Guest vrp-180 Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Hei, Kertokaapa aloittelijalle, miten saan takalatat pois paikaltaan? Pultit+kumi on irti, missä asennossa akseli pitää olla, että latta lähtee pois? Pitääkö lokasuoja ottaa pois jotta latta mahtuu tulemaan pois paikaltaan? Onko se booreilla vai miten? Kun olisi kuplan korjauskäsikirja räjäytyskuvineen niin olisi elämä helpompaa. Ajatuksena tässä on vaihtaa säädettävät takalatat alle. Kiitos vastauksista etukäteen. Quote Link to comment
Untzikks Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Takapään madallus tyyliin DOODAH: 1) Löysää renkaan pultit 2) Nosta auton peräpää ilmaan 3) Laita perä pukkien varaan pukit torosiosauvaputkien alle 4) Irrota renkaat 5) Ota käsijarrukahvan juuresta kumiätylä pois, niin että käsijarruvaijerin päät tulee näkyviin 6) Kiepauta Mig-langasta tai sähköjohdosta lenkki käsijarruvaijerin kierreosan alapuolelle 7) Löysää ja irroita käsijarruvaijerit ja päästä ne runkopalkin sisään(ongitaan lopuksi takas ylös sillä mig-langalla) 8) Irrota löysät orggis iskarit, niillä ei madalletun perän kanssa tee mitään!!!!!!!!!!!!!!! 9) Irrota jousilatan takapäästä 3 pulttia joilla vetoakselinputki oli latassa kiinni 10) Jos autossasi on jouston stoppari kumi&peltikäikäle joka kiinni yhdellä ed. pulteista nosta se pois 11) Vedä vetoakseli latan päässä olevasta urasta taakseppäin(onnistuu nyt hyvin kun käsijarruvaijeri ei pane hanttiin) 12) Löysää ja irrota jousilatan booripään kansi 4kpl 15mm avaimella aukeavia pultteja 13) Kun pultit on irti, niin kampea kansi ruuvimeisselillä irti. 14) Merkkaa boorin päähän maalitussilla alkuperäinen kohta, mä tapaan värittää puoli akselia kokonaan 15) Ota rekyylitön vasara ja lyö latan takaa varovasti,(parempi maata auton alla kokonaan, ettei se latan aasin potku katkaise käsivartta!!!!!!!!!!!) seuraten, että booriakseli ei lähde mukaan, jos on lähdössä mukaan, niin booriakseliin voi lyödä vastaan esim kuulapää vasaralla. 16) kun jousilatta sitten irtoaa, niin käännä sitä 2 booria vastapäivään(kuskinpuoli) ja naputtele takaisin paikoilleen 17) tarkasta että se myös meni sen 2 booria. 18) Käännä latan ulompaa kumia myös vasta päivään, että kansi menee paikalle kohta 18) suunta ainaki väärä... 19) Narraa kansi paikalle kahdell pidemmällä M10 kuusiokolo ruuvilla 20) Kun kansi on narrattu paikalle laita 2 kpl orggisruuvia kiinni, irrota pidemmät kuusiokolot ja vaihde niidenkin tilalle alkuperäiset. 21) tee toiselle puolelle samat temput, mutta käännä booreista nyt kellon suuntaan!!!! 22) Nosta vetoakselin putki takaisin uraan, HUOMAA, että siinä latassa on merkki missä kohdassa se oli, ettei takapään auraus muutu, ne reiäthän on soikeat. 23) Kiinnitä pulteista ensin takimmainen, niin saat sen stoppari kumipelti ätylän pujotettua paikoilleen, (Muuten siitä kumista kannattaa rautasahalla sahata pituudesta puolet pois niin ei pohjaa kokoajan ;-)) 24) Kiinnitä (Uuden)iskarin yläpää 25) Nosta tunkilla iskarin alalenkki kohdalle(tässä oli hyvä olla kaveri) ja naputtele pultti läpi, rasvaa pää ja kiinnitä mutteri. 26) Samat temput toisellekkin puolelle 27) Asenna renkaat paikalle 28) Nosta hallitunkilla auton perää(vaihdelaatikon tukiraudasta) 29) Ota pukit pois auton alta 30) aseta renkaiden alle kahdet kakkosneloset alle metrinen ja päällimmäiseksi puolimetrinen 31) laske tunkkia, niin että renkaat on päällimmäisten kakkosnelosten päällä 32) Jos tunkkisi on alaasennossa yli 11cm korkea voi olla että 2 kakkosnelosta on liian vähän ;-) 33) Työnnä auto pois kakkosnelosten päältä 34) liikuttele autoa 3metriä edes takaisin niin näät että 2 booria on AIVAN riittävän tontissa 35) ongi käppärivaijerit runkopalkista ja säädä käsijarru Samalla lailla kun tuossa alussa tehhään niin saat net irti.. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Lokarit irti helpottaa huomattavasti, jos ovat kovasti kiinni.. Monesti ulkospoorit ovat aika lujasti kiinni joten irrottaessa vääntösauvatkin tulevat mukaan kun vetää latat ulos. Minä olen käyttäny sorkkarautaa millä kampean ne irti. Etureunasta saa paras vääntövoima niiden kampeamiseen ja sinne pääsee vain ilman lokareita. Quote Link to comment
Guest NixCalibur Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Tämä työkalu auttaa mukavasti kasausvaiheessa ja saattaa säästää raajoja purkuvaiheessa: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp ... C-C10-7047 Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 7, 2011 Share Posted January 7, 2011 Minä en kyllä oo vielä koskaan nähny mitään tappavaa potkaisua tuolta... :) Kun lattarauta lipsahtaa stopparilta se vaan napsauttaa korkeintaan 5 senttiä alaspäin. Quote Link to comment
Guest vrp-180 Posted January 9, 2011 Share Posted January 9, 2011 Kiitos näistä vinkeistä, paljon apua tuli näistä! Nyt vaan ootellaan osia niin päästään testaamaan irroitus. Petteri Quote Link to comment
Masa K Posted January 10, 2011 Share Posted January 10, 2011 Minä en kyllä oo vielä koskaan nähny mitään tappavaa potkaisua tuolta... :)Kun lattarauta lipsahtaa stopparilta se vaan napsauttaa korkeintaan 5 senttiä alaspäin. Joo en ole kyllä minäkään... eka kertaa kun sitä purki niin piti suurinpiirtein 3m jatkovarrella härppiä et kuinkase "potkasee" Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Takalattojen irroituksessa pikku ongelma. Tuossa kuvassa punaisella piirretty metallin pala joka on hitsattu kiinni. Se lienee jälkeenpäin asennettu, mutta onko sillä mitään virkaa vai voiko sen rälläköidä pois. Tarviiko se laittaa takaisin? Onko muilla vastaavaa? Kuvia metsästin taka-akseleista niin en missään vastaavaa nähnyt. kyseessä siis kupla -73 heiluriakselilla. Quote Link to comment
Roope Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Pakkohan se on pois ottaa jos takalatan irroitat. Oisko pusla hajonnu tms tuolta päästä ja pikakorjauksena vedetty rauta eteen että ei pääse latta lipsahtaan. Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Joo sitä mä uumoilin ettei se sieltä lähde, latta itse mahtuisi tulemaan pujottamalla, mutta ei tosiaan ole tilaa tulla booreilta pois. ratkaisu ei vaan vaikuta miltään hätäpäissään tehdyltä, kun on identtinen molemmilla puolilla. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Joku tuning viritys varmaankin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.