Jump to content

Miss Purple


Guest VenaCavaInferior

Recommended Posts

Guest VenaCavaInferior

Ostin tuossa parivuotta sitten keltaisen 1300 cc koneella varustetun -73 mallisen ilmeisesti 1300 mallia olevan kansanauton. Startti, laturi ja maalivikainen tuo keltainen neiti oli. Startti tuli korjattua ja laturi vaihdettua vaihtovirtaiseen. Kiva oli ajella, välillä vähän tienpäälle jäin, mutta tuli niitä kilometrejä parissa kesässä varmaan 4000.

 

nyt sitten vihdoin projekti hulahti käyntiin kun sain tallipaikan ja pääsen käsiksi neidin nimeä virheellisesti kuvaavan värin kimppuun. Samalla lokarien klommut siistitään, sillä miltä nainen nyt ilman pakkelia näyttää.

 

Maanantaina 10.10 aloin purkuhommiin ja eilen 13.10 oli sitten kori irroitettu alustassa vielä kiinni akselit ja vaihdelaatikko. tänään alkaa alustan fiksaus. Kuvia tullut jo kivasti napsittua ja lisään niitä heti kun saan ne kamerasta koneelle. hiukan jännittää, että saanko auton vielä kasaan kun ihan ensimmäinen kupla jota tälläi lähden oikein olan takaa laittelemaan.

 

Entisöidä en neitiä aio, mutta katsotaan mitä keksitään tässä matkan varrella. Apuja varmaan tulen kyselemään ja toivattavasti myös saamaan.

 

Pitäkää peukkuja että neidistä puhkeaa vielä kedon kaunein kukkanen... nyt muistuttaa enempi vain juuripäätä ;)

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Kuvia?

 

Kuvia tulee kun pääsen kotiin ja saan kameranpiuhan... ehkä jo huomen illalla.

Nyt on sitten pohja paljaana ja irrallaan ja eikun metsästämään hiekkapuhaltajaa...

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Ensin pohja puhdistettu ja sinkkimaalattu ja nyt seuraavaksi hiekkapuhallus? Mitähän tässä tapahtuu?

 

Kokeilin sitä pohjaa hiomalla ja maalaamalla, mutta ei ole jälki niin hyvää että miellyttää. Ajattelin kun tuo auto nyt on jo noin palasina, niin miksi sitten rupeis tässä välissä pihistelemään ja päätin että saa menna puhallettavaksi...

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest VenaCavaInferior

No niin korista ruoste paikat kaivettu esiin ja paskat paikat rälläköity irti. Sitten metsästämään korjauspeltejä ja peltiä. Viikonpäästä sitten alkaa hitsauksen opettelu. Saa nähdä mennäänkö mopolla suohon ja ensi viikolla on sitten myynnissä kori osina... Tai sitten saadaan jotain aikaiseksi ja pääseepä sanomaan että on auto laitettu alusta asti uusiksi itse.

No niin hyvin tehdään kun osataan ja niihin pakkelilla ruosteenpeittämisiin en kyllä alennu sellainen on sallittua vain 90 luvun corolloissa...

Link to comment
  • 3 months later...
Guest VenaCavaInferior

No niin hitsaukset on saatu käyntiin. peltitöistä opin sen verran, et korjauspala kannattaa tehdä kerralla todella huolella niin ei tarvii tehdä montaa kertaa. Varsinkin kun on tuo KelArc pistehitsilaite niin se polttaa heti reiän jos on pikkuisenkin peltien välissä rakoa. Työstäminen onkin sitten ollu melko haastavaa kun on käytössä 1,2mm peltiä. 2 paikkaa on alustaan nyt laitettu ja 4 paikkaa tarvii vielä laittaa, sitten korin kimppuun.

Osia on tullu vähän maalailtua ja muutenkin on ollu leppoisaa. Kamera sano sopimuksen irti, joten kuvia on vähän nihkeästi. Laitan mitä löytyy ja koitan saada vielä niistä hitsisaumoista, jos joku haluaisi niitäkin arvioida.

 

Ja ainakaan kori ei tullut kilonpalasina myyntiin :)

Link to comment
Guest VenaCavaInferior

Niin ja se alustan hiekkapuhallus ei sitten koskaan onnistunut, alkuun oli logistisia ongelmia ja nyt on sen verran veneitä edessä että sitä ei saa pihalle. Joten käsin olen kaiken kakan ensin taltalla ja sitten rälläkällä liopuksi, semmonen kolmen päivän savotta se oli.

post-3433-13888364193179_thumb.jpg

post-3433-13888364193342_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 months later...
Guest VenaCavaInferior

Hommat etenee, rahat vähenee. Alkuperäisten suurien suunnitelmien myötä todellisuus on valjennut kovaa vauhtia, jokaista nuhruista osaa vaikka ei maksaisi kuin 20e ei voi vaihtaa uuten. Yhtäkkiä huomaa tilauksen pompanneen 800 e on pakko alkaa karsia ja ostaa vain välttämättömät. Joten ei muuta kuin rälläkkä soimaan ja hiomakone vinkumaan ja vanhoja osia restauroimaan. Sitä olen pitänyt osien kunnon rajana että jos irto osassa on hitsattavaa se vaihtuu uuteen.

 

Peltitöitä on tullut tehtyä oikein urakalla alusta on saanut muutaman paikan ja kori alkaa olla hitsattu kuskin etukulmaa vaille valmiiksi. Pellin loputtua, (jota on kulunut sellainen n 2.5m2 kunnon 1,2mm paksua) on ollut aikaa tehdä koritöitä katto ja takaosa on hiottu 80, 120, 180, 240 ja siihen on spraylla jo pohjamaalit, sitten 320 seuraavaksi ja hiomamaalia ja hianoa tasoitetta pariin kohtaan. Nyt on Paruzzilta tehty tilaus ja 2 vk:n päästä pitäisi päästä jo alustaa kokoamaan. Se lienee hieno tunne kun pääsee tekemään jotain valmistakin. Peltitöistä vielä sen verran että aika hyvin sitä on oppinut erheistä ja virheistä varmasti ammattimies nauraisi pihalle, mutta jostain on aloitettava. Ovien kunto oli ensimmäinen peltiosa jonka kunto yllätti positiivisesti vain ovien alaosan pokkaukset täytyy vaihtaa. pistetään perään vähän taas kuvia.

post-3433-13888364610207_thumb.jpg

post-3433-13888364610468_thumb.jpg

post-3433-1388836461059_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest VenaCavaInferior

Jaahas se olis sitten alusta valmis. Vielä kun maalit kuivuu niin pääsee aloittamaan kokoamisen. Mukavaa kun pääsee vihdoin tekemään jotain valmiiksi ja saapa vaihtelua kun toi korin hitsaaminen on vähän ruvennut tökkimään. Joskos nyt tekis sitten muuta välillä niin eiköhän se hitsaaminenkin ala taas maittaa. Seuraava virstanpylväs onkin sitten korin ja alustan yhdistäminen...

Link to comment
  • 1 month later...
Guest VenaCavaInferior
Ihan mielenkiinnosta, väsäsitkö kopan sisään jonkun-näköisiä tukirankoja ennen irroitusta?

 

En rakentanut mitään tukia. Näin jälkeenpäin olis kyllä oviaukkoon ehdottomasti ainakin tarvinnut väsätä joku tuki. Kuskin puoli nyt meinaan vähän kahnaa, mutta eiköhän se siihen sovi...

Link to comment
  • 1 month later...
Guest VenaCavaInferior

Homma etenee yhtä hurjaa vauhtia kuin suomen valtion velka kasvaa. Peltityöt on tehty ja etukulman jonka rakensin kokonaan raakapellistä näyttää hyvältä. Pakkelia joutuu aikalailla laittamaan, vaikka toivoin että sen käyttö jäisi mahdollisimman vähäiseksi. No ensimmäiseksi räpistelyksi oikein hyvä. Pakkelointia ja pohjamaalausta tässä suoritellaan joskos sitten kuukauden sisään pääsis jo hiontamaalin ja pintamaalin laittamaan. Laitan lisää kuvia kun löydän kameran.

Link to comment
  • 3 months later...
Guest VenaCavaInferior

No niin rojekti se vaan etenee. Epä toivo on todellakin vaihtunut toivon puolelle. Pohjatyöt on tehty ja tänään ruiskitaan mattavioletti maali päälle niin alkaa auto muistuttamaan nimeään. Alustan kasaus etenee. Vuodenvaihteessa menee talli alta niin täytyy saada vekotin omilla pyörillään rullaavaksi. Etuakseli tuli hankittua säätöpalojen kanssa ja sai tänään hammeriten päälle. Kuka kertoo mulle mihin ne camber levyt jotka ostin pitää tunkea?

Miten te jotka ootte maalanneet ootte ratkaisseet sen että sävy pysyy samana? mulla kun ei ole tilaa maalata kaikkia osia kerralla ja kun tuo maali säilyy 1,5h sekoitettuna niin ei voi ihan hirveitä tehdä kerralla.

Ja sitten vielä pari kuvaa

post-3433-1388836611175_thumb.jpg

post-3433-13888366111906_thumb.jpg

post-3433-13888366112053_thumb.jpg

Link to comment

Jos sittenkin tarkoitat caster shimmejä - niitä C kirjaimen muotoisia juttuja ni ne asetetaan tohon alemman akseliputken ja runkokappaleen väliin. Laita pidemmät pultit alempiin reikiin, että tulee kunnolla kiinni.

 

P1100660.JPG

Link to comment
Guest VenaCavaInferior

Olipa oikeia tee-se-itse maalauksen huipentuma. Jälkeä en vielä ole päivän valossa nähnyt, muta toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Tilaa oli liian vähän, hyvä valaistus muuttui huonoksi kun yhdestä halogeenista paloi lamppu ja sitä ei yöllä enää saanut. Lämmöt oli tallilla poikki joten maalauslämpökin jäi nippa nappa sallitun mininimin eli +10c yläpuolelle. Ja tähän kun lisätään se jumalaton kiire niitten pohjien kanssa niin voi olla että ei ihan 10+ suoritukseen päästä.

No oppia ikä kaikki ja nyt se on maalissa! Yksi iso välietappi valmis. Kyllä tää vielä valmistuu.

post-3433-13888366188841_thumb.jpg

Link to comment
Guest VenaCavaInferior

No niin maalaukste melkeen valmiit. Ovet ja luukut kuivuu, kori on valmis ja kun tilaa tulee niin saa viä lokarit maalia pintaan. Täytyy aamusta käydä vetäseen...

post-3433-13888366190527_thumb.jpg

post-3433-13888366190672_thumb.jpg

post-3433-13888366190804_thumb.jpg

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Jeps, ihan hauska sävy kun parittaa sopivilla irto-osilla/vanteilla:)

Joo aattelin kromivanteita ja muuta romin kieltoa ja sisustaa just ompele valkoisesta keinonahasta

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...