Jump to content

Kysymys kuplan kromiosista


Guest Jylppy

Recommended Posts

Terve!

 

Ovat päässeet kuplan -61 puskurit ja pölykapselit ruostumaan enemmän ja vähemmän... Vaihtoehtoina olen miettinyt joko osien kylvetystä tai uusien ostamista.

 

Elikkäs...

 

1. Onko kellään kokemusta osien lähettämisestä uudelleen kromattavaksi? Paljonkohan maksaisi ja minne kannattaisi lähettää? Mitä itse netistä asiaa tutkin niin joillakin oli moitteita eri niklaamoiden kädenjäljestä...

 

2. Onko kokemuksia uusien osien kromin laadusta? Monethan noista uusista tehdään nykyään Meksikossa tai Brasiliassa, joten laatu ei aina näissäkään välttämättä paras...?

 

3. Muita vaihtoehtoja...?

 

Kiitos!

Link to comment

1. Puskurien uudelleen kromauksen hinta (nyt siis puhutaan kuplasta johon on helposti saatavilla tarvikepuskureita) verrattuna laadukkaan tarvikkeen hintaan ei ole kannattavaa.

Sama pätee myös pöläreihin.

 

2. Sitä saa mitä tilaa eli esim paruzilla taitaa olla kolmea erilaista laatua olevaa lapapuskuria kuplaan.

Eli jos ostat sen halvimma saat ok laatuisen kromiosan minkä saat sitten uusia vuodenpäästä kun on täynnä ruostepilkkua.

Pöläreissä tarjonta on vähän huonompi mutta silti tarjolla on yleensä käytettävä laatuinen ja kestävä hyvä.

 

3. Kiiloitus vanhoihin tai ostat hyvän alkuperäisen joltain harrastajalta.

Link to comment

1.Puskurien kromautuksen järkevyys riippuu paljon siitä onko jotain muuta kromautettavaa kuin puskurit,hinta menee osaa kohden alemmas mitä enemmän pinnoitettavia osia on.Kuplan puskuri pitäisi olla turvallinen kromautettava koska siinä on paljon ainevahvuutta toisin kuin esimerkiksi Typ3 puskureissa.

 

2.Uusien osien kromauksen laadusta tai yleensä sen puutteesta on paljon esimerkkejä,hyvää ja halpaa ei varmastikkaan ole.

Jälkituotanto-osista valitettavan usein kyllä huomaa selkeän eron alkuperäiseen.

 

3.Yllättävän vaikeaa nykypäivänä löytää hyviä käytettyjä puskureita,vuosikymmenien käyttö jättää yleensä jälkensä mutta voittaa joku lotossakin ennen pitkää.

Link to comment

suomessa toimivissa kromaamoissa kaikissa mistä minä olen kysynyt mitä maksaa, ja käytättekö kuparia alla. eivät käytä,

eu on kieltänyt sen käytön! jos joutuvat täyttämään syöpymiä hitsaamalla tai messinillä (HINTA) nousee pilviin.

olen joitain pikku osia teettänyt virossa parit prätkän loksut / öljytankit oliko koko kasalla h 550e / käyttää kuparia

ja pinnat on MOITTEETTOMAT. tästä on 5 v aikaa nyt on yhdet vm 50 fordin piskurit käsittelyssä puolassa. ne jotka on

sielä käyttänyt on ollut hyvii / ei hallvimmasta päästä. tosin puolan kromaamossa ei ole kielimuuria, sielä on suomalainen

vetäjä. ruotsista löytyy sellanen kun (kromitek). käyttää kuparin siaan sinkkiä pinnan sulkemiseen ennen kromia.

ruotsin kromaamoon on 8 -11 kk jonot tällä hetkellä. hinnasta sen verran kannattaa miettiä kromauttaako omat

vanhat vai ostaako uustuatonto puskimet / kuinka kauvan meinaa omaa ajopeliä pitää itellä.

fordin puskureista ja niiden hinnasta (PELKÄ) puskurit 1000-2000 e / siihen kun lisätään parit dagmarit 1000 e lisää.

ei ihan halpaa.

 

ps jokatapauksessa en itse kromauta (MITÄÄN) suomessa.

Link to comment

Raution niklaamo turussa käyttää myös kuparointia.

Kromauksesta tulee ilman kuparointia ihan yhtä kestävä kuin niissä halvimmissa tarvike puskureissa.

 

Sinkkipainevaluosien kromaamisesta ei ole kyllä oikein hyviä kokemuksia tässä maassa,ei kyllä kromaus aihiotkaan olleet ihan huippuja.

Tuttu kromautti osia virossa ei sekään ilmaista ollut,mutta jälki oli kyllä ok.

Link to comment

Ei tuossa kromauksessa se itse pinnoitus paljoa maksa vaan pohjien tekeminen. Pintahan pitää saada ennen kromia niin tasaiseksi kun lopputuloksen haluaa. Kromaus korostaa pohjien virheitä.

Esim Amoila Oy Juvanmalmilla kromauttaa "halvalla" osia jos itse tekee pohjat. Lopputulos on usein sen mukainen, mutta sitä saa mitä tekee.

Link to comment

Kokemusta löytyyn museoikäisen mp:n ja kuplan osien uudelleenkromauksesta. Pelkkien kuplan puskurien kanssa helppo vastaus; ei luultavasti kannata. Moottoripyörän kromiosat menivät A-Kromille, kun tuossa alle 5min ajomatkan päässä sattui sijaitsemaan. Työnjälki lähes täydellistä, ei mitään valittamista mihnkään suuntaan ja kuparointi tietenkin pohjalla. Hinta jäljen mukaista.

 

Kuplan puskurien pelkät kävyt olisivat tuolla maksaneet n. 500-600e/kpl(muistelisin tuon olleen kappalehinta), joten sinne ei yhtäkään osaa kuplasta lähtenyt. Sain kuitenkin tutun kautta tarjouksen toisesta paikasta josta ei voinut kieltäytyä. Jälki tälläkin kertaa erinomaista, mitä nyt tuli sisäpintaan jätettyä kaikki ajan saatossa ilmestyneet kuopat.

 

Eli mitä muutkin ovat jo muutamaan kertaan sanoneet, saat osakauppiailta A-laatuiset kromipuskurit melko kehnon kromauksen hinnalla. Tuosta kuvasta voi hieman päätellä suomessa tehdyn työn laatua.

th_ba.jpg

Link to comment
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...