Jump to content

T-1 Käynti ongelmia


Guest Wolkkaristi

Recommended Posts

Guest Wolkkaristi

Eli auto saatu käymään hinaamalla, mutta pätkii ja paukkuu, eikä pysy tyhjäkäynnillä.. Ja puola kuumenee puolen minuutin käynnin jälkeen.

 

Missä vika?

 

Kaikki sytystys osat virranjakaja, puola, sytytys johdot, tulpat on uusittu

Kaasarit on puhdistettu kahteen kertaan

sytytyksen säätäminen virranjakajaa kääntämällä ei vaikuta käyntiin(sitä kohtaa jossa kone kävisi tasaisesti ei vain löydy)

 

Moottori 1500, solexin ruokkijoilla.

 

Kiitos jo etukäteen vastauksista;)

 

BTW virranjakajalta tuleva piuha menee puolan miinus napaan eikö?

Link to comment
Guest Variant

Kokeile auttaako, jos vaihdat 2 ja 4 keskenään jakajassa. Jos et saa enää edes käyntiin, laita takaisin ja vaihda 1 ja 3 keskenään.

 

Siinä ei tarvii lottovoittajan tuuria, että saa johtoja vaihtaessa tökättyä piuhat vääriin paikkoihin. Itselläni meni kerran vastakkaiset piuhat ristiin ja käyttäytyi just tuolleen.

 

Toinen vaihtoehto, että annat kaverisi tarkistaa sytkäjohtojen paikat. Itsehän olet jo ne tarkistanut ja todennut olevan oikein, joten turha sinun itse niitä on enää uudestaan tarkistaa.

Link to comment

oikeesti, älkää kuunnelko mua ollenkoon. Miten ois 48 IDA:t ja suurin nokka mitä löytyy...Ostin just elämäni ekan osan volkkariin,ja hieno olikin, aircooledin rst: putkisto, mulla on tietotaitoo ainoastaan ahdetuitsa VW-1stä. paskat. nyt kakkalle.

Link to comment
Guest Wolkkaristi

Ainaki mitä oon täältä pastalta löytäny tietoo nii nehän pitäis olla sillee et takaa katottuna ois 3 1

4 2

ja niitten paikkaa on niin moneen kertaan kyllä vaihdettu, että olen 100% varma että ei ole siitä kiinni tämä homma ja 180 astetta jos laittaa toiseen suuntaan niin rupee vaan tuleen tulta kaasareista.

 

Puolan kuumenemis ongelma selvitetty veti maihin jostain syystä virrajakajasta vaikka uusi olikin nyt saatu tilalle taas uusi jakaja, eikä kuumene enää, mutta kun laittaa käyntiin niin paukkuu ja rätisee eikä tosiaan mitään vaikutusta vaikka kääntää jakajaa mihin suuntaan.

Kuulostaa kyllä itestäkin just siltä että sytkäpiuhat menis väärin mutta tosiaan on niitä muutkin tarkistanu ja samalla tavalla saanu järjestykseen.,

 

Kellään mitään ideaaa että mikä sitä paukututtaa? / Mikä mättää kun jakajaa saa kääntää ihan minne huvittaa ja silti käy sinne päin mutta sitä oikeeta kohtaa jossa käy kunnolla ei löydy?

Link to comment
Ainaki mitä oon täältä pastalta löytäny tietoo nii nehän pitäis olla sillee et takaa katottuna ois 3 1

4 2

ja niitten paikkaa on niin moneen kertaan kyllä vaihdettu, että olen 100% varma että ei ole siitä kiinni tämä homma ja 180 astetta jos laittaa toiseen suuntaan niin rupee vaan tuleen tulta kaasareista.

Siis onko sata varmasti tuon kuvan mukaan järjestys?

VW-Firing-Order.png

 

Ja onko ihan varma, että virranjakajasta menee piuha 1. sylinteriin oikeasta kohdasta? Virranjakajan käyttöakseli voi olla missä tahansa asennossa, eikä tuo kohta ole välttämättä kuvan mukainen. Irrota venttiilikoppa ja etsi 1:n yläkuolokohta (hihnapyörästä) ja tarkista että molemmat venttiilit on kiinni, sitten katsot virranjakajasta että pyörijä osoittaa 1:lle lähtevään tulpanjohtoon. Samalla käännä vielä virranjakajassa oleva lovi (tasopinnassa jota vasten tulee jakajan kansi) pyörijän kohdalle.

Link to comment

Voisko olla niin että jakaja ei ole ihan pohjassa,itsellä kävi niin ekalla käynnistys kerralla,lähti käyntiin mutta alkoi samantien käydä tosi huonosti ja jakaja ei saanu kosketusta sinne loveen mihin pitäs.Sitten laitettiin kaverin kanssa jakaja varmasti pohjaan,mikä tuotti jostain syystä vaikeuksia(en tiedä miksi,henkimaailman hommia).Saatiin kone käyntiin,mutta ei käynyt tyhjäkäynnillä kuin kolmella pytyllä vaikka tehtiin mitä.Ostin uudet tulpat mitkä ruuvasin kiinni,kun epäiltiin niiden kuntoa.Starttaus ja sama tilanne,ei tyhjäkäyntiä kun kolmella pytyllä ykköspytty pimeenä takaa katsottuna oikealla, takapenkkiä lähimpänä oleva sylinteri.Sitten vaihdoin uuden jakajan koneeseen,009 keskipakosäätösen(vanha oli alipainesäätönen)kone käyntiin ja kävi kaikilla pytyillä,ihmeteltiin kaverin kanssa että onpas outo homma.Sen jälkeen alkoi itselläni tämä säätö/puhdistus karuselli.

Link to comment
Guest Wolkkaristi

Joo sen uuden jakajan kanssa sai kyllä vähän tapella että sai sen sinne koloon, mut kyllä se saatiin ihan sinne loveen asti, siitä eteenpäin sitä ei enää saa että on siis ihan pohjalla.

Olen koittanut siis jo kahdella uudella jakajalla ja molemmilla sama homma röpeltää, paukkuu eikä saa säädettyä yhtään.

 

Rupee vitsit ja tupakat oleen vähissä ton kanssa:/ mikä neuvoksi?

Link to comment

Venttiilit säädetty ja kärkiväli kans? Bensaa tulee VARMASTI kaasarille asti eikä imuvuotoja ole? Jännitettä riittävästi akussa, konkka ehjä? Jos johdot on oikeessa järjestyksessä ja kaikki muukin on kunnossa, ei varmaan auta ku pyytää manaajaa paikalle...

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Wolkkaristi

Noni vihdoin selvis, oli laturin laakerit leikannu kiinni ja toi nyt ainakin osasyyllinen, koska laakerein vaihdon jälkeen kone hörähti tulille kaasuun koskematta samantien kun avaimesta käänsi.

 

Mutta kun konetta käytettiin sen verran että sytytys saatiin jotenkin kutenkin kohdalleen, (kävi tyhjäkäyntiä eikä paukkunu tai pätkiny) ja oltiin lähdössä koeajolle niin moottori ei enää käynnistynytkään, ei uudella akulla eikä laturin avittamana.

 

Eihän siinä mitään ihmeellistä että volkkari ei käyntiin lähde, mutta kun kaikille tulpille tulee kipinä ja vieläpä oikeassa järjestyksessä, ja ilma-polttoaine seos tulee imusarjaa pitkin palotilaan ja sinne kipinä perässä niin mun järjen mukaan sen pitäis syttyä siellä.

 

Kaikki tulpat oli aika nokisia, mutta antaa kipinää sylinterin ulkopuolella, ajettu tulpilla on tasan 0km, pari kertaa käytetty konetta

Ja tosiaan kaikki sytytykseen liittyvät osat on jo uusittu

 

Mihin kipinä hukkuu sillä välin kun tulpat laittaa kiinni?

Link to comment
  • 1 month later...

Mikähän vähän vastaava vika tuli tännekin. Koitin säätää 36 Dellorttoja ja nyt ei oikein enää mikään vaikuta mihinkään. Kaikki alkoi siitä kun säätäessä 3:sen tulpanjohto lähti irti ja oli jonkun aikaa irti kun koitin säätää kaasutinta ja ihmettelin miksi ei ruuvista tapahdukkaan nyt mitään. Sitä ennen ei paukkunut ja melkeen sain säätöihin.

 

Kaasarit purettu ja laitettu perussäädöt (kokeiltu 2,5-3,5 kierrosta), sytkä säädetty 7,5 -10 astetta. Kärjetön sytkä autossa.

 

Käy tyhjää noin 1500 kierrosta vaikka ruuvaa tyhjäkäynti nopeuden ruuvin ihan auki.

Paukkuu putkessa kokoajan. Sytkän säätö ei tunnu vaikuttavan tähän mitenkään.

 

Vaihdettu tulpanjohdot ja tulpat. Ei vaikutusta. Tarkistettu starttipilotilla, ei vuotoja.

Kokeilin irroitella tulpanjohtoja tyhjäkynnillä, 3:sen ja 4:s pytyn johdosta kierrokset laskee, mutta 1:sen ja 2:s pytyn johdoista ei tapahdu mitään kierroksille.

 

Vähän kun antaa kierroksia niin tärinä vähenee ja mielestäni ehkä paukkuminenkin vähenee, paukkuu kuitenkin.

Link to comment

1 ja 2 pytyn venttiilinvälys oli kasvanut suureksi. Säädin venttiilit uudestaan.

Paukkuminen loppui ja kierroksetkin rupesi pysymään alle tonnin.

Kaasaritkin oli synkassa.

 

Kun kone oli jonkun aikaa päällä. kierrokset nousi taas sinne 1300:aan ja paukkuminen taas alkoi.

Samoin synkkamittarilla 1-2 pytyn kaasarin synkka tippui. (esim. alussa 5-5 paukkumisen alettua 5-2)

 

Vaihtelin huvikseni jakajankin, että vaikuttaisko mitään. Ei vaikuta. Jos sytkän säätää pieleen se vaikuttaa vain starttaamiseen.

Pienellä sytkän muuttamisella ei ole korkeisiin tyhjäkäynti kierroksiin ja paukkumiseen vaikutusta.

 

Talliovi kiinni ja jos huomenna illasta jaksais taas alkaa ihmetteleen (tarkistaan ne välykset taas).

Alkaa jo loppuun usko, että tälle syksylle enää ajellaan :)

Link to comment

No nyt selvesi osa ongelmista ja paukkuminen loppui.

Molemmissa kaasareissa oli hieman ryyppy päällä. Vastasivat sen verran puhallinkoppaan että olivat vääntyneet päälle hieman.

 

Nyt vielä on se ongelma että en saa säädettyä synkkaa noille.

1-2 pytyn kaasarin päältä antaa 2 numeroa pienemmät arvot kokojan. Vain säätämällä tyhjäkäyntinopeus ruuvia niin paljon enemmän auki kuin toisessa kaasarissa saan mittarilla samat lukemat.

 

Samoin edelleenkään ei ole vaikutusta vaikka otan tyhjäkäynnillä 1:sen ja 2:sen tulpanjohdot irti.

Samoin jos peitän ilmanputsarin reiät 1:sen ja 2:sen kaasarista, ei vaikuta mitään. Jos peitän 3-4:s pytyn kaasarista reiät alkaa heti sammumaan.

Heti jos antaa vähän kierroksia 1-2 pytyn kaasarista rupee imuäänet kuulumaan ja imua tulee.

 

Kokeilin vielä että jos ottaa 1-2 pytyn tulpanjohdot irti niin ei vastaa kuitenkaan kaasuun. Johdot paikallaan vastaa hyvin kuitenkin kaasuun.

 

Taitaa lähteä talviunille kohta auto ja odotellaan, että päivät alkaa piteneen :)

Vai haittaako tuo mitään jos se muuten käy edes jotenkin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...