Jump to content

Savua huohotusputkesta!!!


Guest Juge

Recommended Posts

Kone rupes kevättalvella käymään todella huonosti ja kun nyt aloin tutkia asiaa niin vaikuttaisi että kipinä menee kaikille pytyille ja putkista tulee pakokaasua (eli vaikuttaisi että ainakin jotkut pytyt käy). Huomasin että öljyntäyttö korkilta auton alle lähtevästä huohotusputkesta tulee pakokaasua. Merkitseekö tämä sitä mitä kuvittelen... että joku mäntä tai renkaat on sökönä ja puskee savut kampikammioon? Kone sulatti vähän aikaa sitten muovisen venttiilinostimen suojaputken ja ruikki öljyt pihalle (ihmettelin että mitenkäs se nyt noin öljyä syö). Autosta oli ennen ostoa poistettu lämmönvaihtajille vievät putket mutta niitä ei oltu tulpattu eli ilmeisesti puski lämmintä auton alle. Ja kun laitoin autoon talvella lämpöpellin niin ilmeisesti lämpö noussut siellä vähän turhan kovaksi. Että onkohan tässä moottoriremontti edessä?

Link to comment

Kylmänä sain mitattua puristukset. En tiedä mittarin laadusta kun näytti yhdelle sylinterille toisella kertaa 4,5 ja toisella kertaa n. 2,8. Mutta yksi sylinteri näytti toistuvasti 1,5 ja kaksi muuta jotka sain mitattua 3-4,5.

Link to comment
Guest Pesone

Purkuun, huonot on arvot, tooooodella huonot.

 

Tietysti riippuu miten konetta pyöritit nuo matalat paineet, mut noin isoa heittoa % määräsesti ei saisi pyttyjen kesken olla, eli ainakin yhdessä vikaa enemmänkin, voisin kyllä veikata että muutkin on aika valmiit, mut helppohan ne on siinä samalla sitten vaihtaa kaikki.

Link to comment

Venttiilivälykset on voineet hävitä kun on poltettu 95 bensaa ilman venttiilien suoja-ainetta ja moottori on lisäksi kuumentunut Tulpat pois ja tarkista että venttiileissä on välystä, uusi puristusmittaus ja katso nyt mitä yksiköitä näyttää.

Link to comment

Kerrataas tähän noita mittausohjeita.

- venttiilit säädettävä ennen mittausta (kylmänä). Jos venttili kantaa, niin se tietysti vuotaa, mutta myös erilaiset välykset eri pytyillä vääristää tulosta

- mittauksessa käyntilämpöinen moottori, jos suinkin mahdollista

- täysi akku, että jaksaa pyörittää

- kaikki tulpat pois, samasta syystä

- kaasuläppä ihan auki, jotta pytyt täyttyy

Jos tulee huono tulos jostain pytystä, niin uusi mittaus. Korkeampi lukema on oikea.

Jos tarkistusmittauksen jälkeenkin tulle huono tulos, voi ruikata vähän öljyä tulpanreijästä ja katsoa paraneeko tulos. Jos paranee, niin todennäköisesti vuotaa männänrenkaisen ohi (kulunut tai männänrenkaat jumissa). Jos tulos ei parane niin vika todennäköisesti sylinterikannessa (venttiili vuotaa, kansi halki...)

Link to comment

98 oon käyttänyt lisäaineen kanssa. Mutta pitääpä tosiaan tarkastaa välykset (vaikka ne muutama sata kilometriä aikaisemmin kyllä tarkistinkin). Ja kiitos kovasti mittausohjeista. Miten te saatte noi tulpat irroitettua ripeästi kone kuumana? Ja vielä mittarin kiinni ennenkuin kerkeää jäähtyä? Ja vielä niin ettei näpit pala? Kun ekan ja vikan tuloksethan varmaan heittää aikalailla jos kone kerkee välissä jäähtyä? Tekeekö koneelle pahaa käyttää kuumaksi (pitkään) jos on mäntä tai renkaat menneet? Paljonkos tota öljyä kannattaa ruikata? Jossain näin ohjeen että teelusikallinen, onko tämä sopiva? Sellaisen oireen unohdin mainita että kun kone alkoi käymään huonosti niin oli pitkässä ajossa ja yhtäkkiä kone rupesi pitämään hirveetä meteliä. En nyt enää tarkaan muista millaista mutta pörisi ainakin kovaa. Kun pysähdyin ja tutkiskelin asiaa ja kone jäähtyi niin ääni pieneni mutta käynnin huonous jäi (ehkä aavistuksen paremmin toimi kuin heti vian ilmettyä). Voiko näistä päätellä jotain?

Link to comment
Sellaisen oireen unohdin mainita että kun kone alkoi käymään huonosti niin oli pitkässä ajossa ja yhtäkkiä kone rupesi pitämään hirveetä meteliä. En nyt enää tarkaan muista millaista mutta pörisi ainakin kovaa. Kun pysähdyin ja tutkiskelin asiaa ja kone jäähtyi niin ääni pieneni mutta käynnin huonous jäi (ehkä aavistuksen paremmin toimi kuin heti vian ilmettyä). Voiko näistä päätellä jotain?

 

Tuskin sitä silloin edes enempää kannattaa mittailla, eiköhän se aika selvää ole että ei se ehjä enää ole.

 

Ja se että onko vika kannessa tai pytyissä on aika sama kun kumminkin tulee pytytkin kohtuu helposti purettua pois jos kannet ottaa irti.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Joo, kyllä siellä tosiaan vikaa oli :p kolmos sylinterin männästä oli lohjennut pala joka hakkasi jälkiä kanteen. Ja sylinteriin jälkiä myös ja ilmeisesti osa männänpalojen mössöstä on jämähtänyt kiinni sylinterin yläreunaan. Tulpan ja imuventtiilin välinen halkeama on myös nyt läpi asti (ulottuu ulkopuolella aika pitkälle tulpasta... ehkä noin 1,5cm. Saakohan näistä vielä kalua vai kannattaako laittaa uutta? Männät ja sylinterit kannattaa varmaan vaihtaa kaikki samantien kun ei oo edes hinnalla pilattu? Mitenkähän toi kampikammio? Pitääköhän sitä avata ja tarkastaa ettei sinne ole mennyt paloja? Löytyiskö hyvää ohjetta jos sinne pitää mennä? Ja saako kampiakselin laakerien kuntoa testattua purkamatta kammiota? Siellä ei vissii muita kuluvia osia ole?

post-4621-13888365335525_thumb.jpg

Link to comment

Eiköhän olisi viisainta laittaa nyt ainakin kannet ja mäntäpyttysarja tilaukseen. Ja jos ei ole mitään hajua että kuinka paljon kampikammiolla on ajettu niin kait sekin kannattaisi räjäyttää auki nimittän ei ole mikään amerikan temppu saada sitä uusiksi kasaan. Tarvittavien koneistusten/tarkastusten jälkeen.

 

Tämä topikki on hyvinkin järkevä lukaista läpi jos konetta noviisina rupeat kokoamaan.

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5462-kone-rojekti/

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...