Guest migi Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Eli hommasin neoretrosta puman akselin pallonivelkeulaiseen kuplaan. Tuli stoppi kun yritin pultata ohjausvaihdetta akseliin, jos pannan laittaa akselissa oleviin ohjausknööleihin, rattiakseliin tuleva akseli jää liian alas ja kääntövarsi ei osu akselin stoppareihin?!? Jos taas laittaa ohjausvaihteen kohdalleen siten että rattiakseli on suorassa linjassa ja kääntövarsi osuu oikealle kohdalle stoppareihin, niin ohjausknöölien ja pannan lovien offsetti on noin puoli senttiä. Pannassa pitäisi ilmeisesti olla lovet offsetillä eri puolilla (haynesin manuaalin mukaan), mutta vaikka laittaa ohjeen mukaan loven 13 kuskin puolelle niin ei auta. Ero on sen verran iso, että aloin epäilemään onko brassit hitsanneet ne päin persettä vai mistä on kyse? Akseli on tietenkin jo maalattuna kiinni autossa ja tukivarret paikoillaan, ei millään jaksaisi alkaa purkamaan ja vaihtamaan sitä. Olenko sössinyt jotain vai mistä on kyse? Quote Link to comment
Guest migi Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Hmm, näköjään noissa brassiakseleissa taitaa olla laatuongelmia: http://www.openroad.ca/volkswebbin/viewtopic.php?pid=208565 Darby: When I purchased a "new" king pin beam (Brazilian) a while back ( you all remember the RUST!?!), the lug that's supposed to line up with the steering box clamp, didn't. That's when I first noticed the "13" and the "14" stamped into the clamp. I was hoping that I could flip it and it would be ok (like maybe I had a universal beam for either the Ghia or the Bug). Well that didn't work either. It appears that the lug welded to the beam is just in the wrong spot. If I try to fit the clamp to the lug, it brings the steering box way out of alignment and the steering column rubs in the tube that travels through the front wall. Anyway, I finally settled on aligning the box where it need to be and tightened the clamp down. After a year, it hasn't moved. I wonder if there is such a thing as a new German beam??? Oh yeah...I'm just dreaming..... Quote Link to comment
DOODAH Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 mikkihiirellä siihen pantaan lovet uuteen kohtaan, niin pääset helpoimmalla? Quote Link to comment
Guest migi Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 Juuri näin ajattelin tehdä, halvalla ei näköjään saa kuin p**kaa, mutta senhän kaikki jo tiesikin. Quote Link to comment
Guest migi Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 No niin, ohjausvaihde saatiin kohdalleen siirtämällä kiinnityspannan lovia. Toinen huolen aihe tuli apukuskin puolen iskaritornista, joko kiinnitysreikä oli liian lähellä tornia tai torni oli muotopuoli, seurauksena iskarin yläpää otti kiinni sisäpuolelta iskaritorniin eikä mahtunut oikeaan asentoon paikalleensa. Tämän korjaamiseksi onneksi riitti pieni reiän avarrus. Kaikenkaikkiaan näyttää noiden brazilian puma akselien laatu olevan mitä sattuu. Quote Link to comment
Jiibee Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 Em. tempun jouduin itsekin tekemään simpukalle säädettävän akselin kanssa, samasta akselista piti myös kuskin puolelta lyhentää ylempää vääntösauvaputkea kun oli 10-15mm liian pitkä... Quote Link to comment
Guest Akseli Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 ..voiteluaineet on syytä truuta akseliin ilmeisimmin jo ennen kuin asentaa akselin.. rasvanipat yläputkessa osoittavat ylös etuviistoon missä sisälokari tukkii tien rasvaprassiltä. Liekö saatavilla korvaavia kulmanippoja tms jotka auttaisi tähän ongelmaan ja mistä? (Hki) Montako tuubia rasvaa lykkäätte näihin putkiin yleensä? Simpukka ihmekyllä sopi.. Quote Link to comment
Racing Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Niin paljon rasvaa jotta akseliputkien tiivisteistä tulee pihalle. rasvanippojen "kierteitä" ei puma akseleissa ole sanottavasti yleensä...nipat on saanut paikalleen lievällä väkivallalla. Ei mun mielestä rasvaus ole mitenkään paha rasti yläputkiinkaan. Quote Link to comment
Guest Akseli Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 tjaa, no nyt vain kävi niin että oman prässin letkun pää ei vaan kertakaikkiaan mahdu likimainkaan sille ylemmälle nipalle, se sisälokarin helma kun on niin lähellä ja auton pituussuunnassa nippa just pellin alla. Nipan sain kyllä ruuvattua helposti pois, eli jos löytyy nippa jossa esim 45 asteen kulma niin hommahan hoituu peltejä leikkomatta tai akselia löysäämättä. kuulostaako täyspäiselle alkuunkaan. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Joo, pumassa on vissin nipalle joku tuumanen kierre. Piti itte vetästä oikee kierre. Onhan niitä 90° nippojakin myynnissä. Quote Link to comment
-MITO- Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=246 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.