Guest Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Mites on, kertokaapas... onko minulla ongelma, vaiko ei. Kyseessä typ3, edessä levyt, takana rummut - alkup. kamaa vuodelta -66. Ja alut, Fuchs 914, orggikset. Siis 4-pulttiset. Alu menee toki kiltisti paikoilleen, mutta ei saa tukea ollenkaan keskirenkaasta. Jääpi arviolta millin rako. Kokeiltu toistaiseksi vain taakse. Minulle on kerrottu, että vanhojen, HYVIEN vanteiden kohdalla tämä ei välttämättä olisi mikään ongelma.... Onkos tämä paha juttu? Ja jos on, niin saako jotain soviterenkaita tms. Mulla ei nyt oo mitään mittoja mistään tässä esittää. Mikäs on kolkin keskirenkaan eli sen tapin halkaisija? Tai toisinperin - mikä on vanhan 4-pulttisen vanteen keskiän sisäpuo9len halkaisija? - J Quote Link to comment
Ketsa Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Jos vanteiden ja pulttien pallopinnat on kunnossa, niin keskittyy kyllä niilläkin. Itse pyöräytin mankelissa pellistä keskitysholkin piparivanteille, kun en luottanut itsetehtyjen pulttijakojen tarkkuuteen. Quote Link to comment
Guest Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Jep jep. Mittasin orggis-vanteen keskiön sisähalkaisijan, ja se on 80 mm, eli suurempihan sekin on kuin tuo "tapin" halkaisija - en sitä vaan huomanut kun vanhaa vannetta irroitin. Kylä mulla on alkup. oikeat, hyvät pultit noihin aluihin, ja itse vanteetkin on virheettömät, joten ei kai tässä siis huolta. Eli kaikkien lukuisien tämän topicin lukijoiden mielestä vanne kestää pelkillä pulteilla, eikö vain? [siis kunnon vanne - ei mikään nykyajan pilipalihalpiskopio - joita niitäkin toki on markkinoilla.... :)] Quote Link to comment
Racing Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Ei niistä keskitysrenkaista etupyöriin haittaakaan olisi napaan,hyvä sorvari tekee kyllä ne. Mutta kyllä varmaan ilmankin pärjää ok kun kuplassakin pärjää. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Mitä mulla on kuplan rumpuja ollu kädessä, ja niitä on ollu aika monia, en kyl alkais keskittämään siihen keskikohoumaan, ei boorit ole monessakaan olleet sen keskellä. Eli pulteilla vain. Quote Link to comment
Racing Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Niin mut tuossahan on levyt edessä. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Eikä toi oo kuplakaan :oP Quote Link to comment
Guest mäksä Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Mulla ei ainakaa ikinä oo ollu mitään keskitys hommelia.. ja väliä on nykki melkee sentti ja no problemo! Quote Link to comment
Per Jernström Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 Rengasliikkeistä saa erikokoisia rinkuloita sinne väliin niin että keskittää. Yleensä muovisia kapeita renkaita. Tarkoitus niillä tuskin on tukea vannetta muuta kuin asennuksessa jotta pultit on helpompi saada kiinni oikein. Quote Link to comment
Guest Posted March 30, 2005 Share Posted March 30, 2005 OK. Asia selkis. Jos ja kun vanne on oikeesti hyvä, eli vanhanajan tyhti peltivanne tai ajatuksella ja laadukkaasti tehty aluvanne, niin se kestää hyvin pelkkien pulttien varassa. Ja navan ympärille saatavat "rinkulat" yms ovat ennen kaikkea asennusta helpottamaan tehtyjä - ei niinkään tukemaan vannetta napaa vasten. Näin. Ja eikun renkaita tilaamaan... 165/80 eteen, 185/65 taakse - aattelin. Kohta multa vapautuukin sitten hyvät 205/55 -gummit... haluuko joku ne? Siis ostaa, halvalla.. Quote Link to comment
Guest PeteT Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 >Ja eikun renkaita tilaamaan... 165/80 eteen, 185/65 taakse - aattelin. >Kohta multa vapautuukin sitten hyvät 205/55 -gummit... haluuko joku >ne? Siis ostaa, halvalla.. Aattelitko tosiaan noin, vai tuliko kirjoitusvirhe? 165/80-15 on nimittäin korkeampi kuin 185/65-15. Makuasia, mutta mun mielestä eteen sopisi paremmin takarengasta matalampi kumi. 155/80 on melkein saman korkuinen, 145 olisi vähän matalampi. just my 2 cents worth, kuten ameriikassa on tapana sanua. :) Quote Link to comment
Guest Posted April 1, 2005 Share Posted April 1, 2005 Hups... kirjoituserhe todellakin. Vierintäkehältään osapuilleen samansuuruisia renkaita kalkuloin eteen ja taakse: 145/80 - kehä 1879 155/70 - kehä 1827 165/65 - kehä 1815 165/70 - kehä 1870 175/65 - kehä 1858 185/65 - kehä 1894 195/65 - kehä 1861 Toisaalta ulkonäkösyyt painaa eteen kaposampaa. Toisaalta taas leveemmällä saavutetaan suurempi pitoalue - ei ehkä mee jarrut lukkoon niin herkästi? Korkempi profiili taasen tuo jonnin verran "joustoa" eli mukavuutta. Levee taasen tuo sitten uraherkkyyttä jne.... Tää alkaa jo menee tieteeksi, heh. Miten päin vain - jos jonkun kombinaation valitsee, niin sitten tulee taasen varmaankin takapakkia saatavuuden kanssa -.. Mulla on Fuhcsin 914 alut, joiden offset on varsin passeli, ei levitä vannetta ulospäin, joten aika leveenkin gummin pitäisi eteen mahtua. t. Juha Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.