Guest Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Kuplani on korinumeroltaan 117618011 ja moottori on F1096948,1300cc 6v sähköillä. Auto on ilmeisesti valmistettu 3/4 1967. Onko kyseessä "one year only"-1967malli vai miten tämä menee? Autosta on tulossa 12v konversio ja haluaisin tietää sopiiko tämän mallin laturinjalkaan vaihtovirtalaturi? Toinen tärkeä tieto olisi että onko tässä jo se 6v ja 12v startille sopiva vauhtipyörä? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Kuplani on korinumeroltaan 117618011 ja moottori on F1096948,1300cc 6v sähköillä.Auto on ilmeisesti valmistettu 3/4 1967. Onko kyseessä "one year only"-1967malli vai miten tämä menee? Autosta on tulossa 12v konversio ja haluaisin tietää sopiiko tämän mallin laturinjalkaan vaihtovirtalaturi? Toinen tärkeä tieto olisi että onko tässä jo se 6v ja 12v startille sopiva vauhtipyörä? Ei sovi vaihtovirtalaturi suoraan. Quote Link to comment
metake Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Kuplani on korinumeroltaan 117618011 ja moottori on F1096948,1300cc 6v sähköillä.Auto on ilmeisesti valmistettu 3/4 1967. Onko kyseessä "one year only"-1967malli vai miten tämä menee? Valmistettu maaliskuussa -67, ja moottorinumerokin osuu tuohon ajankohtaan joten moottorin numero voisi olla alkuperäinen, itse moottori voi silti olla vaihdettu (yleensä löytyy kierrätysmerkki jos on tehtaan vaihtokone). Monet kuplat ja kuplan osat ovat "one year only", joten -67 ei siinä mielessä ole poikkeus, mutta -67:sta löytyy ehkä eniten osia joita ei muissa vuosimalleissa käytetty. Autosta on tulossa 12v konversio ja haluaisin tietää sopiiko tämän mallin laturinjalkaan vaihtovirtalaturi?Toinen tärkeä tieto olisi että onko tässä jo se 6v ja 12v startille sopiva vauhtipyörä? Kuten Tanhis jo totesi, niin vaihtovirtalaturi ei sovi suoraan. 6 v laturi on halkaisijaltaan pienempi kuin 12 v laturi, ja vaihtovirtalaturille tarvitaan muutenkin oma jalkansa, koska siinä on suurempi halkaisijainen ulkopää kuin tasavirtalaturissa, eli jalka on vaihdettava myös. Vauhtipyörän voisi joku vielä varmistaa, mutta mun käsityksen mukaan -67:ssa on jo uudemman mallinen vauhtipyörä johon 12 voltin startti sopii suoraan, mutta mitenkäs oli vaihteistossa oleva startin pusla, onko se jo sama kuin 12 v starteissa? 6 voltin startin voi kyllä jättää paikalleen 12 voltin järjestelmään, lähteepähän paremmin käymään.. Edit: Pari kirjoitusvirhettä korjattu.. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 Miks mulla on joku hämärä mielikuva että '67 startti olis sekasikio eli 6v mutta 12V hampailla. Mutta siis joku saa varmistaa että tää pitäisi tai ei pidä paikkaansa. Quote Link to comment
x-pj Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 6 voltin startin voi kyllä jättää paikalleen 12 voltin järjestelmään, lähteepähän paremmin käymään.. Minulla oli edellisen mootorin kanssa näin ja voin suositella. Ikinä ei ole startannut kupla niin hyvin. Sensijaan lasinpyyhkijöiden moottori ei tykännyt 12v sähköistä. Reippaasti se sulkia liikutti, mutta sulat ei pysähtynyt ennenkuin otti akun kengän irti. Quote Link to comment
vwagen Posted September 2, 2012 Share Posted September 2, 2012 -67 Kuplassa on 130 hampainen vauhtipyörä(siis sellainen jota 12 v vauhtipyöräksi sanotaan,vaikkei se mitään volteista ymmärrä tai välitä)ja siihen sopiva startti 6 volttisena,joko normaali vain toisesta päästä laakeroitu Bosch kytkinkopassa olevine puslineen tai molemmista päistä laakeroitu VW(GL:n valmistama)startti. -67:kan(paitsi 1200)laturi on paksu 6 volttinen mutta ei siihen jalkaan silti vaihtovirtalaturi suoraan sovi,niinkuin Metake kertoikin. Kaikki Kuplat on"one year only"enemmän tai vähemmän. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.