Jump to content

öljypumppu


Guest billy-kid

Recommended Posts

Tuli tuossa vaihdettua GB suodatin öljypumppu vanhan tilalle ja ops! Helvetisti metalli mujua. Imeisesti tulos siitä kun öljykanavat putsattu ja tehty kierteet ropulle. Yritetty putsata ilmanpaineella kaiken mahollisen poijes.

post-6847-13888364350508_thumb.jpg

Link to comment
Tuli tuossa vaihdettua GB suodatin öljypumppu vanhan tilalle ja ops! Helvetisti metalli mujua. Imeisesti tulos siitä kun öljykanavat putsattu ja tehty kierteet ropulle. Yritetty nyt putsata ilmanpaineella kaiken mahollisen poijes.
Uskaltaako tota ees käyntiin räjäyttää!
Link to comment

Voiko toi muju olla jostain muualta kuin aikaisemmin mainitsemastani kierteitten öljykanavienteosta, näyttää kyllä ihan porausmujulta. Kanavissa ilmeisesti jonkin verran lisää höystettä, perkeleen perkele.

Link to comment

Syykin mujulle ilmeisesti löytyi, orkkis paikalla ollut muunneltu alumiinijäähdytin jota jouduttu poraamaan ja hitsaamaa. Jäähdyttimen sisälle jäännyt alumiini mujua ja lähtennyt kiertoon. Öljynpaineet olleet 4Bar ja moottori pelannut täysin(edellisen omistajan kertomaa) lisäöljypohjan asennuksessa ei huomattu minkäänlaista mujua sihvilässä. Taisi olla nyt vaan hyvä säkä kun pumppu vaihdettiin ajoissa ja uskon kaiken mujun pakkautuneen pumppuun, käyttää ja pariinkertaan vaihtaa öljyt/suodattimen.

Link to comment
Tarkotatko alumiinijäähdyttimellä öljynjäähdytintä? Oisko ollu niin hyvä säkä että tuo muju ois vain valunu vastavirtaan pumpulle, joutumatta laakereille tai muihin voitelukohteisiin?

 

TAPPET_SCHEMATIC.jpg

Eiipä taida vastavirtaan uiminen olla mahollista, mistä helvettiä muju kotoisin kun sihvilässä ei oo rojua?

Link to comment

Jos koneella ei ole mitään väliä minkälainen sohlo se on, niin nippuun vaan ja kovaa ajoa, ja mahdollisesti parit öljynvaihdot. Jos taas koneella on tarkoitus ajella vähänkään pidempään, niin pata auki ja osien tarkastus/korjaus/vaihto, ja öljykanavien puhdistus.

Link to comment
Jos koneella ei ole mitään väliä minkälainen sohlo se on, niin nippuun vaan ja kovaa ajoa, ja mahdollisesti parit öljynvaihdot. Jos taas koneella on tarkoitus ajella vähänkään pidempään, niin pata auki ja osien tarkastus/korjaus/vaihto, ja öljykanavien puhdistus.

 

kyllä kone tullu maksamaa sen verta ettei taida tohtia, vaan aukasta pitää. Kesään on vielä aikaa että kerkiää.

Link to comment
kyllä kone tullu maksamaa sen verta ettei taida tohtia, vaan aukasta pitää.

Näinpä arvelinkin. Jos et avaa konetta niin et voi varmasti tietää, että onko kanavissakin mujua ja mitä se on mahdollisesti tehnyt laakereille. Nyt kun se tarkistaa niin saa kesän päästellä huolettomasti :)

Link to comment

Harmi vaan kun ostin valmiin paketin jolla ei ajettu kuin muutama veto penkissä ja pelaava pannu näin edellinen omistajan mukaan. Helvetin pientä mujua on kyllä tuo jota siellä ompi ja kun kurkkasin lohkon kanavaa öljypumpunkohdalta sain ongittua noin 5x0.25mm pitkän lastun soiron, mistähän helvetistä ne on. Samanlaisia löysin muutaman aikaisemmin kun purkasin jäähdyttimen jalan pois niin tiivisterenkaiden alta lohkosta.

Link to comment
jos siellä kanavassa on mutua tai lastua ja kone on käyny niin laakerit siitä on jo vainaat, että ota suosiolla auki, kun vielä selviit kohtuu kustannuksin.

 

Moottori lähtee myyjälle takaisin, oli valmis aukasemaan ja katsoo mikä siellä riivaa.

Onneksi on vielä "näitä" reiluja kauppamiehiä olemassa.

Link to comment

Moottori aukastu kaikki laakerit, kaulat, männät, kannet jne täysin kunnossa! Koneen osat lähtevät vielä koneistamoon pesuun. Mysteeriksi jäi mujut, haiskahtaa jonkin sortin pilalta koska siihen on ollut mahdollisuus.

Link to comment
Guest Pesone

joo, nuo tollasethan on aina yhtä ratkiriemukkaita piloja.

nim.mer. kokemusta löytyy.

 

joskus vuonna 2004 tai 5 kasasin yhden mosan tuossa työpaikan verstaalla, missä myös konetta sen aikaa säilyttelin. Noh keväällä kone tulille, ja jotenkin vajaan kuuloisesti kävi. ei muuta kuin venakopat auki ja ihmettelee, niin 4 pytyn imuvena auki vaikka miten pyöritti konetta. ihka uusi 30x8mm pulttihan se siellä venttiilin välissä jumissa, no ei onneks tullu iso vahinkoa, että hionnalla selvisi, mut vitutusta kyllä.

Joo, tekijää kyllä rankaistu vastaavalla käytännön pilalla... onhan näitä aina joka lähtöön.

Link to comment

Tämä jos on pilaa, niin perkeleen huonoa sellasta. Teroriaa tukee se että kyseinen muju ei ollut/haissut edes öljylle vaan puhdasta. Pumpun öljykanava oli täynnä sitä ja käytössä jos olisi ollut niin vaurio olisi ollut saletti, pumpun rattaat puhtaat.

Link to comment
Jos joku minulle tekisi pilaa tuolla tavalla niin ottaisin sen jo liian vakavalla ilmeellä.

 

Kyllä itsekkin etsisin tekijän, mutta minun hallussani tuo kone ei ole joutunnut termiitin käsiin. Nyt tsekattu ja kesän voi vedellä"uskoisin" huoletta, moottori viety pesuun.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...