Tanhis Posted October 21, 2010 Posted October 21, 2010 Olisiko vinkkejä tälläisen ongelman ratkaisuun. Eli homman nimi on se että tuttavan -68 typ3 fastbackin rattilukko meni kaupan pihalla lukkoon ja ei suostu aukeamaan millään keinolla. Aukaisua on koetettu kaikilla autoon saatavilla olevilla avaimilla ja on väännetty rattia samalla ja koputeltu lukkoa ja öljytty yms. mutta ei aukea. No homma päättyi siihen että auto vedettiin trailelin kanssa talliin jossa se on nyt maannut parisen kuukautta. Ja nyt edessä olis auton siirto talvisäilöön ja asia olisi tietysti kiva ratkaista ennen talvea ettei autoa tarttisi trailerilla siirtää säilöön. Ja jos homman nimi on se että virtalukko pitää alkaa väkivalloin kaivamaan ulos niin onko tähän olemassa jotain fiksua tapaa ettei koko rattiputkea tarvitsisi ruveta vaihtamaan. Ja tietty jos jollain on hyvä lukko missä olisi avain tallella niin sellaisen osto voisi kiinnostaa. Quote
Guest huoppari Posted October 21, 2010 Posted October 21, 2010 Koitappa teettää uus avain sellasella suutarilla (Oulusta ainaki löytyy , hinta noin 18e +pk) joka jyrsii sen NUMEROLLA, EI KOPIOIMALLA ( jyrsin numero avaimessa tai siitä tulkkaamalla) ja jos joudut irroittaan lukon niin eiköhän sen voi porata paskaks irrottamatta rattiputkea. Quote
Tanhis Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Tuo avaimenkin teettäminen kävi mielessä mutta miksi se sitten olisi toiminut kokoajan muuten ja nyt sit vain lakkasi yhtäkkiä. Ja varmaankin poraamis puuhiin täytyy ryhtyä. Quote
-AP- Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Älä nyt ihan ensimmäisenä lähde poraamaan, uutta osaa ei noin vain löydy tilalle. Ei patruuna lähtisi irti, jos purkaa ratin ja viiksen ensin pois? Quote
multanen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Ei patruuna lähtisi irti, jos purkaa ratin ja viiksen ensin pois? Ovat tainneet tarkoituksella tehdä tuon rattilukon avaamisen ilman avainta hankalaksi... Monessa autossahan lukkopesän saa irti jos avain kääntyy lukossa. Sitten on joku reikä josta vapautetaan puikolla lukkopesä. Ilmeisesti tässä autossa avain ei käänny yhtään? Itse kokeilisin toiseksi viimeisenä keinona avaimen kääntämistä putkipihdeillä tms. Jos saisi sen verran kääntymään että lukkopesän saa pois (olettaen että -68 typ3:ssa on tämmönen systeemi, joku varmaan tietää?). Quote
-AP- Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Patruuna on lukittu kiinnityspalalla/ruuvilla rattiakselin sisältä viiksipaketin alta. Quote
multanen Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Patruuna on lukittu kiinnityspalalla/ruuvilla rattiakselin sisältä viiksipaketin alta. Tartteekos avainta kääntää ennen kuin patruuna irtoaa? Quote
-MITO- Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Lukkopesän kyljessä on pieni reikä josta piikillä painamalla patruuna irtoaa. Quote
Guest huoppari Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Tuo avaimenkin teettäminen kävi mielessä mutta miksi se sitten olisi toiminut kokoajan muuten ja nyt sit vain lakkasi yhtäkkiä. Ja varmaankin poraamis puuhiin täytyy ryhtyä. Avaimesta kuluu pikkuhiljaa jyrsinnät pyöreiksi ( pitäis olla n.45 asteen kulmassa jotka tulee kun avain jyrsitään numerolla , kannattaa kertoa avaimen tekijälle vika , niin se tietää vähä plussata) jolloin haitat ei nouse/laske tarpeeksi Quote
Tanhis Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Patruuna on lukittu kiinnityspalalla/ruuvilla rattiakselin sisältä viiksipaketin alta. Tartteekos avainta kääntää ennen kuin patruuna irtoaa? Siis tässäähän se ongelma onkin kun avain ei käänny niin sitä pesää ei saa pois. Ja ainakin omassa '65 ghiassa siittä pesästä tuli ulos sellainen tappi joka ei mennyt sisään jos avain ei ollut lukossa eli. Poraamis puuhiksi taitaa mennä jokatapauksessa tai sitten täytyy purkaa vitusti kamaa pois edestä että homman saa onnistumaan. Mutta pitää silti koettaa että saako sen tapin työnnettyä sisään jollain puikolla jos avainta ei ole lukossa. Quote
Guest huoppari Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Käy ny hyvä mies teettään ensin se uus avain vaikka Niemen Reimalla ( Takaharjuntie 6 , 28580 Pori ) Quote
Tanhis Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Katsotaan nyt ensiksi että millaisia ne olemassa olevat avaimet nyt edes on. Quote
Timo Mäntyharju Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Siinä patruunas on pieni ruuvi ulkopuolella joka voi päästä löystymään.... Onhan se kiinni? Ko ruuvi aiheutti itelle ongelmia rattilukkoon ja avaimen kääntymiseen vuonna nakki ja muusi, eli 90 luvun alussa. Quote
Kujis Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 >nakki ja muusi, eli 90 luvun alussa. -Vai nakki ja muusi! Toihan on melken eilispäivää, cal lookkereilla oli ajettu jo monta vuotta. - Mitä rattilukkon tulee niin ainakin kun erääseen ei vw konsernin tuoteeseen tehtiin "isompi"avain niin johan rattilukko rupesi toimimaan. Quote
MESIKÄMMEN Posted October 22, 2010 Posted October 22, 2010 Uusi kulumaton avain ja kolkin poikittainen lukko toimii. Tieto kokemuspohjaista, mutta ei jaksa kirjoittaa pitkää tarinaa. Quote
Tanhis Posted October 22, 2010 Author Posted October 22, 2010 Ok tämä selvä eli meen ropailemaan lukkoa ja sen jälkeen teettämään uutta avainta. Ja jos ei auta niin sitten purkutöihin Quote
-AP- Posted October 27, 2010 Posted October 27, 2010 Tähän asiaan palataksemme - onko '68 lukkopatruuna vielä poikittain rattiakseliin nähden (kuten vanhemmissa) vai viistossa asennossa (kuten uudemmissa Kuplissa)? Täältä http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=24&t=95439 löytyi ohjeet uudemman mallin purkuun ... Quote
Tanhis Posted October 27, 2010 Author Posted October 27, 2010 Muistaakseni oli vinottain mutta en kyllä nyt muista varmuudella mutta kiitokset linkistä pitää varmaan mennä ensi vkl iskemään auton kimppuun. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.