Jump to content

Juniksen äänieristyksestä.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Kukas pussihousu osaisi kertoa että miten juniksen moottoritilaa on tehtaalta lähtiessä äänieristetty vai onko ollenkaan?

 

Eli onko siellä konehuoneen katossa/jossain muualla ollut joitain bitumilevyjä vastaavia?

Siellä taka tavaratilassahan on ollut kumimatto mutta onko niiden pokkausten välissä ollut bitumia/vastaavaa? Hämärä muistikuva että itellä oli vaan huopakaistat niiden pokkausten välissä.

 

Tähän autoon laitoin siis äänieristyhuovan (sitä mätänetin vihreetä) takaluukusta matkustamon lattialle asti ja sen päälle mustan huovan, joten bitumia voin laittaa enään moottoritilaan.

Ajattelin vaan että kannattaako sinne konetilaan niitä bitumilevyjä liimailla?

Varsinkaan kun ei ole täyttä varmuutta että pysyykö ne kunnolla kiinni.

 

Suuri vaikutus sen takatilan lattian rämisemisen eliminoimisella kuitenkin on. Sinne kun tuuttaa raskaita tavaroita niin hiljenee takaa tulevat äänet merkittävästi.

 

Roudaanko raskaita romujani edelleen vai liimaan leikkaan askartelenko?

 

-Jussi ja lohkoton bussi

Link to comment

Parasta ja joskin haastavaa kiinnitettävää äänieristettä mitä oon käyttäny on sellanen yhdistelmä jossa on vaahtomuovi-bitumilevy-vaahtomuovi-ohut valkonen kelmu. Näkyviin jäävä pinta on vielä semmosta kumpuilevaa että heijastuu äänet sinne sun tänne.

 

Painavahkoa, ja volkkarin konetilaan liimattaessa ei taho saada pysymään niissä pinnoissa mitkä on sitä aaltopeltii. Taisin lopulta saada sikaflexillä pysymään, mikään kontaktiliima tai sprayliima ei pelannu.

 

Tätä on saanu Biltemasta ja Motonetistä, hinnaks on tullu muistaakseni satku/neliö.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Siellä on jo tota noise killeriä. muistaakseni 2 litraa sinne raaskin ruuttaa, se oli silloin kalliimpaa.

Siihen takaosaan olisi tarkoitus tehdä patja tyttären yöpymisiä varten, tästäkin voisi koittaa tehdä jotenkin raskaamman.

Link to comment

Itse laitoin tuollaista silent coattia http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=1135 tosin sillon sen nimi oli vibroplast. Kuplaan sitä laitoin ja muuttu todella paljon. Ei toi pajon ääntä varsinaisesti eristä, mutta se vaimentaa pellin liikkeen ja sen vaikutuksesta hiljentää ääntä. Eli tekee periaatteessa sen saman kuin noi sinun raskaat tavarat kyydissä.

 

Jostain luvin että parhaan hyödyn saa kun laittaa isoille pinnoille ja peittää 70% pinnasta. Sen jälkeen hyöty on marginaalista, mutta tietysti auttaa. Katolla oli iso merkitys, vaikka vois luulla, ettei kuplan katto liiku.

 

Konehuoneessa kannattaa olla varovainen. Olen kuullut, että liimattavat matot saattaa lämmön vaikutuksesta irrota ja tukkia jäähdytysilmanoton. Itse en laittanut konehuoneseen sisäpuolelle ollenkaan. Ohjaamon puolelle koneen ja vaihteiston kohdalle tuplakerroksen.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Tämähän vaikuttaa nerokkaalta (lue halvalta) ;).

Mulla olisi nyt hyvä sauma lisä eristellä kun on kone pois ja bensa tankinkin joutuu (taas vaihteeksi) irroittamaan turvavyön kiinnityksiä varten.

Tuo on siis mustaa ja pinnastaan tollaista aaltoilevaa, kiinnityspinta ilmeisesti sileä.

Link to comment

Silent Coat on foliopintaista = kiiltävää. Helppoa ja hyvää matskua työstää kyllä, itekin olen tuota käyttänt juurikin tuollaisesta tukkupakkauksesta muutamia levyjä eri kohteisiin. Paras vinkki tuon käyttämiseen on "käytä hanskoja" koska kun sitä leikkaa, tulee tosi terävät folioreunat joihin viiltää sormenpäät ihan joka helvetin kerta :)

Link to comment

Mä laitoin tuota Silent Coat jutskaa omaan varhaispalloon. A3 arkin kokoinen palanen maksoi n. 2 euroa. Vuorasin sillä bensatankin ympäristön ja vielä kopin puolellekkin laitoin sitä, että tuli molemmin puolin peltiä. Hiljeni todella paljon. Enää en hitto osaa ajaakkaan sillä, kun ei kuule moottorin ääntä juuri ollenkaan :( Ostin sitä sillon ison nipun, niin on vielä iso pino jäljellä. Ajattelin tuossa keväämmällä laittaa sitä vielä seiniin ja kattoon.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Kuullostaa hyvältä. Mites se pinta, pystyisikö/pysyisikö siinä kiinni joku paukkupullo maali.

Näkisin että mattamustana voisi olla ookoompi, ei tosin maailman kauhein noinkaan.

Link to comment
Guest Toheltaja

kattoon 20mm palovillaa reikälevyn päälle. Samasta reikälevystä reunoille suirut, jossa villa välissä. Hiljenee kummasti se mitä on hiljentyäkseen. Isoin pörinä tulee putkesta kuitenki

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Jussinbussi

Tässä päädyin osin ulkonäkösyistä 2mm vahvaan bitumimattoon joka on mattamustaa. Hiton helppoa laittaa ja uskoisin että varmasti pysyy paikoillaan kun kuumailma puhaltimella sen kiinnitin.

Tota tuli takaluukun leveydeltä takaluukusta bensatankille, katotaan nyt vaikuttaako mitään.

Kyllä toi pellin resonointi ainakin mielestäni vähän väheni.

Link to comment
  • 7 months later...
Guest Jussinbussi

Ja täähän meni sitten ihan yhtä putkeen kuin tämän auton moottoritilassa muutkin jutut. Eihän ne bitumit siellä pysy vaan valuu??!! alas. Nyt sitten pieninä paloina niitä naputtelen irti. Kyllä tämä on vaan mukavaa. :)

Link to comment
Guest Toheltaja

villaa edelleen reikälevyn kanssa sinne kiinni. Niinhän palliksissakin on. Bitumi vanhenee, väsyy ja alkaa roikkumaan kesäkuumalla, sitten taas viilentyessään ratkee ja taas lämmetessään repee lisää... Sopivaa eloksoitua alumiinilevyä reiällisenä, tai ihan vaikka verkkona ja siististi muutamalla niitillä tai ruuvilla prikkojen kanssa kii. Paras liene ois jos jättäs sentin vaikka irti pelleistä ton, ja tekis semmosen absorbio elementin vaan et ois verkot molemmin puolin, ja kivat alumiinireunukset ympärillä mikä sitte roikkuu siitä ylhäältä, ja vaikka sivuilla osittain pystyssä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...