Jump to content

Etupään kolina!


pko

Recommended Posts

Tällainen asia on tässä alkanut ihmetyttämään, kun ajelee kuoppaisella tiellä niin etupää pitää sellaista kummallista kolinaa.Väljää ei pitäisi olla ainakaan nivelissä kun on juuri katsastettu,eikä ainakaan siinä ilmennyt mitään sanomista katsurin puolesta.Olen asiaa pohtinut ja tullut siihen tulokseen että ääni muistuttaisi siltä,että ihan kuin kierrejousi pomppisi jousijalassa iskarin yläasennossa vapaasti.Diagnoosini perustuu kokemukseen katkenneista etujousista vw polossa takavuosina.Kertokaa mikäli jollain tulee ajatuksia/tietoa kyseisestä ilmiöstä.Meinas unohtua mainita että kyseessä on 1303s vm73.

Link to comment
Guest Mic_Coo

Oliskos iskari sökö? Kylläpä se pallonivelki voi olla kaput vaikka inssi ei sitä huomannut. Yleisin "kolina" taitaa olla just tuo nivelien lotina...Tietysti löysästä laakeristakin se kolina voi tulla mutta se jurisis ajossakin. Itse kuiten katsoisin nuo nivelet ensin vääntöraudan kanssa ja sitte iskarit.

Link to comment
Olen asiaa pohtinut ja tullut siihen tulokseen että ääni muistuttaisi siltä,että ihan kuin kierrejousi pomppisi jousijalassa iskarin yläasennossa vapaasti.

Jouset tarkastettu etteivät ole liian lyhyet tai poikki?

Täytyypi katsoa nuo mainitut asiat,sillä autoa on madallettu ilmeisesti edestä ja takaa.Jostain täältä olen lukenut, että olisi pätkitty etujousia keulan laskemiseksi.Saattaa olla juurikin kyseisellä tavalla suoritettu lasku.Tarkemmin katsottuna ja mittaamalla näyttäisi että apukuskin puoli on alempana n.30mm.Olisikohan mahdollisesti takapää laskettu eri korkeuteen kummaltakin puolelta.

Link to comment
Guest Mic_Coo

jos keulaa kerta on madallettu niin onko pallonivelet vaihdettu sopiviin. Olisko keula nyt niin matala että nivelet pääsee pohjaamaan,eli tavallaan niiden liikevara loppuu. Tuo jousi-asia kuulostaa kans aika järkeenkäypiltä. Rälläkkä jouset ja kuopissa kolistaa...

Link to comment
Guest Mic_Coo
jos keulaa kerta on madallettu niin onko pallonivelet vaihdettu sopiviin. Olisko keula nyt niin matala että nivelet pääsee pohjaamaan,eli tavallaan niiden liikevara loppuu.

Eipä ole 03:ssa tuollaista ongelmaa...

 

 

Totta,eipä tietenkään ole...Anteeksi erheyteni tunteiden ja neuvokkuuden puuskan lomasta. ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...