Jump to content

Ongelmia T1:n vaihteiston kanssa. Apua / neuvoja kaivataan


Guest Matii

Recommended Posts

Guest Matii

Oire:

Ykkös ja kakkosvaihteita ei saa silmään paikalla ollessa. Välillä kun luulee laittaneensa kakkosen, silmässä onkin nelonen, ja vastaavasti kun laittaa ykkösen, meneekin kolmonen

 

Muuta huomattua:

  • Kakkosen saa päälle kun vaihtaa n. 30km/h nopeudessa kolmoselta kakkoselle, mutta paikallaan seistessä ei mene.
  • Ykkösen saa päälle paikalla seistessä jos vaihtaa vaihteet järjestyksessä neloselta kolmoselle, kolmoselta kakkoselle ja lopulta kakkoselta ykköselle järjestyksessä. Muuten jos yrittää esim. vain kakkoselta ykköselle niin ei mene, edes pienessä vauhdissa

 

Kaipaisin nyt vinkkejä / neuvoja mikä tuossa voisi olla? ja mitä olisi hyvä tehdä / tarkistaa jotta tuon saisi toimimaan kunnolla?

Vaihteiston öljyn vaihto ei tuntunut auttavan ongelmaan. Vaihteet menevät paremmin silmään kun menevät, mutta muuta parannusta en huomannut.

 

Kyseessä siis vuosimallin -64 T1 1,2l koneella ja ymmärtääkseni vakio orkkis laatikko.

Link to comment
Guest Matii

Hum. Pitänee tutkia asia viikonlopun aikana. Seuraava kysymys on luonnollisesti, missä kyseiset osat sijaitsevat ja miten niihin pääsee käsiksi :).

 

Tutkailen parhaillaan Alfamerin ja Haynesin ohjekirjasia josko sieltä löytyisi vastaus.

Link to comment

Etupusla löytyy kun irrotat vaihdekepin ja kurkkaat auokosta sisälle ja taaksepäin. Aukossa näkyvä vaihteensiirtotanko ei saa heilua sivuttain/ylös-alas, jos heiluu niin pusla on kaputt.

 

Takapään pusla löytyy takapenkin alta, irrotettavan luukun alta. Luukku on hieman runkonumerosta taaksepäin. Tämäkään pusla ei luonnoolisesti saa olla väljä (=rikki/revennyt) ja ruuvien tulee olla tiukalla (joskus saattaa takapuslan kiinnitysruuvi löystyä ja se aiheuttaa myös em. oireita).

Link to comment
Guest Matii

Kokeilin vaihdekepin painamista muttei tuntunut olevan vaikutusta.

 

Pitää ottaa ensi viikolla auki tuo ja katsoa. Viikonloppuna ei voi kun pitää päästä Forssan picnickiin.

 

Kiitokset neuvoista. Palailen astiaan jos en löydä ongelmaan ratkaisua.

Link to comment
Guest Matii

Aukaisin vaihdekepin kuitenkin koska ei siinä nyt niin paljon niitä osia ollutkaan. Huomasin heti että etupäässä puslat puuttuu kokonaan. Rämmäleitä löytyy sieltä täältä.

 

Miten puslan saa vaihdettua kätevimmin? Ohjekirjassa puhuttiin jostakin etupäässä olevasta "apron": sta (esiliina ?) josta tähän pääsisi käsiksi.

Link to comment

- nosta varapyörä pois

- varapyöräkotelon alareunassa takaseinässä on pyöreä lätkä, ota se irti

- etuakseliputkien välissä runkotunnelin päässä on luukku kahdella pultilla, ota se irti

- irrota takapenkin alta luukusta (kts. aiempi postaus) vaihdetangon takapään kumipusla vaihdetangosta

- irrota vaihdekeppi

 

- nyt voit vetää vaihdetankoa eteenpäin niin paljon, että saat loppupään vaihdekepin aukon kohdalle

 

- pujota pusla ja kiristysrengas vaihdetangon ympärille

- työnnä vaihdetanko takaisin paikalleen, katso että pusla napsahtaa reikäänsä

- takapään pusla kiinni, vaihdekeppi paikalleen ja irrotetut luukut takaisin kiinni

Link to comment

Åken ansiokkaaseen ohjeeseen voisin heittää vielä pikku vinkin: jos se tanko on ruostunut niin hiero jollain 4-600 vesihiomapaperilla tanko sileäksi,suihki vaikka crc:tä tai muuta vastaavaa liukasteeksi niin pusla liukuu kivasti tangon ympärillä kun laitat takas paikalleen..

Link to comment

Kuinkas onnistui?

 

Taempi liitospusla on ollut joka kerran syynä kun ykkönen on hävinnyt.. omassa kärryssä on se vanhempi pyöreä malli. Sen jälkeen kun vw:n alkuperäinen hajosi 40v jälkeen, näitä brazil-puslia on mennyt joka kesä. Viimeksi tänään. Melkein kuukauden kesti tällä kertaa.

Link to comment
  • 6 years later...

Neuvokaas nyt tumpeloa, joka yrittää vaihtaa sen etummaisen puslan uusimman keulapalan kanssa olevaan 1303:een. Tanko ei mahdu tulemaan sen notkahduksen takia eteen. Kokeilin sitten vaan tavallista paruzzin puslaa, mutta niin monta milliä on liikaa kokoa, ettei tuokaan onnistu. Onko tankoja eri paksuisia? Tuossa on 22 millinen ja se puslakin jää todella paljon "auki"

Link to comment

Mitä notkahdusta sä Sepi meinaat? Ku mun 1302:ssa sai tangon kyllä riittävän eteen jotta puslan pysty vaihtaan

ja eiks toi runkotunneli ole sama 1302:sa ja 1303:ssa (paitsi jos on hammastanko-ohjaus)?

 

Puslan jää tosiaan vajaan näköiseksi jos sen laittaa ton tangon päälle. Se on ihan mahdottoman tismeen oloinen

mutta kun se pusla on telineessään ni kyl se tankokin siihen vaan paikalleen menee. Muista se sokka ennen tankoa. 

Link to comment
5 hours ago, Paadre said:

Mitä notkahdusta sä Sepi meinaat? Ku mun 1302:ssa sai tangon kyllä riittävän eteen jotta puslan pysty vaihtaan

ja eiks toi runkotunneli ole sama 1302:sa ja 1303:ssa (paitsi jos on hammastanko-ohjaus)?

 

Puslan jää tosiaan vajaan näköiseksi jos sen laittaa ton tangon päälle. Se on ihan mahdottoman tismeen oloinen

mutta kun se pusla on telineessään ni kyl se tankokin siihen vaan paikalleen menee. Muista se sokka ennen tankoa. 

Tuo 1303 etuosa on hammastangollisen alkuperäistä syvemmällä notkahduksella. Tää olis pitäny tehdä silloin kun sitä etuosaa vaihdettiin. Tilasin pätkän ptfe putkea ja kokeilen tehdä puslan niin että sen saa laitettua takakautta. Nylonia etin vielä jos löytyis sisämittaa 22 mm. 

 

edit:

No ei tarvittu nailoneita tai tefloneita, vaan pelkästään sinnikkyyttä ja niinpä se tanko suostui siirtymään viimeisen sentin ja pusla on vaihdettu.

Edited by SePi
Juttu valmis
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...