Guest Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Eli miksi se naputtaa lämpösenä eikä kylmänä jolloin se olisi hiukan luonnollisempaa Onko kellään kokemusta aiheesta? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Naputtaa tyhjäkäynnillä vai kierroksilla? Quote Link to comment
Guest Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 siis tyhjäkäynnillä varsinkin havaittavissa. ääni on ihan kuin venttiilissä olisi välystä. mutta luulis kai sen ennemmin naputtavan kylmänä. kierroksilla vaikeampi havaita ku on kaikkia muita helinöitä ja pärinöitä. :D voiko olla väärä öljy? 5w-40 mobil? Quote Link to comment
Tanhis Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 No alotetaan vian etsintä: Oletko säätänyt venttiilit viimeisen kuukauden aikana? Quote Link to comment
Dennis Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Venttiilien säätö juu... Jos vanha kone niin venttiilien päihin on usein kulunut kuoppa, jolloinka rakotulkilla säätäessä se ei tottakai taivu kuoppaan ja lopputuloksena voi olla huomattavasti isompi välys koska säätöruuvi uppoaa venttiilin kuoppaan Muutenkin tuntuvat olevan vähän äänekkäämpiä kuumina ja öljy muuttuu myös lämmön myöta ohuemmaksi = kylmä paksu öljy vaimentaa ääniä myös Dennis Quote Link to comment
Tanhis Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Venttiilien säätö juu... Jos vanha kone niin venttiilien päihin on usein kulunut kuoppa, jolloinka rakotulkilla säätäessä se ei tottakai taivu kuoppaan ja lopputuloksena voi olla huomattavasti isompi välys koska säätöruuvi uppoaa venttiilin kuoppaan Muutenkin tuntuvat olevan vähän äänekkäämpiä kuumina ja öljy muuttuu myös lämmön myöta ohuemmaksi = kylmä paksu öljy vaimentaa ääniä myös Dennis Eli ehdotat nyt että vanhoissa koneissa venat pitäisi säätää heittokellolla. Quote Link to comment
Dennis Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Olen todennut sen että vanha kone rakotulkilla säädettynä voi olla aika pielessä (liian isot välykset). Säätöruuvit on usein aika haastavat jos pää on kulunut vinoon = pieni liike ruuvissa tekee ison muutoksen välykseen riippuen missä asennossa se on En ole viitsinyt keksiä mitään vaihtoehtoista säätötapaa vaan suosittelen koneremonttia, mutta siis juu heittokello olisi hyvä tapa saada välys kuntoon. Dennis Quote Link to comment
Guest Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 no juu täytyy koittaa tuota säätöä ny ekaks. tuota vaan mietin ku kylmänä ei säksätä oikeastaan yhtään. mutta koitetaan. :) Quote Link to comment
tolvana Posted August 16, 2012 Share Posted August 16, 2012 Jospa vaikka edellisessä konerempassa laitettu terästyöntötangot. Tällöin kylmänä hiljanen ja raksuttaa käyntilämpöisenä/kuumana. Helppo tarkastaa esim. pikku magneetilla kun venttiili on "pohjassa" niin tönäriä tulee sen verran esiin et magneetilla saapi koittaa tarttuuko. Terästönärit säädetään "löysään nollaan" eli kylmänä välys on nolla mutta tanko pyörii vielä herkästi. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 17, 2012 Share Posted August 17, 2012 Nostajanpesät väljät? Quote Link to comment
Guest Posted August 21, 2012 Share Posted August 21, 2012 Välyksien säädöllä tuo meteli poistui. Hyvä näin! :D Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.