Jump to content

Ohjausvaihde ei mene kohdalleen?


Guest migi

Recommended Posts

Guest migi

Eli hommasin neoretrosta puman akselin pallonivelkeulaiseen kuplaan.

 

Tuli stoppi kun yritin pultata ohjausvaihdetta akseliin, jos pannan laittaa akselissa oleviin ohjausknööleihin, rattiakseliin tuleva akseli jää liian alas ja kääntövarsi ei osu akselin stoppareihin?!?

 

Jos taas laittaa ohjausvaihteen kohdalleen siten että rattiakseli on suorassa linjassa ja kääntövarsi osuu oikealle kohdalle stoppareihin, niin ohjausknöölien ja pannan lovien offsetti on noin puoli senttiä. Pannassa pitäisi ilmeisesti olla lovet offsetillä eri puolilla (haynesin manuaalin mukaan), mutta vaikka laittaa ohjeen mukaan loven 13 kuskin puolelle niin ei auta.

 

Ero on sen verran iso, että aloin epäilemään onko brassit hitsanneet ne päin persettä vai mistä on kyse? Akseli on tietenkin jo maalattuna kiinni autossa ja tukivarret paikoillaan, ei millään jaksaisi alkaa purkamaan ja vaihtamaan sitä. Olenko sössinyt jotain vai mistä on kyse?

Link to comment
Guest migi

Hmm, näköjään noissa brassiakseleissa taitaa olla laatuongelmia:

 

http://www.openroad.ca/volkswebbin/viewtopic.php?pid=208565

 

Darby: When I purchased a "new" king pin beam (Brazilian) a while back ( you all remember the RUST!?!), the lug that's supposed to line up with the steering box clamp, didn't. That's when I first noticed the "13" and the "14" stamped into the clamp. I was hoping that I could flip it and it would be ok (like maybe I had a universal beam for either the Ghia or the Bug). Well that didn't work either. It appears that the lug welded to the beam is just in the wrong spot. If I try to fit the clamp to the lug, it brings the steering box way out of alignment and the steering column rubs in the tube that travels through the front wall. Anyway, I finally settled on aligning the box where it need to be and tightened the clamp down. After a year, it hasn't moved. I wonder if there is such a thing as a new German beam??? Oh yeah...I'm just dreaming.....

Link to comment
Guest migi

No niin, ohjausvaihde saatiin kohdalleen siirtämällä kiinnityspannan lovia. Toinen huolen aihe tuli apukuskin puolen iskaritornista, joko kiinnitysreikä oli liian lähellä tornia tai torni oli muotopuoli, seurauksena iskarin yläpää otti kiinni sisäpuolelta iskaritorniin eikä mahtunut oikeaan asentoon paikalleensa. Tämän korjaamiseksi onneksi riitti pieni reiän avarrus.

 

Kaikenkaikkiaan näyttää noiden brazilian puma akselien laatu olevan mitä sattuu.

Link to comment
Guest Akseli

..voiteluaineet on syytä truuta akseliin ilmeisimmin jo ennen kuin asentaa akselin.. rasvanipat yläputkessa osoittavat ylös etuviistoon missä sisälokari tukkii tien rasvaprassiltä. Liekö saatavilla korvaavia kulmanippoja tms jotka auttaisi tähän ongelmaan ja mistä? (Hki)

 

Montako tuubia rasvaa lykkäätte näihin putkiin yleensä? Simpukka ihmekyllä sopi..

Link to comment

Niin paljon rasvaa jotta akseliputkien tiivisteistä tulee pihalle.

rasvanippojen "kierteitä" ei puma akseleissa ole sanottavasti yleensä...nipat on saanut paikalleen lievällä väkivallalla. Ei mun mielestä rasvaus ole mitenkään paha rasti yläputkiinkaan.

Link to comment
Guest Akseli

tjaa, no nyt vain kävi niin että oman prässin letkun pää ei vaan kertakaikkiaan mahdu likimainkaan sille ylemmälle nipalle, se sisälokarin helma kun on niin lähellä ja auton pituussuunnassa nippa just pellin alla. Nipan sain kyllä ruuvattua helposti pois, eli jos löytyy nippa jossa esim 45 asteen kulma niin hommahan hoituu peltejä leikkomatta tai akselia löysäämättä. kuulostaako täyspäiselle alkuunkaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...