Jump to content

Vannekeskiö vs. keskirengas


Guest Vihannes

Recommended Posts

Mites on, kertokaapas... onko minulla ongelma, vaiko ei.

 

Kyseessä typ3, edessä levyt, takana rummut - alkup. kamaa vuodelta -66.

 

Ja alut, Fuchs 914, orggikset. Siis 4-pulttiset.

 

Alu menee toki kiltisti paikoilleen, mutta ei saa tukea ollenkaan keskirenkaasta. Jääpi arviolta millin rako. Kokeiltu toistaiseksi vain taakse.

Minulle on kerrottu, että vanhojen, HYVIEN vanteiden kohdalla tämä ei välttämättä olisi mikään ongelma....

 

Onkos tämä paha juttu?

Ja jos on, niin saako jotain soviterenkaita tms.

 

Mulla ei nyt oo mitään mittoja mistään tässä esittää. Mikäs on kolkin keskirenkaan eli sen tapin halkaisija? Tai toisinperin - mikä on vanhan 4-pulttisen vanteen keskiän sisäpuo9len halkaisija?

 

- J

Link to comment

Jep jep.

Mittasin orggis-vanteen keskiön sisähalkaisijan, ja se on 80 mm, eli suurempihan sekin on kuin tuo "tapin" halkaisija - en sitä vaan huomanut kun vanhaa vannetta irroitin.

 

Kylä mulla on alkup. oikeat, hyvät pultit noihin aluihin, ja itse vanteetkin on virheettömät, joten ei kai tässä siis huolta.

 

Eli kaikkien lukuisien tämän topicin lukijoiden mielestä vanne kestää pelkillä pulteilla, eikö vain? [siis kunnon vanne - ei mikään nykyajan pilipalihalpiskopio - joita niitäkin toki on markkinoilla.... :)]

Link to comment

OK.

Asia selkis.

 

Jos ja kun vanne on oikeesti hyvä, eli vanhanajan tyhti peltivanne tai ajatuksella ja laadukkaasti tehty aluvanne, niin se kestää hyvin pelkkien pulttien varassa.

 

Ja navan ympärille saatavat "rinkulat" yms ovat ennen kaikkea asennusta helpottamaan tehtyjä - ei niinkään tukemaan vannetta napaa vasten.

 

Näin.

Ja eikun renkaita tilaamaan... 165/80 eteen, 185/65 taakse - aattelin.

Kohta multa vapautuukin sitten hyvät 205/55 -gummit... haluuko joku ne? Siis ostaa, halvalla..

Link to comment
Guest PeteT

>Ja eikun renkaita tilaamaan... 165/80 eteen, 185/65 taakse - aattelin.

>Kohta multa vapautuukin sitten hyvät 205/55 -gummit... haluuko joku >ne? Siis ostaa, halvalla..

 

Aattelitko tosiaan noin, vai tuliko kirjoitusvirhe? 165/80-15 on nimittäin korkeampi kuin 185/65-15. Makuasia, mutta mun mielestä eteen sopisi paremmin takarengasta matalampi kumi. 155/80 on melkein saman korkuinen, 145 olisi vähän matalampi.

 

just my 2 cents worth, kuten ameriikassa on tapana sanua. :)

Link to comment

Hups... kirjoituserhe todellakin.

 

Vierintäkehältään osapuilleen samansuuruisia renkaita kalkuloin eteen ja taakse:

 

145/80 - kehä 1879

155/70 - kehä 1827

165/65 - kehä 1815

165/70 - kehä 1870

175/65 - kehä 1858

185/65 - kehä 1894

195/65 - kehä 1861

 

Toisaalta ulkonäkösyyt painaa eteen kaposampaa.

Toisaalta taas leveemmällä saavutetaan suurempi pitoalue - ei ehkä mee jarrut lukkoon niin herkästi? Korkempi profiili taasen tuo jonnin verran "joustoa" eli mukavuutta. Levee taasen tuo sitten uraherkkyyttä jne.... Tää alkaa jo menee tieteeksi, heh.

 

Miten päin vain - jos jonkun kombinaation valitsee, niin sitten tulee taasen varmaankin takapakkia saatavuuden kanssa -..

 

Mulla on Fuhcsin 914 alut, joiden offset on varsin passeli, ei levitä vannetta ulospäin, joten aika leveenkin gummin pitäisi eteen mahtua.

 

t. Juha

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...