Jump to content

Itsestään päälle menevät jarrut


Guest jmo

Recommended Posts

Mistä voi johtua, että Kuplassa jarrut menevät ajossa vähitelleen itsestään päälle?

 

Eilenkin ajoin reilun 10km:n pätkän maantietä, enkä koskenutkaan jarruun tuolla matkalla. Meno alkoi tuntua tahmealta ja jarrupoljinta painaessa poljin oli aivan kova. Myös jarruvalot paloivat koko ajan. Odottelun jälkeen paine jarruissa oli laskenut ja matka jatkui takaisin päin. Paluumatkan jarrut toimivat aivan normaalisti.

 

Mistä ihmeestä siis jarrujärjestelmään voi paine itsestään kehittyä? Ja tuo ei tosiaankaan ollut ensimmäinen kerta.

Link to comment

Syy voi olla umpeen turvonneiossa vanhoissa jarruletkuissa. Jarrun painaminen kehittää järjestelmään niin paljon painetta, että nestettä menee tukkeutuneista letkuista läpi jarrusylintereille. Kun nostat poljinta, niin jarrujen palautusjousien voima ei riitä puristamaan mäntiä niin lujaa, että neste palautuisi tukkeutuneiden letkujen läpi takaisin pääsylinterille. Ajossa jarrujen jo vähän laahatessa neste lämpenee ja tilanne pahenee. Nesteen laajetessa jarrusylintereissä jarrut menevät itsestään päälle pikkuhiljaa entistä kovempaa, kunnes pyörät ovat lukossa.

 

Helpoten varmistat vian olevan tukkeutuneissa letkuissa avaamalla vähän jarrujen ilmausruuveja silloin kun jarrut alkavat jumittaa. Jos letkut tukkeessa ja jarrusylintereissä painetta, niin ilmausruuvista spruittaa vähän nestettä ulos, jonka jälkeen jarrut eivät enää jumita.

 

Mun käsittääkseni varsin yleinen vika. Kerran sattunut omalle kohdallekin.

Link to comment

Pääsylinteri ja jarruletkut itselläkin oli ekana tarkistuslistalla. Mutta eikös letkuissa johtuvassa tilanteessa paine jäisi vaan jarrusylintereille, ei pääsylinterille? Ja jarruvalotkaan eivät jäisi palamaan.

Link to comment

Se on tuo polkimen ja pääsylinterin välinen tanko kuten Puavo jo totesi. Liian pitkäksi säädettynä se tukkii jarrunestesäiliölle menevä reijän, eikä paine pääse pois pääsylinteriltä. Tuolloin juuri esim jarruvalot palavat "itsestään".

Tangon kiinnitys polkimeen ei ole muttereilla, vaan siellä on sellainen taivutettu pelti, joka estää tangon akselin sivuttaisliikkeen.

Taivuta pelti auki pihdeillä, vedä akselitappi pois ja ota välitanko pois.

Tangon perusmitta on 138+/-0,5 mm silmukan keskeltä tangon päähän.

Välys säädön jälkeen tangon ja pääsylinterin männän välillä on oltava 1 mm, polkimesta mitattuna n. 5-7 mm.

Link to comment

Jeps, jarruvalojen palaminen todellakin todistaa vian todennäköisimmin olevan pääsylinterissä ja liian pitkässä välitangossa. Oletin jotenkin vian tulleen itsekseen alkujaan toimivaan autoon. Tuo vika ei kuitenkaan tule itsestään.

Link to comment
Tuo vika ei kuitenkaan tule itsestään.

Kyllä se voi hyvinkin tulla itestään jos käyttötangon lukitusmutteri on löysällä ja tanko pääsee pyörimään omia aikojaan.

 

Tottahan toki. Toisille voi ihan "itsestään" tapahtua mitä vaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...