Guest Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Ei starttaa kylmänä mutta lämpimänä kyllä. Lähtee hyvin käyntiin kun starttia lämmittää hetken lämpöpuhaltimella. Onko ihan selkeä vika vai voiko olla monessa eri kohdassa eli kannattaako mielummin ostaan kokonaan uus startti kun lähteä ropaamaan? Quote Link to comment
Untzikks Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 oiskos hiilet loppu? Quote Link to comment
multanen Posted January 1, 2011 Share Posted January 1, 2011 Jos kylmä startti ei avainta kääntäessä sano mitään voi vika olla solenoidissa. Avaa ja puhdista, älä laita lopuksi mitään voiteluainetta siihen. Jumiva/jäätynyt solenoidi oireilee silleen että avainta kääntäessä valot hieman himmenee muttei mitään tosiaan kuulu. Joskus voi lähteä käyntiin kun avainta pitää pitkään starttiasennossa (lämpiää+sulaa). Quote Link to comment
Guest Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 Jos kylmä startti ei avainta kääntäessä sano mitään voi vika olla solenoidissa. Avaa ja puhdista, älä laita lopuksi mitään voiteluainetta siihen. Jumiva/jäätynyt solenoidi oireilee silleen että avainta kääntäessä valot hieman himmenee muttei mitään tosiaan kuulu. Joskus voi lähteä käyntiin kun avainta pitää pitkään starttiasennossa (lämpiää+sulaa). Noniin... näköjään lähtee kun pitää avainta pitkään starttiasennossa (ainakin nyt lähti). Valojen himmentymistä en kyllä huomannut. Onko tää oireilu nyt sitten selvä merkki että vika on solenoidissa? Onko kyseessä ihan liasta johtuva juttu vai voiko olla rikki niin että kannattaa vaihtaa kokonaan? Solenoidin saa vissiin irti tosta irtottamatta starttia? Quote Link to comment
Guest Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 oiskos hiilet loppu? Voiko hiilien loppumiseen auttaa lämmittäminen kun kerran lämpimänä lähtee? Quote Link to comment
multanen Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 Voiko hiilien loppumiseen auttaa lämmittäminen kun kerran lämpimänä lähtee? Jos startti naksuu avainta käännettäessä muttei lähde pyörimään voi vika olla hiilissäkin tai jossain. Diagnoosia helpottaisi jos kerrot tarkasti mitä tapahtuu kun yrität käynnistää (naksuuko, pyörittääkö hyvin sitten kun sattuu pyörittämään jne..). Jos ei naksu avainta käännettäessä on vika tod.näk. solenoidissa. Varsinkin tuo "sulatustoiminto" viittaa mielestäni solenoidiin. Kannattaa varmaan irrottaa startti muutenkin pöydälle ja katsoa. Harrastamisen asteesta riippuen sitten korjaus tai uusi startti tilalle (+uusi pusla laatikkoon!). Toinen vika mikä voisi aiheuttaa ettei naksu avaimesta on jos starttijohdossa syntyy niin paljon jännitehäviötä matkalla ettei solenoidi jaksa toimia. Mulla oli just tänä talvena tämä =) Tätä voi kokeilla laittamalla johdolla suoraan virtaa akun plussajohdolta solenoidin apikoliitäntään. Jos starttaa sillä hyvin voi vika olla virtalukon pohjassa, johdotuksessa tms... Itsellä on tapana laittaa vaihde vapaalle ja käsijarru tiukalle kun räpellän startin johtoja auton alla. Pienentää remonttiperäistä kuolleisuutta. Quote Link to comment
Guest Posted January 2, 2011 Share Posted January 2, 2011 Startille saa suoraan voimakasta virtaa siita solenoidin persauksesta ittestaan, siitahan lahtee paksu kaapeli suoraan akulle. Eli jollain isolal ruuvarila, pihdeilla tms yhdistaa solenoidin ison ja pienen nastan keskenaan. Annat silleen muutaman kerran kyytia startille, niin etta solenoidi saa oikein kunnon aamujumpan, se auttaa monasti pieniin vaivoihin. Normaalisti kun solenoidi saa paljon heikompaa virtaa virtalukon kautta. (haviot). Jos se solenoidi on "hidas" toimimaan eli toimii jos pitaa avaimen starttiasennossa kauemmin, niin solenoidin manta on hapettunut tai likainen ja jumii siella sisalla. Tahan auttaa kikkakolmonen: solenoidin ja starttimoottorin valisessa kaulassa on yksi lapipultti. Olisko 8 tai 10mm avainkoko. Avaa sita sen verran etta se irtoaa kierteelta, mutta ala ota pulttia YHTAAN enempaa ulos. Vain sen verran auki etta vastapuolelta aukeaa pienen pieni rako mista saa ruiskittua voiteluainetta sisaan. Se pultti pitaa yhta tarkeata vipua paikoillaan sisapuolella, toimien bendixin kaantovarren akselitappina. Anyway, kun saat hiukan sita pultin reikaa auki, niin suihki WD40 tai CRC sprayta sinne solenoidiin pain oikein huolella. Sitten ahellat sen pultin takaisin paikoilleen. Ja sen jalkeen taas voimakkaalla virralla solenoidia hakkaamaan muutamaan (10-15) kertaan, pitaen starttia kadessa eri asennoissa niin etta voiteluaine menee joka paikkaan solenoidin sisalla ja starttikaapeleilla virtaa. Ei tartte pyorittaa moottoria, vaan vain hakata solenoidia eestaas siita pienesta nastasta. Nain saa solenoidin mannan ja muut liikkuvat osat voideltua ja suojattua ilman purkamista. Startti toki taytyy ottaa irti tata varten. Tietty jos ei ole rahasta kiinni niin tassa vaiheessahan sinne sitten tyontaa uuden startin paikoilleen siina missa vanhankin... :P Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Itsellä on tapana laittaa vaihde vapaalle ja käsijarru tiukalle kun räpellän startin johtoja auton alla. Pienentää remonttiperäistä kuolleisuutta.Peskuleen hyvä vinkki Quote Link to comment
Guest Duckaholic Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Onkos mullakin vika solenoidissa vai hiilissä, kun noin joka kymmenennellä starttauskerralla kuuluu ainoastaan naksaus ja sit seuraavalla avaimen vääntämisellä lähtee ihan normaalisti pyörittämään? En ole vielä viitsinyt mitään purkaa, kun aina on kuitenkin käyntiin saanut, mutta välillä jännittää että koska startti tekee tenät ja joutuu työntämään. Nämä viat on ilmenny kesällä, kun auto seisoo talvet tallissa. Quote Link to comment
beetlemania Posted January 3, 2011 Share Posted January 3, 2011 Hapettunu solenoidi. Sen kitkapinnat rapsuttamalla voi olla apua. Quote Link to comment
Guest Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Moi! Jatketaan aihetta kun on tuoreita kokemuksia. Torstaina ajoin putkeen '66 kolkilla (6V) 250 km. Sitten pysähdys, kauppaan, ulos ja jubaamaan "kyläläisten" kanssa, jotka kerääntyneet auton ympärille. Sitten penkille - start. Nothing. No nothing. Ei ääntäkään. Virrat ok, valot palaa jne. Noh, tätä tapahtunut ennenkin aiempina kesinä. Ja aina kuuman koneen ollessa kyseessä. Ennen auttoi se, että irroitti puolalta kaasareille menevät virtapiuhat ja/tai rundarille menevän. Tai sitten vaihtoi kylmän varapuolan. Tai sitten lähti kahville ja kun tuli vartin päästä takas, kaikki ok. Noh, nyt torstaina oppi uutta, ja epäilen, että aiemmat "temput" oli vaan sattumaa, että niistä oli apua... siis aika auttoi... kenties. Tein samat temput kuin aiemmin - ja kyläläiset nyökytteli vieressä "on se viisas ukko" --- vaikka ei ollutkaan mitään teoriaa millekään teolleni - noh, ehkä hieman. Vaan ei auttanut. Sitten paikalle saapui paikallisen motskarikerhon vetäjä 40-luvun Harrikallaan. Kuunteli, pyysi pakista piippuavaimen ja änkeytyi madalletun alustan alle. Pyysi starttivirtaa vääntämään, oikosulki solenoidin "navat", ja johan startti pyöri. Eli solenoidi paskanen tms. Ja ilmeisesti aina ollut. Ja on edelleen. 1) MUTTA miksi vain kuumalla kelillä tätä vaivaa esiintynyt? Kuumeneeko muka startti/solenoidi ajossa niin paljon, että lämpölaajenemisen tms. vuoksi tapahtuu "jotain"? 2) Saako kolkin 6V laturiin solenoideja "kaupasta"? ugh -J P.S. Totesi muuten Harrika-kaveri lopuksi kun kiitin jne, että "Ei mitään, pidetään vanhat liikenteessä!" Asiaa! Quote Link to comment
x-pj Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Veikkaisin, että vika on virtalukossa. Startti ei saa tarpeeksi herätevirtaa virtalukolta. Jos ei halua hankkia uutta virtalukkoa, niin voi rakennella erillisen napin startille. Quote Link to comment
Guest Apex Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 tuskin virtalukossa jos pelkästään kuumalla moottorilla nuin tekee..kyllä sitä vikaa startin puolelta kannattaa hakea ennemmin... Quote Link to comment
Guest Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Vähän asian vierestä; Mistä huomaan kuluneen startin puslan? Käynnistäessä kuuluu sellainen kuiva vinkaisu.. Onko vaaraa että roottori nappaa staattoriin kiinni, kun välystä on riittävästi? Fiksumpi olisi tsekannut tämänkin konerempan yhteydessä, mut näillä mennään. Quote Link to comment
pko Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Vähän asian vierestä; Mistä huomaan kuluneen startin puslan? Käynnistäessä kuuluu sellainen kuiva vinkaisu.. Onko vaaraa että roottori nappaa staattoriin kiinni, kun välystä on riittävästi? Fiksumpi olisi tsekannut tämänkin konerempan yhteydessä, mut näillä mennään. Kokemusta on loppuunkuluneesta startinpuslasta sen verran että,oikariin vetäsi startin kun yritin käynnistää.Heti kun en tajunnut mikä vikana, luulin että akku tyhjä ja vaihdoin toisen akun, niin sama juttu.Seuraavaksi startti irti ja puhdistus,onnekseni katsoin puslanreikään ja huomasin että ei ollut kun puolikas puslaa enää jäljellä,elikkäs väljää oli ainakin useita millejä.Motonetistä uusi pusla,startti kiinni ja eikun käyntiin pyörähti nätisti. Quote Link to comment
Geronimo Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Ja noi puslat voi olla loppu kummastaki päästä. Itellä lähti väljä 1300ccm käyntiin aina hienosti, vaihdoin läpikäydyn 1600ccm ja eiku naks, naks tai vouuuuvoouu eikä käyntiin millään. Startti irti ja puslien vaihto sekä starttiin että lohkoon. Nyt lähtis käyntiin vaikka traktori... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.