Guest kullsth Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 Moro, Olen aloittamassa uutta kupla projektia. Välissä ollut hieman taukoa. Sain hommattua "harvinaisen" orkkis IRS peräisen pohjalevyn missä on pallonivelkeula. Sain kuulla että Porschessa olisi aikoinaan käytetty osittain IRS peräisen kuplan osia. Kysyisin nyt neuvoa. Haluan possun jaon 5/130 tähän projektiin ja mieluiten myös possun jarrut...mieluiten tietenkin levyt ympäriinsä. Onnistuuko tuo ns. pulttaa kiinni orkkis osilla? Eli osuuko possun 924/944 -911/912 levyt rummut IRS kuplan vetareihin, miten jarrukilpi / satulan kiinnitys, käsijarru? Entäs etupään laita..... rummun / levyn laakerien kanssa kiinnitys olka-akseliin ja kilpi / satula?? Luin palstalla olevaa aihetta sivuuttavaa keskustelua ja en vakuuttunut CSP:n valmiista paketista enkä myöskään saanut kovin vakuuttavaa kuvaa tee se itse ratkaisuista. En myöskään oleta että possun jakoa saisi täysin heittämällä, mutta mitä enemmän orkkis possuosia virityksessä olisi sitä kestävämpi ratkaisu. Toivottaavsti jollakin teistä olisi jo kokemusta tällaisesta yhdistelmästä. Kiitän paljon vinkeistä ja linkeistä! -Tumppi- Quote Link to comment
Timppa Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 944a mallin osat menee kivasti irssiperäiseen kuplaan, käsijarrut&muut hilut on bolt-on tavaraa, etupäähän joudut tilaamaan vaikka cspn jäähdytetyt levyt, ja possun satula kiinni adapterilla, tai toinen vaihtoehto on holkittaa possunnapa vw olka-akseliin. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 944 turbon jarrut esim. alumiinisine tukivarsineen passaavat melkein suoraan, latan reikäjakoa joutuu muuttamaan, ellei vaihda myös porschen lattoja. 1986 malliset tukivarret levittävät vähiten raideväliä, n. 25mm per puoli. Kaikki alumiiniset tukivarret levittävät raideväliä. 1986 mallisissa on myös pohjaanlyöntikumin paikka, uudemmissa ei ole. Itselläni on täydellinen 944 turbon tukivarsisarja 4-mäntäisine jarruineen. Täältä löytyy enemmän infoa aluminisista tukivarsista ja jarruista http://www.germanlook.net/forums/showth ... t=arm+info http://www.vdubengineering.com/page2.htm Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 944 pre-85 vaparin tukivarret ovat samat kuin kuplassa. Vain sisin pusla on eri ja se on helppo vaihtaa. Toisaalta saman 944 takajarrut/navat ym menevät bolt-on suoraan kuplan omaan tukivarteenkin kuten Timppa jo mainitsikin. Quote Link to comment
Guest kullsth Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 Vitsi, kiitos paljon vinkeistä! Tämä oli jo enemmän kuin sata ahventa. Eli takajarrut: Takapäähän 944 possun levy istuu kuplan IRSSi vetarintyngän poreihin..OK. Mihin tuon jarrusatulan saa tukivarteen kiinni jollei sitäkin vaihda possuun?? En haluaisi lähteä levittämään reideleveyttä, koska haluaisin että renkaat pysyisivät orkkis lokareitten sisällä. Eli joudunko jokatapauksessa vaihtamaan myös tukivarret jotta saan satulan kiinni? Onko joku teistä kokeillut 944 15" ATS "cookie cutter"vannetta kuplaan ylläolevalla jarruyhdistelmällä. Mahtuuko pyörimään 195/60R15 renkaalla orkkislokareissa, kun tuon IRSsi perän hienous ja huonous eli ei kallista rengasta sisään kun autoa madaltaa (vanteen speksit 7x15" ET23). Sorry nyt nämä tyhmät teoreettinen kyssärit, mutta helpottavat valtavasti osahankinnassa ja sitäkautta säästää rahhoo. -Tumppi- Quote Link to comment
Ketsa Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 944 porschen peltitukivarsi ja 17x7IN ET50 vanne 205 leveellä kumilla, ei spaceria. Tuosta vertaamalla alkuperäiseesi pääset varmasti hehtaarille tälläisen tukivarren kanssa. 944 peltitukivarressa satulan kiinnitys on käsijarrurummun jarrukilvessä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 15, 2010 Share Posted September 15, 2010 Joudut nakkaamaan kuplan oma axelintynkä romulaarin ja käyttää 944:n oma axeli. Se on hieman pitempi. Satulan kiinnike ei ole osa tukivartta vaan laakeripesää joten kaikki laakeripesän osat irti 944 tukivarresta ja suoraan kuplan tukivarteen. Tosin jos saat hankittua koko tukivarret vaihda ihmeessä ne kokonaan. Vähemmällä pääset jos vaihdat sisä puslat... ;) Quote Link to comment
Guest kullsth Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Ai jai jaiiii...... KIITOS ! ! Kiitos sekä jarrudetaileista että tuosta vannemittarista....LOISTAVAA !! Kävin itseasiassa googlaamassa ko. ATS -vannetta niin sitähän on sovitettu ihan sujuvasti kuplien alle. Homma selkeä takapään osalta. Ei muuta kun possupalstalle kyttäilemään osia. Kun nyt päästiin vauhtiin niin pakko hakea myös vautia tuohon etupäähän? Eli mikä paras ratkaisu bolt on possujako kuplan napoihin?? Mulla on nykyisessä käyttökuplassa madaltava etuakseli + madaltavat olka-akselit levyjarruilla (4x130jako). Se toimii loistavasti katukäytössä. Mukavan joustava, ei pohjaa, eikä ratti lyö sormille. Eli haluaisin käyttää noita madaltavia olka-akseleita koska ne suovat eturipustukselle oikean asennon/jouston. Nuo CSP:n 5x130 levyt, koska ovat jäähdytetyt ja näin paksummat ei taida upota nykyisiin satuloihin. Rakennanko tuohon vai vaihtoon, ehdotuksia?? -Tumppi- Quote Link to comment
JM Posted September 16, 2010 Share Posted September 16, 2010 Laitat koko sarjan csp:ltä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.