit 7x15" ET23).

 

Sorry nyt nämä tyhmät teoreettinen kyssärit, mutta helpottavat valtavasti osahankinnassa ja sitäkautta säästää rahhoo.

 

-Tumppi-

Link to comment

944 porschen peltitukivarsi ja 17x7IN ET50 vanne 205 leveellä kumilla, ei spaceria. Tuosta vertaamalla alkuperäiseesi pääset varmasti hehtaarille tälläisen tukivarren kanssa.

post-102-13888362589609_thumb.jpg

 

944 peltitukivarressa satulan kiinnitys on käsijarrurummun jarrukilvessä.

post-102-13888362590508_thumb.jpg

Link to comment

Joudut nakkaamaan kuplan oma axelintynkä romulaarin ja käyttää 944:n oma axeli. Se on hieman pitempi.

Satulan kiinnike ei ole osa tukivartta vaan laakeripesää joten kaikki laakeripesän osat irti 944 tukivarresta ja suoraan kuplan tukivarteen.

 

Tosin jos saat hankittua koko tukivarret vaihda ihmeessä ne kokonaan. Vähemmällä pääset jos vaihdat sisä puslat... ;)

Link to comment

Ai jai jaiiii...... KIITOS ! ! Kiitos sekä jarrudetaileista että tuosta vannemittarista....LOISTAVAA !! Kävin itseasiassa googlaamassa ko. ATS -vannetta niin sitähän on sovitettu ihan sujuvasti kuplien alle.

 

Homma selkeä takapään osalta. Ei muuta kun possupalstalle kyttäilemään osia.

 

Kun nyt päästiin vauhtiin niin pakko hakea myös vautia tuohon etupäähän? Eli mikä paras ratkaisu bolt on possujako kuplan napoihin??

 

Mulla on nykyisessä käyttökuplassa madaltava etuakseli + madaltavat olka-akselit levyjarruilla (4x130jako). Se toimii loistavasti katukäytössä. Mukavan joustava, ei pohjaa, eikä ratti lyö sormille. Eli haluaisin käyttää noita madaltavia olka-akseleita koska ne suovat eturipustukselle oikean asennon/jouston. Nuo CSP:n 5x130 levyt, koska ovat jäähdytetyt ja näin paksummat ei taida upota nykyisiin satuloihin.

 

Rakennanko tuohon vai vaihtoon, ehdotuksia??

 

-Tumppi-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...