Guest jagsforless Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 Vw 1200-63 työn alla ja pultti poikki. Pohjalevy on kopasta irrallaan ja rungon pohjakin on ruostekorjauksien takia avattu joten käsiksi pääsee aika hyvin..mut..mut , pultti on sen verran jumissa tuskin ehjänä säilyy kierrekkään irroteltaessa että siihen tarvitsisi uuden kierreholkin tai jotain.. mitenkähän kannattaisi korjailla? Quote Link to comment
Timo Varis Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 jos pultti kiinni tai nysää jäljellä niin hitsaa mutteri kiinni ja auki samantien,tai poraa irti terää isontamalla pikkuhiljaa sitten tapilla kierteen putsaus/aukaisu. Quote Link to comment
Guest Wicu Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 Tai sitten haet varaosa liikkeestä vastakierre tapin... eli ensin reikä pulttiin joka on poikki ja sitten kierrät sinne vastakierretapin. Joskus saattaa noinkin joutua tappelemaan mutta kyllä se sieltä tulee. Ainakin saatiin amazonin kannesta pinnapultinjämä pois tolla keinolla. Quote Link to comment
tono Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 Tai sitten haet varaosa liikkeestä vastakierre tapin... eli ensin reikä pulttiin joka on poikki ja sitten kierrät sinne vastakierretapin. Joskus saattaa noinkin joutua tappelemaan mutta kyllä se sieltä tulee. Ainakin saatiin amazonin kannesta pinnapultinjämä pois tolla keinolla. Vastakierretappi taitaa olla se huonoin vaihtoehto, kun tahtoo levittää sitä pulttia, mielummin sitte iskee vaikka kuusiokoloavaimen palan siihin reikää(onks noi pultit muuten 12,4:sia?) ja vääntää sillä auki. Mutta itse kyllä suosittelen tota hitsausta jos vaan onnistuu, suht helppo ja nopee tapa. Muutama mutteri voi mennä ennenko irtoo, mut onneks ne on halpoi. Quote Link to comment
Tutkija Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 Jos vastakierretapilla saa jotakin irti ni se ei oo kyl kiinni ollukkaan,yleensä katkeaa tappi vaan kiinnijuuttuneen osan sisään.. paremmin saa irti juuttuneita osia hitsaamalla muttereita/pultteja kiinnijuuttuneen osan päähän ja myös jos mahdollista niin kaasupillillä lämpöä ja jäähdytysvaiheessa irroitusöljyä kohteeseen. Lämpö irroittaa kiinnijuuttuneita osia tehokkaasti. Quote Link to comment
Guest Wicu Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 Tai sitten haet varaosa liikkeestä vastakierre tapin... eli ensin reikä pulttiin joka on poikki ja sitten kierrät sinne vastakierretapin. Joskus saattaa noinkin joutua tappelemaan mutta kyllä se sieltä tulee. Ainakin saatiin amazonin kannesta pinnapultinjämä pois tolla keinolla. Vastakierretappi taitaa olla se huonoin vaihtoehto, kun tahtoo levittää sitä pulttia, mielummin sitte iskee vaikka kuusiokoloavaimen palan siihin reikää(onks noi pultit muuten 12,4:sia?) ja vääntää sillä auki. Mutta itse kyllä suosittelen tota hitsausta jos vaan onnistuu, suht helppo ja nopee tapa. Muutama mutteri voi mennä ennenko irtoo, mut onneks ne on halpoi. Taitolaji ja pari poranterää.. ^^ Quote Link to comment
Kujis Posted October 25, 2010 Share Posted October 25, 2010 Ei mitään tappeja eikä porausta, vie alusta paikkaan jossa on hitsauskone(mutteri päähän) ja pillit jolla voi antaa KUNNON lämmöt. Ei kannata tärvellä alkuperäista pultinpaikkaa. Eikä leikkiä pilipali työkalulla suuremmissa projekteissa. Quote Link to comment
Guest Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Vastaisuuden varalle purkki CRC:n Rost Flashia hyllyyn, on meinaan uskomattoman hyvää kamaa ruostuneiden pulttien irrottamiseen. Quote Link to comment
multanen Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 "Masinistien" lisäkikka katkenneen pultin irroitukseen on hitsata ensin prikka (korilaatta?) pultin tynkään. Sitten vasta hitsataan prikkaan mutteri. Ilmeisesti prikka on sen takia että hitsi tunkeutuu paremmin pultin tynkään. Pystyy hitsaamaan tavallaan pultin pään ympäriinsä mitä ei mutterin sisällä välttämättä mahdu tekemään. Quote Link to comment
Guest Posted October 26, 2010 Share Posted October 26, 2010 Sanoisin että prikka laitetaan sen takia ettet vahingossa hitsaa mutteria pultin lisäksi myös ympäröivään materiaaliin ;o)... Quote Link to comment
Tanhis Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 Siis jos oikeasti on jumissa joku pultti ja se pitäisi saada irti heti niin silloin voi unohtaa kaikki hemmetin rost offit yms sprayt kyllä ne auttaa asiaa mutta niiden pitää antaa vaikuttaa enemmän kuin 5min. Ja noinkin iso ja pitkä pultti kuin etuakselin pultti niin siihen jos hitsaa päähän jotain niin ei se lämpö tunkeudu niin syvälle että se auttaisi irtoamista. Eli näissä asioissa ei omastamielestäni auta mikään niin paljoa kuin happi asetyleeni yms muut lämmitystavat ja sitten vasta hitsailemaan pultteja päähän auttamaan irroittamista. Quote Link to comment
Kujis Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 Toistan: Ei mitään tappeja eikä porausta, vie alusta paikkaan jossa on hitsauskone(mutteri päähän) ja pillit jolla voi antaa KUNNON lämmöt. Ei kannata tärvellä alkuperäista pultinpaikkaa. Eikä leikkiä pilipali työkalulla suuremmissa projekteissa. Jos jäi epäselväksi: Ensin hitsataan mutteri päähän jonka jälkeen lämmitetään pilleillä (=assua ja happea) jokapuolelta ja kyljestä melkein punaiseksi, odottele 5min ja käännä pultti pois mutterista. Jos mutteri murtuu päästä niin hitsaa uudestaan ja kovemmat lämmöt. Quote Link to comment
Guest Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 Siis jos oikeasti on jumissa joku pultti ja se pitäisi saada irti heti niin silloin voi unohtaa kaikki hemmetin rost offit yms sprayt ... Olen itsekin ollut aina samaa mieltä, mutta mainitsemani ROST FLASH (ei siis perinteisempi rost off) yllätti positiivisesti. Vanha kansa sulattaa steariinia juuttuneen pultin kannan alle ja sitten lämmittää materiaalia pultin ympäriltä. Steariini löytää tiensä kierteen sisään ja pultti irtoaa. Quote Link to comment
Guest jagsforless Posted October 27, 2010 Share Posted October 27, 2010 Mutterin hitsauskonstia yritin jo aiemmin mutta pultti katkesi toistamiseen ja vaikea siihen enää mutteria on saada mutta yritetään vielä...olis pitäny vaan aikaisemmin tajuta miten lujassa voi olla ja lähteä lämmittämään kaasulla aikanaan. No tietääpähän tuon nyt.. Kaupoista katselin n 50mm kierreholkkia tiheällä kierteellä jonka hitsais kiinni..ei ollu , ei edes vw katalookeissa sattunut silmään. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.