Jump to content

Kampiakseleiden tehonkestosta


Recommended Posts

Posted

Otetaas tähän jatkoksi kampuroiden tehoja. Eli mistä tehoista olette kuulleet mitä kenenkin valmistajan kampiakseli on kestänyt? Tarkotus ei ole hakea suurinta vaihtoehtoa, vaan kattoo mitä löytyy kaiken kaikkiaan.

Laittakaas myös käyttötarkotus, kun varttimaililla käyttö rasittavampaa kuin vaikka verrattuna krossiin. Sekä jos on eri materiaaleja (kuten AA tarjoaa), niin mainikkaa nekin. Juu ja ei tartte olla edes oma kone. Tai edes Suomesta :)

 

Tossa oman muistikuvan mukaan;

Jääskeläisen MRW vartti-kolkissa oli 82 BugPäkki kampura. Tehoa meni muistaakseni penkityspaprujen mukaan jotakin 300-350hp Harisen pankissä, kunnes tassut alko luistaa rullilla.

  • 3 weeks later...
Posted

Hyviä kysymyksiä...demellon / dpr:n hitsattuja strokerkampuroita ovat käyttäneet jopa 500hv turbovolkkareissa, parissa lehdessä ollut juttua.

 

Pitkäiskuinen akseli jossa porschen/vw:n kk kaulat ja T4 keskimmäinen kaula, on varmasti vahvemmasta päästä, ainakin mitoituksen puolesta. Näitä ei enään paljoa tehdä.

Posted

Ainakin Bergin ja Bugpackin akseleita on pyöritetty ~400 hv turbomoteissa. Mutta varmaan hetkellisesti voi saada mitattua monellakin kampuralla huikeita tehoja, mutta kestääkö kymmeniä varttimailirykäsyjä?

 

t. Mika

Posted

Miksei nämä 4340 crm kiinanakselitkin ole tarpeeksi vahvoja 300+ hv käyttöön kun ottaa vw: kauloilla olevan 78 tai 82 iskuisen, siitä pitempi-iskuissa kaikissa taitaa olla nykyään chevyn kaulat, ja harvassa T4 keskimmäinen laakeri. Mitä pitempi isku, sitä enemmän akseli taipuu ja sitä myöden lohkokin kuluu, näin ainakin minun maalaisjärki sanoo..

Posted

Sinänsä erikoista, että noita chevy kaulaisia pelätään heikomman tehonkestonsa puolesta, vaikka pikkulohko chevyissä niistä revitään 600 hv, mutta volkkareissako se ei sitten muka kestä?

Guest fgronlun
Posted

Ittellä ollu kesän ajan vakiosta tehty hitsi vastapaino(mate in finland) 8 tapituksella ja orkkis pultilla. Liimaradalta varmaan 10-15 lähtöä ja siihen treeni lähdöt lisää(tallin edessä) 20-30 lähtöä. Tarkistuksessa ei ole löytyny vielä mitään mutta kone odottaa vielä lopullista tarkistusta..

Tehot vaihdellu 240-300hp paikkeilla.

Ja tämä on 8pkl vakio tappia sekä vakio pultti liimalla. Kiristetty tosin momentilla taulukko momentiin.

 

Yksi säästävä tekijä ollu että käsijarrulla aina vedetty löysät pois (ahtdot saa pakotettua hyvin samalla)

Posted

pikkulohkoista nascarissa otetaan hondan 48mm kauloilla yli 4 tuuman männillä ( 700-1000hv ) kierrätetään lähelle 10 000rpm mutta ehkä VW kaulainen kampiakseli antaa vähemmän periksi.

 

GB, Scat, Pukkpäkin kampiakselit olleet ulkoisesti huomattavasti laadukkaamman näköisiä ja muotoisia kuin kiinailomiö mutta kyllähä kiinalaasilla lujaa mennään ku oikeen antaa tykittää vaan .... on niitä kinuskeja menny makeuttaan mäsäksiki jo jokunen kipales siis rikkipoikkipäreix.

 

Arrow tekee hyviä kampiakseleita joten siellä ku teettää niin ..... jaa niin tekeeki F1 osiaki

Posted

Chevyn kampiakselissa on joka kk-kaulan välissä rk-kaula, toisin kuten volkkarin akselissa. Tosin yhdellä kaulalla on kaksi kiertokankea..

 

Subarun bokserissa tais olla viisi rk-kaulaa.

 

hrdp_0810_06_z+edelbrock_409_chevy+crank.jpg

 

 

 

Subaruun cosworthin tekemä billet akseli maksaa 2400 puntaa.. :D

 

Subaru%20EJ25%20crank%20&%20Oliver%20rods.jpg

 

 

Porschen akseli on aika pitkän näköinen :D

 

MVC+710F1259362415.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...