Jump to content

Ovaalin katto -63 kuplaan?


Guest GeneralO

Recommended Posts

Olisi tiedossa vm. -63 kupla, josta on tehty laikka-avo, ja omistaja on tullut toisiin ajatuksiin ja räkinyt silputun katon takaisin kiinni, lopputuloksen ollessa melko "mielenkiintoinen."

 

Samaan kauppaan kuuluisi ovaalin kori, joka on aikalailla hapantunut, mutta ehjän katon siitä saisi otettua. Kysymys kuuluukin, että onko ihan mahdoton homma tällainen katonvaihto? Katto olisi tarkoitus vaihtaa ikkunakarmeineen, eli takasivulasit ja tuulilasi tulisi olemaan ovaalista. Kuuskolmosen ja ovaalin etuovien lasit taitaakin olla samankokoiset, eli ovet kävis silloin tuosta kuuskolmosesta?

Link to comment

Jos koko ovaalin kori on olemassa en silppuaisi pelkkää kattoa tuohon paksutolppaan... Vaan leikkaisin tuon huomattavasti alempaa, siksi että siten ovaalista saisi myös kojelaudan, tms. kilkkeet tuohon paksutolppaan...

 

Olisi huomattavasti helpompi "katonvaihto"... Muistaakseni joku jenkkilän poppoo tuommoisen jo toteuttanut... Vanha volsu vain hieman lämpökoteloiden yläpuolelta laikalla poikki, uusi koppa päälle ja miggiliimaa saumoihin ;-)

 

Harkitsin joskus tuommoisen tekemistä kun löytyi "metsäovaali" jonka pohja oli totaalisesti pois ruostunut, koppa sen sijaan oli jokakuinkin ehjä lämpökoteloiden yläpuolelta.

Link to comment

Itseasiassa tuon kojelaudankin vaihto kävi mielessä, mutta siinähän se vaihtus katon mukana. Saattas tosiaan olla järkevintä leikata kori mahdollisimman alhaalta, sais hitsisaumatkin sitten mukavasti piilotettua lokareiden alle. Ovaalin katon vahvikkeeksi pitänee hitsailla väliaikaiset rautaputkivahvistukset ennen leikkaamista, että ei notkahda kieroon. Kiitoksia tuosta linkistä, pitää illemmalla katsella, josko vaikka löytys kyseinen projekti.

Link to comment

Henkilökohtaisesti en näe tuossa turaamisen korjaamisessa turaamisella kauheasti lisäarvoa. Jos haluat ovaalin, osta ovaali. Jos haluat paksutolpan osta sellainen. Kun aihion olet valinnut tee siihen muutokset jotka haluat tehdä jolloin työ on pienempi, lopputulos parempi ja kustannukset pienemmät. Lisäksi auto säilyttää jälleenmyyntiarvonsa paremmin kuin sekasikiö. Viimeinen kommentti kannattaa muistaa vaikka auto on tarkoitus tehdä itselle eikä myyntiin, viiden tai viidenkymmenen vuoden aikajaksolla kiinnostuksen kohteet saattaa muuttua. Poikkeuksena edelliseen on, jos tarkoituksesi tehdä muutoksia (choppaus, channelointi, vesikourujen poisto jne.) jotka yleisesti ottaen nollaa aihion arvon.

Link to comment
Henkilökohtaisesti en näe tuossa turaamisen korjaamisessa turaamisella kauheasti lisäarvoa. Jos haluat ovaalin, osta ovaali. Jos haluat paksutolpan osta sellainen. Kun aihion olet valinnut tee siihen muutokset jotka haluat tehdä jolloin työ on pienempi, lopputulos parempi ja kustannukset pienemmät. Lisäksi auto säilyttää jälleenmyyntiarvonsa paremmin kuin sekasikiö. Viimeinen kommentti kannattaa muistaa vaikka auto on tarkoitus tehdä itselle eikä myyntiin, viiden tai viidenkymmenen vuoden aikajaksolla kiinnostuksen kohteet saattaa muuttua. Poikkeuksena edelliseen on, jos tarkoituksesi tehdä muutoksia (choppaus, channelointi, vesikourujen poisto jne.) jotka yleisesti ottaen nollaa aihion arvon.

 

Oletko kuullut ikinä tekemisen ilosta?

Link to comment

Kyllä ja muutaman projektin läpivieneenä rohkaisin miettimään miten ja mihin suuntaa sen tekemisen ilon, jotta sitä riittää koko projektin ajan ja myös seuraaviin projekteihin. Samalla tarkoitus oli herättää miettimään vaihtoehtoja.

 

Jos maalina on ovaali, niin vaihtoehtona voisi ostaa toinen projektikuntoinen ovaali (papereilla jos tuossa niitä ei ole) ja käyttää tuossa paketissa oleva huonokuntoinen ovaali sen varaosiksi. Paksutolpan raadosta voi saada myös jotain osaa (akselit, laatikko jne), loput voi myydä ja tai kierrättää. Lopputuloksena ovaali oikealla identiteetillä, silti varmasti riittää tekemistä.

 

Mutta omalleen tekee jokainen mitä haluaa, onnea projektiin joka tapauksessa mihin suuntaan sitten päätätkin lähteä ja laita tarina tuonne projektiosastolle kun pääset alkuun.

 

Oletko kuullut ikinä tekemisen ilosta?

Link to comment

Niin no, sitähän tuohon ylös kirjoitin: kiinnostava osuus tuossa on se ovaali, laikattu '63 on jo pilalla ja siitä voi korkeintaan saada jotain osia. Kannattaako näitä yhdistää vai pyrkiä pitämään ovaali ovaalina? Paksutolpan pohjalevyä ja runkonumeroa siitä ei kannata käyttää koska pohjassa on vahvikepalkit ja papereissa lukee avo -> prosentit tulee vastaan ja katsastuksesta voi tulla mielenkiintoista.

 

Nostaisin tuota prosenttilukua lähelle sataa ;)

 

Mutta nämä on vain minun 0,02€

 

Siis jos on jo valmiiksi pilattu niin en näe mitää järkeä miksi ei tekisi vaikka rolssikuplaa ja henkilökohtainen mielipide on että ovaalikaollinen kupla voittaa ulkonäöllä 90%laikka avoista
Link to comment

Komppaan Akia ehdottomasti tässä aiheessa. Oleellinen osa tekemisen iloa on myös tekeleen valmistumisen ilo. Surkeimmista aihioista iloa aiheuttavan lopputuloksen aikaan saaminen tulee oikeasti kalliimmaksi kuin kohtuullisen aihion hankinta ja siitä tekeminen. Ai, mistäkö tiedän...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...