Guest Jussinbussi Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Kukas pussihousu osaisi kertoa että miten juniksen moottoritilaa on tehtaalta lähtiessä äänieristetty vai onko ollenkaan? Eli onko siellä konehuoneen katossa/jossain muualla ollut joitain bitumilevyjä vastaavia? Siellä taka tavaratilassahan on ollut kumimatto mutta onko niiden pokkausten välissä ollut bitumia/vastaavaa? Hämärä muistikuva että itellä oli vaan huopakaistat niiden pokkausten välissä. Tähän autoon laitoin siis äänieristyhuovan (sitä mätänetin vihreetä) takaluukusta matkustamon lattialle asti ja sen päälle mustan huovan, joten bitumia voin laittaa enään moottoritilaan. Ajattelin vaan että kannattaako sinne konetilaan niitä bitumilevyjä liimailla? Varsinkaan kun ei ole täyttä varmuutta että pysyykö ne kunnolla kiinni. Suuri vaikutus sen takatilan lattian rämisemisen eliminoimisella kuitenkin on. Sinne kun tuuttaa raskaita tavaroita niin hiljenee takaa tulevat äänet merkittävästi. Roudaanko raskaita romujani edelleen vai liimaan leikkaan askartelenko? -Jussi ja lohkoton bussi Quote Link to comment
NordBling Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Parasta ja joskin haastavaa kiinnitettävää äänieristettä mitä oon käyttäny on sellanen yhdistelmä jossa on vaahtomuovi-bitumilevy-vaahtomuovi-ohut valkonen kelmu. Näkyviin jäävä pinta on vielä semmosta kumpuilevaa että heijastuu äänet sinne sun tänne. Painavahkoa, ja volkkarin konetilaan liimattaessa ei taho saada pysymään niissä pinnoissa mitkä on sitä aaltopeltii. Taisin lopulta saada sikaflexillä pysymään, mikään kontaktiliima tai sprayliima ei pelannu. Tätä on saanu Biltemasta ja Motonetistä, hinnaks on tullu muistaakseni satku/neliö. Quote Link to comment
JM Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Mitä jos ruiskuttaisit sinne äänieristysmassaa? Ite tykkäsin tosta motonetissäkin myytävästä. 60-6004 Noise Killer äänieristysmassa 1l Hinta 29.50 € Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Siellä on jo tota noise killeriä. muistaakseni 2 litraa sinne raaskin ruuttaa, se oli silloin kalliimpaa. Siihen takaosaan olisi tarkoitus tehdä patja tyttären yöpymisiä varten, tästäkin voisi koittaa tehdä jotenkin raskaamman. Quote Link to comment
x-pj Posted February 16, 2012 Share Posted February 16, 2012 Itse laitoin tuollaista silent coattia http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1135 tosin sillon sen nimi oli vibroplast. Kuplaan sitä laitoin ja muuttu todella paljon. Ei toi pajon ääntä varsinaisesti eristä, mutta se vaimentaa pellin liikkeen ja sen vaikutuksesta hiljentää ääntä. Eli tekee periaatteessa sen saman kuin noi sinun raskaat tavarat kyydissä. Jostain luvin että parhaan hyödyn saa kun laittaa isoille pinnoille ja peittää 70% pinnasta. Sen jälkeen hyöty on marginaalista, mutta tietysti auttaa. Katolla oli iso merkitys, vaikka vois luulla, ettei kuplan katto liiku. Konehuoneessa kannattaa olla varovainen. Olen kuullut, että liimattavat matot saattaa lämmön vaikutuksesta irrota ja tukkia jäähdytysilmanoton. Itse en laittanut konehuoneseen sisäpuolelle ollenkaan. Ohjaamon puolelle koneen ja vaihteiston kohdalle tuplakerroksen. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Tämähän vaikuttaa nerokkaalta (lue halvalta) ;). Mulla olisi nyt hyvä sauma lisä eristellä kun on kone pois ja bensa tankinkin joutuu (taas vaihteeksi) irroittamaan turvavyön kiinnityksiä varten. Tuo on siis mustaa ja pinnastaan tollaista aaltoilevaa, kiinnityspinta ilmeisesti sileä. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Silent Coat on foliopintaista = kiiltävää. Helppoa ja hyvää matskua työstää kyllä, itekin olen tuota käyttänt juurikin tuollaisesta tukkupakkauksesta muutamia levyjä eri kohteisiin. Paras vinkki tuon käyttämiseen on "käytä hanskoja" koska kun sitä leikkaa, tulee tosi terävät folioreunat joihin viiltää sormenpäät ihan joka helvetin kerta :) Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Hitto kun näkis jossain livenä. Meinaan vaan että kehtaako tollasella konehuonetta kuorruttaa. Kuvia kellään? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Kuukkel auttaa, esim. http://kuvablogi.com/nayta/2561454/ Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Ok. kiitos. Kuva valaisi paljon. Quote Link to comment
Viltsu Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Mä laitoin tuota Silent Coat jutskaa omaan varhaispalloon. A3 arkin kokoinen palanen maksoi n. 2 euroa. Vuorasin sillä bensatankin ympäristön ja vielä kopin puolellekkin laitoin sitä, että tuli molemmin puolin peltiä. Hiljeni todella paljon. Enää en hitto osaa ajaakkaan sillä, kun ei kuule moottorin ääntä juuri ollenkaan :( Ostin sitä sillon ison nipun, niin on vielä iso pino jäljellä. Ajattelin tuossa keväämmällä laittaa sitä vielä seiniin ja kattoon. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Kuullostaa hyvältä. Mites se pinta, pystyisikö/pysyisikö siinä kiinni joku paukkupullo maali. Näkisin että mattamustana voisi olla ookoompi, ei tosin maailman kauhein noinkaan. Quote Link to comment
Anssi Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Metelin puolelle ääntä absorboivaa tavaraa (villa tms) ja väliseinään lisää massaa (bitumi). Jos ei piisaa niin villan päälle konehuoneeseen reikälevy eli helmholz-resonaattori. Quote Link to comment
Guest KariT Posted February 17, 2012 Share Posted February 17, 2012 Omaan pallokeulaan laitoin n. 20m2 Silent Coatia. Veikkaisin, että ei siinä kyllä maali pysy pinnassa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 kattoon 20mm palovillaa reikälevyn päälle. Samasta reikälevystä reunoille suirut, jossa villa välissä. Hiljenee kummasti se mitä on hiljentyäkseen. Isoin pörinä tulee putkesta kuitenki Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Tässä päädyin osin ulkonäkösyistä 2mm vahvaan bitumimattoon joka on mattamustaa. Hiton helppoa laittaa ja uskoisin että varmasti pysyy paikoillaan kun kuumailma puhaltimella sen kiinnitin. Tota tuli takaluukun leveydeltä takaluukusta bensatankille, katotaan nyt vaikuttaako mitään. Kyllä toi pellin resonointi ainakin mielestäni vähän väheni. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted November 14, 2012 Share Posted November 14, 2012 Ja täähän meni sitten ihan yhtä putkeen kuin tämän auton moottoritilassa muutkin jutut. Eihän ne bitumit siellä pysy vaan valuu??!! alas. Nyt sitten pieninä paloina niitä naputtelen irti. Kyllä tämä on vaan mukavaa. :) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 15, 2012 Share Posted November 15, 2012 villaa edelleen reikälevyn kanssa sinne kiinni. Niinhän palliksissakin on. Bitumi vanhenee, väsyy ja alkaa roikkumaan kesäkuumalla, sitten taas viilentyessään ratkee ja taas lämmetessään repee lisää... Sopivaa eloksoitua alumiinilevyä reiällisenä, tai ihan vaikka verkkona ja siististi muutamalla niitillä tai ruuvilla prikkojen kanssa kii. Paras liene ois jos jättäs sentin vaikka irti pelleistä ton, ja tekis semmosen absorbio elementin vaan et ois verkot molemmin puolin, ja kivat alumiinireunukset ympärillä mikä sitte roikkuu siitä ylhäältä, ja vaikka sivuilla osittain pystyssä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.