Jump to content

Takalattojen irroitus


Guest vrp-180

Recommended Posts

Guest vrp-180

Hei,

 

Kertokaapa aloittelijalle, miten saan takalatat pois paikaltaan? Pultit+kumi on irti, missä asennossa akseli pitää olla, että latta lähtee pois? Pitääkö lokasuoja ottaa pois jotta latta mahtuu tulemaan pois paikaltaan?

 

Onko se booreilla vai miten?

 

Kun olisi kuplan korjauskäsikirja räjäytyskuvineen niin olisi elämä helpompaa.

 

Ajatuksena tässä on vaihtaa säädettävät takalatat alle.

 

Kiitos vastauksista etukäteen.

Link to comment

Takapään madallus tyyliin DOODAH:

1) Löysää renkaan pultit

2) Nosta auton peräpää ilmaan

3) Laita perä pukkien varaan pukit torosiosauvaputkien alle

4) Irrota renkaat

5) Ota käsijarrukahvan juuresta kumiätylä pois, niin että

käsijarruvaijerin päät tulee näkyviin

6) Kiepauta Mig-langasta tai sähköjohdosta lenkki käsijarruvaijerin

kierreosan alapuolelle

7) Löysää ja irroita käsijarruvaijerit ja päästä ne runkopalkin

sisään(ongitaan lopuksi takas ylös sillä mig-langalla)

8) Irrota löysät orggis iskarit, niillä ei madalletun perän kanssa tee

mitään!!!!!!!!!!!!!!!

9) Irrota jousilatan takapäästä 3 pulttia joilla vetoakselinputki oli

latassa kiinni

10) Jos autossasi on jouston stoppari kumi&peltikäikäle joka kiinni

yhdellä ed. pulteista nosta se pois

11) Vedä vetoakseli latan päässä olevasta urasta taakseppäin(onnistuu nyt

hyvin kun käsijarruvaijeri ei pane hanttiin)

12) Löysää ja irrota jousilatan booripään kansi 4kpl 15mm avaimella aukeavia

pultteja

13) Kun pultit on irti, niin kampea kansi ruuvimeisselillä irti.

14) Merkkaa boorin päähän maalitussilla alkuperäinen kohta, mä tapaan

värittää puoli akselia kokonaan

15) Ota rekyylitön vasara ja lyö latan takaa varovasti,(parempi maata auton

alla kokonaan, ettei se latan aasin potku katkaise

käsivartta!!!!!!!!!!!) seuraten, että booriakseli ei lähde mukaan, jos on

lähdössä mukaan,

niin booriakseliin voi lyödä vastaan esim kuulapää vasaralla.

16) kun jousilatta sitten irtoaa, niin käännä sitä 2 booria

vastapäivään(kuskinpuoli) ja naputtele takaisin paikoilleen

17) tarkasta että se myös meni sen 2 booria.

18) Käännä latan ulompaa kumia myös vasta päivään, että kansi menee paikalle

kohta 18) suunta ainaki väärä...

19) Narraa kansi paikalle kahdell pidemmällä M10 kuusiokolo ruuvilla

20) Kun kansi on narrattu paikalle laita 2 kpl orggisruuvia kiinni, irrota

pidemmät kuusiokolot ja vaihde niidenkin tilalle

alkuperäiset.

 

21) tee toiselle puolelle samat temput, mutta käännä booreista nyt kellon

suuntaan!!!!

 

22) Nosta vetoakselin putki takaisin uraan, HUOMAA, että siinä latassa on

merkki missä kohdassa se oli, ettei

takapään auraus muutu, ne reiäthän on soikeat.

23) Kiinnitä pulteista ensin takimmainen, niin saat sen stoppari kumipelti

ätylän pujotettua paikoilleen,

(Muuten siitä kumista kannattaa rautasahalla sahata pituudesta puolet pois

niin ei pohjaa kokoajan ;-))

24) Kiinnitä (Uuden)iskarin yläpää

25) Nosta tunkilla iskarin alalenkki kohdalle(tässä oli hyvä olla kaveri) ja

naputtele pultti läpi, rasvaa pää

ja kiinnitä mutteri.

 

26) Samat temput toisellekkin puolelle

27) Asenna renkaat paikalle

28) Nosta hallitunkilla auton perää(vaihdelaatikon tukiraudasta)

29) Ota pukit pois auton alta

30) aseta renkaiden alle kahdet kakkosneloset alle metrinen ja

päällimmäiseksi puolimetrinen

31) laske tunkkia, niin että renkaat on päällimmäisten kakkosnelosten päällä

32) Jos tunkkisi on alaasennossa yli 11cm korkea voi olla että 2

kakkosnelosta on liian vähän ;-)

33) Työnnä auto pois kakkosnelosten päältä

34) liikuttele autoa 3metriä edes takaisin niin näät että 2 booria on AIVAN

riittävän tontissa

35) ongi käppärivaijerit runkopalkista ja säädä käsijarru

 

Samalla lailla kun tuossa alussa tehhään niin saat net irti..

Link to comment

Lokarit irti helpottaa huomattavasti, jos ovat kovasti kiinni.. Monesti ulkospoorit ovat aika lujasti kiinni joten irrottaessa vääntösauvatkin tulevat mukaan kun vetää latat ulos. Minä olen käyttäny sorkkarautaa millä kampean ne irti. Etureunasta saa paras vääntövoima niiden kampeamiseen ja sinne pääsee vain ilman lokareita.

Link to comment
Minä en kyllä oo vielä koskaan nähny mitään tappavaa potkaisua tuolta... :)

Kun lattarauta lipsahtaa stopparilta se vaan napsauttaa korkeintaan 5 senttiä alaspäin.

 

 

Joo en ole kyllä minäkään... eka kertaa kun sitä purki niin piti suurinpiirtein 3m jatkovarrella härppiä et kuinkase "potkasee"

Link to comment
  • 10 months later...
Guest VenaCavaInferior

Takalattojen irroituksessa pikku ongelma. Tuossa kuvassa punaisella piirretty metallin pala joka on hitsattu kiinni. Se lienee jälkeenpäin asennettu, mutta onko sillä mitään virkaa vai voiko sen rälläköidä pois. Tarviiko se laittaa takaisin? Onko muilla vastaavaa? Kuvia metsästin taka-akseleista niin en missään vastaavaa nähnyt. kyseessä siis kupla -73 heiluriakselilla.

post-3433-1388836403554_thumb.png

Link to comment
Guest VenaCavaInferior

Joo sitä mä uumoilin ettei se sieltä lähde, latta itse mahtuisi tulemaan pujottamalla, mutta ei tosiaan ole tilaa tulla booreilta pois.

ratkaisu ei vaan vaikuta miltään hätäpäissään tehdyltä, kun on identtinen molemmilla puolilla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...