Guest Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Eli onko olemassa monen muun foorumin tapaan jotain kupla-suomi-kupla sanakirjaa ku en oikeen tiä aina mitä tarkoitetaan eri termeillä. mulla on siis tommonen suht. orkkis -74 1300 kupoli. niin mitä noi erinäiset T-1 ym. meinaa ja mikä ero on irs:llä ja "heilurilla"? :D Quote Link to comment
vwagen Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 T-1 on VW Transporterin ensimmäinen sukupolvi(-50-67),mutta että asia ei olisi liian yksinkertainen niin T-1 nimitystä käytetään usein väärin kun tarkoitetaan tyyppi 1:tä eli Kuplaa ja muita siihen perustuvia malleja. Vähän samoin on tilanne myös noiden taka-akselirakenteiden suhteen Kuplassa on ollut kahdenlaisia taka-akselistoja,heiluriakseli jossa vetoakseli on nivelöity vain sisäpäästään ja nelinivelakselisto jossa vetoakseleiden molemmissa päissä on nivelet,viimeiksimainitusta käytetään yleisesti nimitystä irs(independed rear suspension)mutta sikäli virheellisesti että myös heiluriakseli on yhtälailla irs. Quote Link to comment
Guest Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 No ompas selkeetä! :) Quote Link to comment
Tanhis Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 No ompas selkeetä! :) Quote Link to comment
Kape77 Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Typ 1 = Kupla Typ 2 = paku Typ2 T1 = Junakeula (1949–1967) Typ2 T2 = Pallokeula (1968–1979) Typ2 T2a = Pallokeulan vanhempi malli ->71 Typ2 T2b = Pallokeulan uudempi malli Typ2 T3 = Tölkkimallin transportteri (1980-1983) Typ 3 = Kolmostyypin volkkari eli kolkki Typ 4 = Nelostyypin volkkari Tämän lisäksi, lähinnä aloittelevan harrastajan riemuksi volkkareissa on yleisestiottaen kahdensorttisia moottoreita. Niitä kutsutaan ykköstyypin ja nelostyypin koneiksi. Jälkimmäistä kutsutaan myös pannukakkukoneeksi matalamman puhallinkopan takia. Akselit: Quote Link to comment
Tanhis Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Tämän lisäksi, lähinnä aloittelevan harrastajan riemuksi volkkareissa on yleisestiottaen kahdensorttisia moottoreita. Niitä kutsutaan ykköstyypin ja nelostyypin koneiksi. Jälkimmäistä kutsutaan myös pannukakkukoneeksi matalamman puhallinkopan takia. Ja sitten vielä lisäksi on myös kolmostyypin pannukakku kone jota ei saa sekoittaa nelostyypin pannukakku koneeseen. Ja ei tuohon oikeastaan muuta lisättävää olekkaan kun sitten että sisäisesti mallisarjoissa on vielä eroavaisuuksia esim Typ14 karmannghia (kuplan pohjalevylle rakennettu karmann ghia) Tai Typ34 tyyppi kolmosen (Kolkki) pohjalevylle rakennettu karmann ghia. Myös mallisarjojen sisäiset muutokset on merkitty samalla tavalla Esim paku/bussi on Typ21 kun taas kombi on Typ23. Norsuntassu kirkonikkuna hertta yms viitataan takavaloihin. Pystäri / makaavalamppunen = ~67 tapahtunut etuvalojen muutos eli ~67 uudemmat pystäreitä. Quote Link to comment
Guest Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 No nyt selkiski toi perähomma hyvin. onko siis tuo t-1 moottori nyt yksreikäkansilla ja t-4 kaksläpikansilla? Quote Link to comment
vwagen Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 T-1 moottorit ovat 4 sylinterisiä ilmajäähdytteisiä bokserimoottoreita 1 tai 2 reikäkansilla,T-4 moottorit taas 4 tai 5 sylinterisiä nestejäähdytteisiä rivimoottoreita.Nuo T-1,2,3,4 ja 5 ovat siis Transporterin eri sukupolvia. Tarkoitit varmaan kuitenkin TYYPPI 1 ja 4 moottoreita.Tyyppi 1 moottoreita on sekä1 että 2 reikäkansilla,kooltaan 1,0-1,6L(Brasiliassa myös 1,7L),käytetty tyypeissä 1 ja 2,kolmostyypin moottori perustuu myös näihin mutta on erilaisilla apulaitteilla varustettu"pannukakkumoottori". Tyyppi 4 moottori on kooltaan isompi painavampi ja vahvempi,lähes kaikilta osiltaan erilainen,aina 2 reikäkansilla,kooltaan 1,7-2,0 L,käytetty nelostyypissä(411 ja 412),kakkostyypin T-2 isompana moottorivaihtoehtona kuten myös varhaisten(ilmajäähdytteisten)T-3:ten isompana moottorivaihtoehtona,(VW)Porsche 914 nelisylinterisissä ja Porsche 912 E:ssä. Quote Link to comment
Guest Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 No tulipas siinä aimoannos tietoa :D kiitos tästä. nyt jo ymmärrän hiukan paremmin mitä täällä puhellaan :) Quote Link to comment
metake Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 [OT] T-4 moottorit taas 4 tai 5 sylinterisiä nestejäähdytteisiä rivimoottoreita. Eikös T4:sta tehty myös VR6:lla? [/OT] Quote Link to comment
-AP- Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 T-1 moottorit ovat 4 sylinterisiä ilmajäähdytteisiä bokserimoottoreita 1 tai 2 reikäkansilla Jos nyt oikein tarkaksi ryhdytään, kuten syytä on, niin oliko 'Junakeulaa' saatavana kaksreikäkansilla? 1500-moottorissa? Quote Link to comment
ARTO Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 1500 koneet oli T-1 tai T1 tai t1 tai t-1 tai tai tai titityy aina 1-reikäsillä kansilla. Quote Link to comment
ARTO Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Anteeksi, siis tarkalleen 1493,33cc Quote Link to comment
vwagen Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 Kiitos korjauksista Metake ja AP. Metaken huomaaman virheen annan itselleni anteeksi,nuo vesijäähdytteiset kun eivät varsinaisesti kuulu harrastuksiini,mutta kyllä T-4 oli saatavissa myös VR 6 moottorilla. AP:n huomaama (ajatus)virhe on sensijaan anteeksiantamaton,T-1:set tietysti olivat kaikki 1 reikäkansilla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.