Guest suckho Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Osaisiko joku kertoa lyhyesti ja selkeästi miten ohjausiskunvaimentimeen pääsee käsiksi ja miten se vaihdetaan / asennetaan paikalleen? Mulla on tässä Haynesin Owners Workshop Manual käsillä, mutta ohjeet on lyhyet ja epäselvät eikä räjäytyskuvastakaan käy oikein ilmi mistä päin asiaa pitäisi lähestyä. Auto on -72 Kupla 1300. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Osaisiko joku kertoa lyhyesti ja selkeästi miten ohjausiskunvaimentimeen pääsee käsiksi ja miten se vaihdetaan / asennetaan paikalleen? Mulla on tässä Haynesin Owners Workshop Manual käsillä, mutta ohjeet on lyhyet ja epäselvät eikä räjäytyskuvastakaan käy oikein ilmi mistä päin asiaa pitäisi lähestyä. Auto on -72 Kupla 1300. Irroita tankin päällipuoella tankkia kiinni pitävät letkut ja tankin kiinnitykset irti nostat tankkia vähän ylöspäin ja painat bensalinjan kasaan. Sitten irroitat bensalinjan rungosta ja nostat tankin pois. Sitä pitäisi olla hyvinkin selvää että miten sen ohjauksenvaimentimen vaihdat. Homman voi myös saada tehtyä alakautta ottamalla pyörän irti ja katsomalla sinne mistä raidetanko tulee. Mutta huomattavasti mukavampaa se on tehdä yläkautta. jos ei ole nosturia käytössä. Quote Link to comment
Guest suckho Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Irroita tankin päällipuoella tankkia kiinni pitävät letkut ja tankin kiinnitykset irti nostat tankkia vähän ylöspäin ja painat bensalinjan kasaan. Sitten irroitat bensalinjan rungosta ja nostat tankin pois. Sitä pitäisi olla hyvinkin selvää että miten sen ohjauksenvaimentimen vaihdat. Homman voi myös saada tehtyä alakautta mutta huomattavasti mukavampaa se on tehdä yläkautta ottamalla pyörän irti ja katsomalla sinne mistä raidetanko tulee, jos ei ole nosturia käytössä. Toisesta saksankielisestä opuksesta löytyikin paremmat kuvat aiheesta: Tuon mukaan olisin veikannut että asiaa pitää lähestyä alta päin, mutta koska auto on parkkipaikalla ja nostomahdollisuudet aika vähissä olisi tosiaan ehkä helpompi tehdä yläkautta jos se niin onnistuu. Toisaalta tämän toisen kuvan mukaan ehkä yläpuolelta.. Ja tuollainen ohjekin löytyi alakautta vaihtoon: http://www.vw-resource.com/damper.html Quote Link to comment
Guest suckho Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 No niin.. eipä tämä sitten niin helppoa taaskaan ollut.. Hain uuden iskarin postista ja vanhan Kuplan etukontista.. Uudessa ei sinäsä ole sanomista, mutta vanhan paksummassa päässä on/oli pultti kiinni jonka sain pyöriteltyä ulos reijästä. Mukana lähti kumin sisällä oleva metalliholkki joka on ruostunut pulttiin kiinni.. Tämä ei sinänsä haittaisi koska pultteja saa uusia ja holkki kuuluu uuteenkin iskariin. Ongelma on se että holkin ja pultin välissä on pala irti ruostunutta/repeytynyttä peltiä, elikkä juuri tuo kiinnike missä pumppu on ollut kiinni. Lienee jo aika selvä peli että uutta sinne ei saa paikalleen hitsaamatta uutta kiinnitystä sille. Ja se taas ei multa onnistu eikä muutenkaan tässä ja nyt. Voihan prkl. Netistä löytyi tuollainen kuva aiheesta: Quote Link to comment
vwagen Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Ei siellä pultinkannan ja holkin välissä voi olla tuon kiinnityskorvakkeen palaa,katso löytämästäsi kuvasta mitenpäin osat ovat. Quote Link to comment
Guest suckho Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 mietin itse aivan samaa, mutta eikö se pultin kanta voi olla kumma tahansa puolella..? Quote Link to comment
MU Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Pultinkannan alla oleva pelti on todennäköisesti pultin lukituspelti. Käännetään pultinkannan päälle, estää pulttia avautumasta. Quote Link to comment
Guest suckho Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Ah. Ehkä on sitten vielä toivoa :) Kiitos avusta jo tähän asti.. Vielä sellainen kysymys että eihän tuolla kiinnityskorvakkeessa ole mitään spesiaalia? Riittääkö että ostan samanlaisen pultin, sille mutterin ja pari rikkaa väliin? Vai tarvitsenko jotain vastaavia lukitusvirityksiä myös? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Lukkomutteri ajaa sama asian nykyään mutta hyvinvarustetusta pulttiliikkeestä pitäisi myös löytyä lukituslevyjä. Quote Link to comment
metake Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Lukkomutteri tuohon ei saa, mutta kuten tanhis mainitsi niin lukkolevyjä saa kyllä pulttiliikkeistä. Ruuvilukitekin ja kunnollinen kiristys kyllä pitää sekin pultin paikallaan. Tai lukkoprikka pultin kannan alla. Quote Link to comment
Guest suckho Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Viimein löyty aikaa ja kelejä yhtä aikaa tunata tuo paikalleen. Hyvinhän se sinne istui, ainoa vaan että kuskin puoleisen pienemmän pään saaminen reijän läpi oli aika tuskaa johtuen 5+ vuoden aikana reikään kertyneestä p4sk4asta ja pienestä toleranssista millä se tappi reiästä suostui menemään. No meni lopulta kuitenkin. Vänkärin puolella oleva kiinnike oli "uutta vastaavassa" kunnossa eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Olisi vaan pitänyt ostaa senttiä pidempi pultti mitä alkuperäinen oli. Olisin saanut siihen sitten nyloc mutterin vielä toiselle puolelle mutta turhaapa tuo varmaan olisi ollut.. No siellä se nyt helottaa uutuuttaan, jokohan tuon uskaltaisi (muutos)katsastukseen viedä... Kiitos vinkeistä asianomaisille! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.