Jump to content

kytkinremppa


Guest kale22

Recommended Posts

Olen hankkimassa vw 1300, jonka kytkin luistaa. Onko ja missä saatavissa kytkinpaketteja. Mitä yleensä pitää vaihtaa, koko asetelma laakereineen vai pelkkä levy? Sopiiko muitten mallien kytkinosat kuplaan: Esim saman silmälaakerin näinMotonetin sivuilla sopivan Passatiin ja kuplaan.

 

kale

Link to comment
Tälläinen pikku veikkaus että tarvitset myös uuden vauhtipyörän tiivisteen koska siittä se kytkimen luistaminen luultavasti johtuu.

 

 

Kiitos, mutta mistä osia yleensä saa, minka hintainen lie tiiviste, ja voiko pelkällä tiivisteellä selvitä?

 

kale

Link to comment

Kytkin remontti edellyttää moottorin irrotusta eli on sen verran työläs, että kannattaa vaihtaa levyn lisäksi samalla asetelma ja painelaakeri. Osat ei ole hirveen kalliita. Itse vaihtaisin myös kytkinakselin stefan, kun se on siinä vaiheessa helppoa. Vauhtipyörän stefan vaihto on vähän työläämpi ja sen vaihtaisin vain, jos koneen puolelta on tullut öljyä.

Jos ei työtä pelkää, niin sitten vaihtaa vaan sen levyn ja katsoo josko sen kanssa pärjäis.

Edullisa osia saa mm. tällä palstalla mainostavilta osakauppiailta: Aircooled, paruzzi, neoredro tai Keiteleen Kone ehkä Motonetistäkin.

Jos ei ole varma minkälainen kytkin siellä on niin sitten avaa ensin ja hankkii osat sitten. Jos on alkuperäinen, niin sitten voi ostaa vuosimallin mukaan oikeat osat etukäteen.

Link to comment
Vauhtipyörän stefan vaihto on vähän työläämpi ja sen vaihtaisin vain, jos koneen puolelta on tullut öljyä.

Tähän tarttee siis em. remonttien lisäksi ainoastaan 36mm hylsyn ja vahvan T-kappaleen jolla jatkovarren kanssa vauhtipyörän pultti irroitetaan. Perus-pulttipyssyt ei näitä yleensä jaksa aukaista. Pahimmillaan ollaan voimaa tarvittu n. 1500nm edestä yhdistettynä lämpöön (1,5m jatkovarsi + 80kg ruhoa).

 

Kun vauhtis on irti, sen kaula kannattaa samalla kiillottaa etenkin jos on pintaruosteinen tai muuten karkea. Ihan rätillä + hiomatahnalla onnistuu. Takaisinpäin 300-350nm jonka itse olen yleensä hoitanut metodilla "puolen metrin jatkovarsi vaakaan + oma elopaino".

 

Puavo

Link to comment

Kun vauhtis on irti, sen kaula kannattaa samalla kiillottaa etenkin jos on pintaruosteinen tai muuten karkea. Ihan rätillä + hiomatahnalla onnistuu.

Mulla on semmonen luulo että optimaalinen stefan kosketuspinta on mataksi hiottu. Että olis olevinaan parempi kuin kiiltävä.
Link to comment

Kun vauhtis on irti, sen kaula kannattaa samalla kiillottaa etenkin jos on pintaruosteinen tai muuten karkea. Ihan rätillä + hiomatahnalla onnistuu.

Mulla on semmonen luulo että optimaalinen stefan kosketuspinta on mataksi hiottu. Että olis olevinaan parempi kuin kiiltävä.

 

Eikö mattapinta aiheuta enempi kitkaa ja kuluta tiivistettä? Kiiltäviähän nuo akselien pinnat on uutenaki. Joskus joissain koneissa jos akseliin on kulunut ura niin olen asentanut tiivisteen hieman eri kohtaan jos mahdollista tai käyttänyt jopa eri levyistä tiivistettä. Tietty se pitää ottaa huomioon jos tiivisteessä on ns. pyörimis suunta et ei laita vääränlaista jolloin linkoaa öljyn ulos. Rasvaa toki pitää käyttää.. Tämä näin off topic.

Link to comment
Guest thing181

Ja jos vauhtipyörän irrottaa, niin ehdottomasti se o-rengas vaihtoon. Itse juuri öljyvuotoja tutkin ja se rinkula oli niin kova koppura että liekkö ollu tehtaan poikiin laittama...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Speedi sleeve ei muistaakseni oo ihan peilikirkkaaksi vedetty, mutta ei se mattakaan ole. Laakerinvalmistajat sit taas sanoo, että neulalaakerin sisäkehä ois optimaalinen pinta stefalle. On se ainakin riittävän kova ja kai se siliä sit kuitenkin parempi on. Eipä oo kyl asiaa tullu ihan hirveen tarkkaan pohdiskeltua, mutta se mitä stefat on töissä vuotanu, niin melkein järestään ne on vaan olu kovia korppuja. Kannattaa varmistaa, että uus stefa on sit uus, eikä mikään vuosia hyllyssä seissyt

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...