Guest jmo Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Mistä voi johtua, että Kuplassa jarrut menevät ajossa vähitelleen itsestään päälle? Eilenkin ajoin reilun 10km:n pätkän maantietä, enkä koskenutkaan jarruun tuolla matkalla. Meno alkoi tuntua tahmealta ja jarrupoljinta painaessa poljin oli aivan kova. Myös jarruvalot paloivat koko ajan. Odottelun jälkeen paine jarruissa oli laskenut ja matka jatkui takaisin päin. Paluumatkan jarrut toimivat aivan normaalisti. Mistä ihmeestä siis jarrujärjestelmään voi paine itsestään kehittyä? Ja tuo ei tosiaankaan ollut ensimmäinen kerta. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 17, 2012 Share Posted June 17, 2012 Miulla tuollaista aiheutti liian pitkäksi säädetty jarrupolkimen ja pääsylinterin välinen tanko, se on helpohko tarkastaa, 2 kpl (muistaakseni) 15mm muttereita lukitsee tuon tangon. Quote Link to comment
0551 Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 Syy voi olla umpeen turvonneiossa vanhoissa jarruletkuissa. Jarrun painaminen kehittää järjestelmään niin paljon painetta, että nestettä menee tukkeutuneista letkuista läpi jarrusylintereille. Kun nostat poljinta, niin jarrujen palautusjousien voima ei riitä puristamaan mäntiä niin lujaa, että neste palautuisi tukkeutuneiden letkujen läpi takaisin pääsylinterille. Ajossa jarrujen jo vähän laahatessa neste lämpenee ja tilanne pahenee. Nesteen laajetessa jarrusylintereissä jarrut menevät itsestään päälle pikkuhiljaa entistä kovempaa, kunnes pyörät ovat lukossa. Helpoten varmistat vian olevan tukkeutuneissa letkuissa avaamalla vähän jarrujen ilmausruuveja silloin kun jarrut alkavat jumittaa. Jos letkut tukkeessa ja jarrusylintereissä painetta, niin ilmausruuvista spruittaa vähän nestettä ulos, jonka jälkeen jarrut eivät enää jumita. Mun käsittääkseni varsin yleinen vika. Kerran sattunut omalle kohdallekin. Quote Link to comment
Guest jmo Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 Pääsylinteri ja jarruletkut itselläkin oli ekana tarkistuslistalla. Mutta eikös letkuissa johtuvassa tilanteessa paine jäisi vaan jarrusylintereille, ei pääsylinterille? Ja jarruvalotkaan eivät jäisi palamaan. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted June 19, 2012 Share Posted June 19, 2012 Se on tuo polkimen ja pääsylinterin välinen tanko kuten Puavo jo totesi. Liian pitkäksi säädettynä se tukkii jarrunestesäiliölle menevä reijän, eikä paine pääse pois pääsylinteriltä. Tuolloin juuri esim jarruvalot palavat "itsestään". Tangon kiinnitys polkimeen ei ole muttereilla, vaan siellä on sellainen taivutettu pelti, joka estää tangon akselin sivuttaisliikkeen. Taivuta pelti auki pihdeillä, vedä akselitappi pois ja ota välitanko pois. Tangon perusmitta on 138+/-0,5 mm silmukan keskeltä tangon päähän. Välys säädön jälkeen tangon ja pääsylinterin männän välillä on oltava 1 mm, polkimesta mitattuna n. 5-7 mm. Quote Link to comment
0551 Posted June 19, 2012 Share Posted June 19, 2012 Jeps, jarruvalojen palaminen todellakin todistaa vian todennäköisimmin olevan pääsylinterissä ja liian pitkässä välitangossa. Oletin jotenkin vian tulleen itsekseen alkujaan toimivaan autoon. Tuo vika ei kuitenkaan tule itsestään. Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2012 Share Posted June 19, 2012 Tuo vika ei kuitenkaan tule itsestään. Kyllä se voi hyvinkin tulla itestään jos käyttötangon lukitusmutteri on löysällä ja tanko pääsee pyörimään omia aikojaan. Quote Link to comment
0551 Posted June 20, 2012 Share Posted June 20, 2012 Tuo vika ei kuitenkaan tule itsestään. Kyllä se voi hyvinkin tulla itestään jos käyttötangon lukitusmutteri on löysällä ja tanko pääsee pyörimään omia aikojaan. Tottahan toki. Toisille voi ihan "itsestään" tapahtua mitä vaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.